عصر خودرو

بهبود روابط روسیه و ترکیه شیرهای گاز را باز می‌کند

عصر بازار- ترکیه و روسیه گفتگوها را به منظور ازسرگیری ساخت خط لوله گاز ترک استریم آغاز کردند.

بهبود روابط روسیه و ترکیه شیرهای گاز را باز می‌کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، روزنامه آذرنیوز گزارش داد که برات آلبایراک، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه، از آغاز گفتگوهای این کشور با روسیه به منظور ازسرگیری ساخت خط لوله گاز ترک استریم خبر داده است.

    آلبایراک با ابراز امیدواری به عادی شدن روابط میان مسکو و آنکارا اعلام کرد: بازگشت روابط به وضع گذشته، به نفع ٢ کشور است.

    پروژه ترکیش استریم یک خط لوله پیشنهادی است که قرار است از روسیه و ترکیه عبور کند و پس از عبور از دریای سیاه، به یونان در جنوب اروپا برسد. قرار است که از دسامبر سال 2016 این پروژه عملیاتی شود.

    این خط لوله قرار است جایگزین خط لوله ساوث استریم که قرار بود گاز روسیه را از مسیر بلغارستان منتقل کند، شود؛ مسکو پروژه ساخت ساوث استریم را دسامبر پارسال در پی تضادهایی که با اتحادیه اروپا داشت، منتفی کرد.

    ترکیش استریم می تواند تا سال 2020 بوسیله چهار خط لوله سالانه حدود ٦٣ میلیاردمترمکعب گاز روسیه را به ترکیه و پس از آن از طریق یونان به جنوب اروپا انتقال دهد.

    ترکیه تاکنون تنها مجوز ساخت فاز نخست خط لوله را صادر کرده است.‎

    بنا بر طرح اولیه ساخت این خط لوله، به طور کلی ١٤ میلیارد مترمکعب گاز در سال به ترکیه عرضه و باقیمانده آن نیز به قطب گازی واقع در مرز ترکیه و یونان منتقل و برای تحویل به مشتریان گازپروم در جنوب اروپا ترانزیت می‌شود. ‎

    نخستین فاز این خط لوله که قرار است در چهار فاز ساخته شود، سال آینده به بهره برداری می رسد تا تنها به ترکیه گازرسانی کند؛ البته راه اندازی این خط به توافق مسکو و آنکارا بر سر قیمت گاز صادراتی بستگی خواهد داشت.

    خط لوله ترکیش استریم قرار است که در ماه دسامبر سال 2016 راه اندازی شود.‎

    ساخت پروژه خط لوله گاز ترک استریم در اواخر سال 2015 میلادی در پی هدف قرار دادن هواپیمای جنگی روسی توسط ترکیه و ایجاد اختلافهای میان این دو کشور متوقف شد، اما در پی دیدار رئیس جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین، با رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، در نهم اوت (١٩ مرداد ماه) امسال، اجرای این پروژه به توافق دو طرف رسید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو