عصر خودرو

استراتژیست بازار «کانورجکس» تحلیل کرد

تردیدهای فدرال‌رزرو؛ عامل فشار جدید بر بازارهای جهانی

عصر بازار: نیک کولاس، استراتژیست ارشد بازار در شرکت «کانورجکس» طی مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «رویترز» به بررسی عوامل کلیدی و عواقب فشار‌های رو به پایین اخیر بر بازار‌های جهانی پرداخت و تردید فدرال‌رزرو در افزایش نرخ بهره را از ریشه‌های افت این بازارها برشمرد.

تردیدهای فدرال‌رزرو؛ عامل فشار جدید بر بازارهای جهانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، هفته گذشته بازارهای مالی سراسر جهان هفته بسیار بدی را پشت سر گذاشتند. نیک کولاس در این رابطه به تلویزیون رویترز گفت: ترکیب عوامل اساسی و روانی این اتفاق را توجیه می‌کند. هفته گذشته خبرهای ناخوشایندی شنیدیم، برای مثال اقتصاد چین رو به کندی می‌رود و فدرال رزرو آمریکا درباره زمان افزایش نرخ بهره مردد شده است اما ابعاد واکنش روانی بازارها به این موارد تازگی دارد.

    کولاس ضمن تأکید بر اینکه بازارها به خاطر عدم آگاهی از آینده ترسیده‌اند، افزود: مشکل اینجاست که مدت بسیار طولانی بازارهای خیزان داشتیم و نوسانات بسیار پایین؛ در نتیجه از یک نگاه دوربینانه‌تر شرایط کنونی بازار عادی‌ تلقی می‌شود اما ما احساس می‌کنیم نوسانات شدید است، زیرا به آن عادت نداریم.

    وی ادامه داد: بعید می‌دانم سقوط شدیدی در انتظار بازارها باشد اما نوسانات بیشتری در پیش خواهد بود.

    مجری «رویترز»‌ با اشاره به اخبار مربوط به چین پرسید: آیا واکنش هایی که به اخبار صادره از چین نشان داده شده، از لحاظ مقیاس صحیح است؟ استراتژیس ارشد کانورجکس در پاسخ اظهار داشت: نکته اینجاست که پیش‌بینی اقتصاد چین واقعاً کار سختی است زیرا به داده‌های منشر شده از جانب آنها اعتماد نداریم و نمی‌دانیم نرخ رشد واقعی چقدر است. اما به‌خوبی می‌دانیم سهامی که سابقاً در چین با ارزش بودند، با سقوط بازار ارزش‌شان را از دست داده‌اند. در واقع معضل اصلی بازارها عدم اطمینان درباره اتفاق بعدی است.

    یکی از سهامی که واکنش شدیدی به رکود بازار نشان داده، سهام «اپل» است. کمپانی اپل ارتباط و داد و ستد بسیار نزدیک و سنگینی با چین دارد و از آن می‌توان به عنوان نماینده حوزه تکنولوژی در بازار سهام چین یاد کرد.

    نیک کولاس در این خصوص تصریح کرد: سهام اپل به بسیاری دلایل از اهمیت بالا برخوردار است. یکی از دلایلش این است که تقریباً 4 درصد ارزش شاخص S&P500 چین را تشکیل می‌دهد و در واقع تنها سهم بزرگ و مهم این بازار است. می‌توان گفت سهام اپل به نوعی نقش رهبری بازار را بر عهده دارد و سرمایه‌گذاران برای پیش‌بینی بازار به آن چشم دارند. اگر سهام اپل رشد کند، بازار رشد کرده و اگر سهام اپل افت کند، بازار نیز سقوط خواهد کرد.

    به گفته کولاس، سهام اپل یک عامل مهم روانی برای سرمایه‌گذاران به شمار می‌رود. وی درباره توجهی که در حال حاضر بر روی جلسه ماه سپتامبر فدرال رزرو متمرکز شده و باور جمعی بر اینکه فدرال رزرو نرخ بهره را در ماه سپتامبرافزایش خواهد داد، گفت: احتمال اینکه بانک مرکزی آمریکا در ماه سپتامبر اقدام به افزایش نرخ بهره کند، بسیار کم است.

    مجری «رویترز» از کولاس پرسید که آیا فدرال‌رزرو در انتظار فرصت مناسب و ایده‌آلی برای افزایش نرخ بهره است یا خیر؟

    کولاس گفت: این میزان نوسانات بازار، در میان مصرف‌کنندگان آمریکایی ایجاد تردید می‌کند و در حال حاضر فدرال‌رزرو چنین چیزی نمی‌خواهد و با توجه به نوساناتی که پنج‌شنبه و جمعه در بازار مشاهده شد، بعید می‌دانیم نرخ بهره به زودی ماه سپتامبر افزایش پیدا کند. احتمال وقوع این اتفاق در ماه دسامبر بیشتر شده و اکنون حتی سال آینده محتمل‌تر است.

    بانک مرکزی آمریکا وارد هفتمین سال از نرخ بهره نزدیک صفر شده و بر اساس گفته‌های کولاس، فدرال‌رزرو وارد نوعی جنگ با بانک‌های مرکزی دیگر شده است. بانک مرکزی ژاپن هنوز در حال تسهیل کمی و تحریک شدید بازار است و بانک مرکزی اروپا نیز به همین ترتیب. اکنون فدرال رزرو تصمیم گرفته راه خودش را برود و متوجه شده تا چه اندازه سخت است.

    کولاس تأکید کرد: هرگز زمان مناسبی برای افزایش نرخ بهره وجود نخواهد داشت، اما به عقیده من بازارها مشتاق دیدن اولین نوبت افزایش نرخ بهره هستند چرا که نشان می‌دهد اقتصاد آمریکا بهبود یافته است. اما به تعویق انداختن این موضوع از جانب فدرال رزور دوباره در دل بازار تردید به وجود آورده است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو