عصر خودرو

گفت‌وگو با مدیرعامل مرکز مالی ایران؛

به دنبال توسعه ابزارهای مالی هستیم

عصر بازار: مدیرعامل مرکز مالی ایران معتقد است این مرکز در عمل به وظیفه آموزشی خود دوره‌های متنوعی را برگزار کرده و در صدد تعمیق این دوره‌ها و شناساندن نحوه استفاده از ابزارهای مالی جدید است.

به دنبال توسعه ابزارهای مالی هستیم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز،‌ مرکز مالی ایران، پس از پشت سرگذاشتن اوج و فرودهای زیادی که عمدتا در خصوص نحوه کاربری این نهاد بوده است،‌ از نهادی که قرار بود به عنوان مرکز مالی متمرکز در این حوزه به فعالیت بپردازد، به نهادی برای توسعه آموزش در حوزه بازار سرمایه تبدیل شد.

    قوت گرفتن نقش آموزشی مرکز مالی از بهمن ماه سال 1392 ، همزمان با عوض شدن ترکیب سهامداران این نهاد آغاز شد. در حال شرکت بورس اوراق بهادار تهران،‌ بورس کالای ایران، فرابورس ایران، بورس انرژی و سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه سهامداران این مرکز شده اند و عمده فعالیت های این شرکت ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، مالی و مشاوره در حوزه بازار پول و سرمایه است.

    اما از سوی دیگر بازار سرمایه شاهد این موضوع است که با وجود این که این مرکز به عنوان یار آموزشی بورس در حال ایفای نقش است،‌ هنوز خلا اطلاعاتی به فعالان این بازار،‌ به خصوص سهامداران خرد اوراق بهادار را آسیب می زند. طیف انتقاداتی که در خصوص خلا اطلاعاتی بیان می شود، از آسیب های تحلیل های اشتباه آغاز می شود و موضوعاتی از قبیل عدم ارائه نقشه راه به سرمایه گذاران برای رفتار در دوران پساتحریم را در برمی‌گیرد.

    در همین رابطه علی نقوی، مدیر عامل مرکز مالی ایران در دفاع از عملکرد این مرکز گفت: مرکز مالی ایران در ابتدا با هدف راه‌اندازی یک مرکز مالی مستقل تاسیس شد اما بعد از یک برهه زمانی،‌ به دلایلی آن پروژه متوقف شد. از سوی دیگر از دو سال پیش نیازی در بورس‌های کشور احساس شد که فضای آموزشی مربوط به ناشران در بازار سرمایه تا حد زیادی مغفول مانده است. این نیاز در یک دهه اخیر که بازار سرمایه با رشد زیادی روبرو شد و توسعه پیدا کرد، همچنین ابزارهای جدید وارد بازار شده و مقررات جدیدی وضع شد و تعداد شرکت‌ها افزایش پیدا کرد، به صورت یک دغدغه در بازار شناخته‌شد.

    او افزود: به همین دلیل ساختار سهامداری مرکز مالی تغییر پیدا کرد و تمامی بورس‌ها،‌ یعنی بورس تهران، ‌فرابورس، ‌بورس کالا و بورس انرژی و شرکت سپرده گذاری مرکز اوراق بهادار که به نوعی تسویه وجوه را دارد و ارتباط مستقیم با سهامداران و مردم را دارد، به طور مساوی 20 درصد سهامدار مرکز مالی شدند. این تغییر سهامداری در اسفند ماه سال 92 اتفاق افتاد و ترکیب هیات مدیره جدید از خرداد سال 1393،‌ مستقر شدند.

    مدیرعامل مرکز مالی ایران خاطرنشان کرد: این مرکز از 6 ماهه دوم سال 92، بخشی از آموزش‌ها را شروع کرد. بعد از استقرار ساختار جدید سهامداری، مجددا برنامه ریزی‌های آموزشی انجام شد. مهم ترین مخاطبان این مرکز،‌ شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه،‌ شرکت‌های متقاضی پذیرش و در مرحله بعد،‌ نهادمای مالی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری هستند که در حوزه آموزش در حال انجام است.این اتفاقات در یک سال و نیم گذشته که ساختار سهامداری عوض شده است، انجام شده است.

    او افزود: جزییات این دوره‌ها به این صورت بوده که دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت طراحی شده که شامل 36 دوره آموزشی ویژه ناشران اوراق بهادار بوده و دوره‌های دیگری نیز با توجه به نیازسنجی که از ناشران اوراق بهادار انجام شد، برگزار گردید. در سال 1393،‌ در مجموع 15 عنوان آموزشی در 37 دوره برگزار شد که بالغ بر 13 هزار و 655 نفر ساعت آموزش اتفاق افتاد. در این آموزش ها حدود هزار نفر از کارشناسان و ناشران اوراق بهادار بهره مند شدند.

    نقوی تصریح کرد: در سال 93، در کنار دوره‌های آموزشی، سه نشست تخصصی هم برگزار شد که رویکرد این نشست‌ها استفاده از اساتید ایرانی برجسته خارج از کشور،‌ متناسب با نیاز بازارهای مالی کشور بوده‌است. همچنین یک همایش در بحث ادغام و تملیک در بهمن 1393 برگزار شد که بیش از 10 مقاله در این همایش ارائه شد.

    او افزود: همچنین ماموریت دیگری که مرکز مالی ایران به دنبال انجام آن بوده و هنوز هم استمرار برای انجام آن ادامه دارد،‌ تبیین ‌استراتژی مرکز برای دوره‌های آموزشی خارج از کشور و آموزش‌هایی با رعایت نیاز مخاطبین است. از همین رو بهمن سال گذشته، کارگاه آموزشی ویژه مدیران عامل و تامین سرمایه‌ها در موسسه عالی بانکداری سوییس برگزار شد. اردیبهشت امسال هم دوره ای درخصوص ابزار مشتقه در لندن و با همکاری یکی از شرکت های کارگزاری برگزار شد که بازخورد بسیار خوبی داشت.

    نقوی گفت: به طور کلی در سه ماهه نخست امسال بیش از 167 نفر تحت آموزش قرار گرفتند که در مجموع می توان گفت 3240 نفر ساعت آموزش کوتاه مدت در این مدت بوده‌است. در کنار این آموزش‌ها، به منظور آن که از ظرفیت دانشگاه‌های کشور استفاده شود، دوره‌های میان‌مدت و بلندمدت طراحی شده‌ و برای اجرای آن‌ها ‌تفاهم نامه‌هایی با دانشگاه نفت و دانشگاه تهران منعقد شده است که در طی آن، این دوره‌ها ‌برگزار می‌شوند.

    مدیرعامل مرکز مالی گفت: نکته قابل توجه این است که هیچکدام از فعالیت‌های مرکز جنبه انتفاعی ندارد و دوره‌های آموزشی برای سودآوری برگزار نمی‌شود.

    نقوی درباره عدم خریدهای مبتنی بر تحلیل که در بازار سرمایه وجود دارد و به سهامداران خرد آسیب زیادی می‌زند، ‌گفت: یکی از دوره‌هایی که مرکز به صورت ویژه برگزار کرده است،‌ دوره توانگری مالی است که در 56 ساعت به ‌سهامداران مبتدی، آموزش‌های لازم را برای ورود به بازار سرمایه را می‌دهد. بحث انتشارات،‌ ‌یکی دیگر از وظایف این مرکز است که با همکاری انتشارات بورس انجام می‌شود.

    مدیرعامل مرکز مالی خاطرنشان کرد: یکی از وظایف این مرکز، آموزش در خصوص ابزارهای مالی جدید است. در سال گشته،‌ پس از راه اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان، آموزش‌های ویژه این صندووق‌ها برگزار شد که با استقبال خوبی هم روبرو شد. اکنون که بحث سهام خزانه آمده‌است، ‌در دو هفته گذشته،‌ دوره های آموزشی سهام خزانه برگزار شده و ناشران اوراق بهادار با مفهوم مقررات و ریسک‌های این نوع از سهام آشنا شده‌اند.

    او افزود: در حوزه دارایی‌های فکری نیز همکاری‌های خوبی با مرکز دارایی‌های معنوی و فرابورس داشتیم و به زودی دوره های آموزشی در این حوزه برگزار خواهد‌شد. در همین جریان به محض این که نحوه راه اندازی بورس‌های ارز و مسکن مشخص شود و مجوزهای آن اخذ شود،‌ دوره های آموزشی مخصوص به این بورس‌ها هم برگزار می شود.

    برچسب ها