عصر خودرو

دلیل افزایش صادرات غیرنفتی در ۴ ماه نخست سال چیست؟

عصر بازار- عمده‌ترین دلیل افزایش صادرات غیرنفتی در چهار ماه نخست سال‌جاری به رشد چشمگیر صادرات پتروشیمی با ۴۱ و ۵۱ صدم درصد و سایر کالاها با ۲۰ و ۷۱ صدم درصد اختصاص دارد.

دلیل افزایش صادرات غیرنفتی در ۴ ماه نخست سال چیست؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از خبرآنلاین ،«ابهام در آمارهای صادراتی». به نظر می رسد این تازه ترین حربه منتقدان دولت برای ضعیف نشان دادن عملکرد تجاری دولت یازدهم است. این اتفاق در شرایطی رخ داد که دولت یازدهم در سرو سامان دادن به تجارت رسمی پس از گذشت حدود سه سال توانست به موفقیت های خوبی دست پیدا کند و بر این ساس برخی منتقدان تلاش کردند با پیش کشیدن آمارهای صادراتی روند عملکرد تجاری دولت را زیر سوال ببرند. 

    این اتهام زنی در شرایطی رخ داده که بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران اخبار منتشر شده مبنی بر وجود ابهام در آمار صادرات غیرنفتی غیر واقعی است چرا که آمار تجارت خارجی براساس جداول ردیف‌های تعرفه‌ای مندرج در کتاب مقررات صادرات و واردات استخراج می‌شود و کاملاً صحیح است.
    مثبت بودن تراز تجاری کشور به روایت بسیاری از تحلیل گران و کارشناسان اتفاق بزرگی در عرصه اقتصاد حال حاضر ایران مطرح  می شود که بر این اساس اقتصاد ایران با مازاد تجاری همراه است:« صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی طی چهار ماهه اول سال‌جاری 21 و 11 صدم درصد افزایش داشته و در مدت یادشده 16 میلیارد و 308 میلیون دلار انواع کالای غیرنفتی به خارج از کشور صادر شده است که بر این اساس تراز تجاری کشورمان در مدت مزبور مثبت بوده و در مجموع با 3 میلیارد و 443 میلیون دلار مازاد تراز تجاری مواجه بوده‌ایم. »
    آمار اعلام شده برای چهار ماهه نخست سال‌جاری نیز همانند ماه‌های گذشته، همان‌گونه که در پورتال گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز با جزئیات کامل قرار داده شده است؛ با احتساب میعانات گازی بوده و رشد 36 و 37 صدم درصدی و 21 و 11 صدم درصدی وزن و ارزش صادرات کشور نیز با وجود کاهش 19 و 75 صدم و 8 و 77 صدم درصدی وزن و ارزش این کالا رخ داده است. علت برداشت اشتباهی برخی رسانه‌ها عدم دقت کافی در آمارهای اولیه ارائه شده توسط گمرک بوده است. در آمارهای اولیه منتشره توسط گمرک درخصوص آمار صادرات غیرنفتی، جهت تسریع در اطلاع‌رسانی، آمارهای صادرات به‌صورت کلی اعلام شده و میعانات گازی نیز به جای اعلام در ردیفی مجزا، در جمع کل صادرات لحاظ شده است. با این وجود، با دقت در اقلام عمده مندرج در متن اولین نسخه تحلیل مقدماتی گمرک ایران، مشاهده می‌شود که میزان صادرات میعانات گازی به‌عنوان عمده‌ترین قلم، به همراه سهم آن از کل صادرات کشور، در ابتدای گزارش درج شده است.
    در گزارش تکمیلی گمرک ایران نیز حجم صادرات میعانات گازی اعلام و در چهار ماهه اول سال‌جاری 2 میلیارد و 912 میلیون دلار میعانات گازی به خارج صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 8 و 77 صدم درصد کاهش داشته است.
    عمده‌ترین دلیل افزایش صادرات غیرنفتی در مدت یادشده به رشد چشمگیر صادرات پتروشیمی با 41 و 51 صدم درصد و سایر کالاها با 20 و 71 صدم درصد اختصاص دارد. بنابراین مجموع کل صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی در چهار ماهه اول سال‌جاری به 16 میلیارد و 308 میلیون دلار رسید. این رقم در چهار ماهه اول سال گذشته با احتساب میعانات گازی 13 میلیارد و 465 میلیون دلار بود.
    همچنین جهت شفاف‌سازی اذهان عمومی، درباره علت رشد صادرات در چهار ماهه نخست سال‌جاری، باید گفت که اقلام صادراتی کشور در چهار ماهه نخست سال‌جاری، عمدتاً با افزایش صادرات روبه‌رو بوده‌اند، به طوری که تنها 20 قلم اول صادرات که بیش از 60 درصد از کل آن را به خود اختصاص داده‌اند، با وجود کاهش قابل توجه کالاهایی همچون میعانات گازی، پلی‌اتیلن، متانول، اوره و... باز هم در مجموع رشدی 34 درصدی در وزن و 25 درصدی در ارزش دلاری را به خود دیده‌اند. همچنین در تیر ماه، میزان بالایی از گازهای طبیعی مایع شده برای نخستین بار از ابتدای سال‌جاری تاکنون، از کشور صادر شده است که از خانواده گروه کالایی بوتان و پروپان به‌شمار می‌رود و این کالا به تنهایی بالغ بر 10 درصد از کل صادرات را دربرگرفته است که افزوده شدن این رقم به صادرات، به تنهایی برای بیان علت رشد صادرات کشور در چهار ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کفایت می‌کند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو