عصر خودرو

مرتضی لطفی:

برنامه جدید شستا ورود به فاز سبدگردانی است

عصر بازار- شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) یک هلدینگ چند رشته‌ای است که با هدف حفظ و ارتقا ارزش ذخایر بیمه شدگان تامین اجتماعی با رویکرد سهامداری در صنایع با مقیاس بالا، صنایع تولیدکننده کالاها و خدمات واسطه‌ای فعالیت می‌کند. این هلدینگ سرمایه‌گذاری که شامل تعداد زیادی شرکت و هلدینگ در حوزه‌های پتروشیمی، سیمان، دارویی، نفت و گاز، صنایع نوین، حمل و نقل و... است، از تیرماه سال جاری با تیم هیئت مدیره جدید کار خود را آغاز کرده است.

برنامه جدید شستا ورود به فاز سبدگردانی است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، از زمانی که هیئت مدیره جدید وارد این شرکت شد، شایعات و اخباری در خصوص فروش اموال این شرکت و عرضه بلوکی شرکت‌های تابعه آن شنیده می‌شود که البته هیچ یک تاکنون به طور رسمی تایید نشده‌اند. بنابراین بازار امروز در گفت‌وگو با مرتضی لطفی، عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی به بررسی برنامه‌های تیم مدیریت جدید شستا پرداخته است. در ادامه مشروح این گفت‌وگو آمده است.

    - هیئت مدیره جدید شستا به تازگی وارد این شرکت شده است و شنیده‌ها حاکی از آن است که این تیم مدیریتی، عزم جدی برای تغییر رویه‌های سرمایه‌گذاری این مجموعه دارد. شما به عنوان عضوی از هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، این تغییر رویه را چطور تعریف می‌کنید؟
    شستا از جمله بنگاه‌هایی است که آثار اقتصادی آن در سطح کلان اقتصادی کشور قابل توجه است و همچنین سهم بالایی در بازار سرمایه کشور دارد. از سوی دیگر به دلیل این که تحت پوشش تامین اجتماعی است، تعهد پرداخت بالا و ضروری به سهامدار هم دارد. نگاهی به وضعیت تقسیم سود این بنگاه و مقایسه آن با بنگاه‌های مشابه دیگر مانند ستاد فرمان امام و غدیر نشان می‌دهد که شستا برای اجرای تعهد خود به سهامدار اصلی که تامین اجتماعی است، تا آنها بتوانند حقوق بازنشستگان را بدهند، سهم پرداخت سود بالاتری نسبت به بنگاه‌های مشابه دارد. این موضوع در سال‌های پیش باعث شده بود که بازنگری در حوزه سرمایه‌گذاری در شستا صورت نگیرد.
    اما تیم جدیدی که به شستا آمده¬ است برای تخصصی کردن سبد سرمایه‌گذاری و همچنین برای خروج از واحدهای زیان‌ده و برای بازپرداخت بدهی‌ها که تامین اجتماعی متعهد تسویه آنهاست، برای بازنگری در مسیر سرمایه‌گذاری این نهاد اراده جدی دارد. ذکر این نکته قابل توجه است که حجم پرداختی تامین اجتماعی برای حقوق بازنشستگان سهمی بالاتر از یارانه پرداختی دولت است و تامین بخش زیادی از این پرداختی نیز به عهده شستا است.
    بنابراین تیم مدیریتی جدید شستا در سال جاری برای برای تامین منابع خود سبدگردانی و پرتفو گردانی را مدنظر قرار داده است. 
    از طرفی طبق ماده 62 قانون، دولت مجاز شده  که اعتبار قابل توجهی را از طریق اوراق استصناع و اوراق خزانه اسلامی عرضه کند و همچنین بیش از 67 درصد از سرک شرکت¬های مدیریتی را عرضه کند. از طرفی دولت در بخش‌هایی که جایگاه مدیریتی ندارد اما سهم بالایی دارد، می‌تواند سهم مدیریتی خود را عرضه کند. از این طریق دولت می‌تواند پروژه‌های بزرگ خود و یا سیاست‌های استراتژیک که شامل سرمایه‌گذاری‌های بزرگ می‌شود را انجام دهد.
    در همین راستا در حال مذاکراتی با دولت هستیم تا ظرفیت‌های اجرایی خود را برای خدمت در مناطق مرزی به کار ببریم. همچنین اگر دولت مناطقی را شناسایی کرده است، به اعتبار دولت به جای هزار میلیاردی که بدهکار است و نمی‌تواند پرداخت کند، پروژه‌ها را تضمین کند که ما بتوانیم در قالب فاینانس انجام دهیم. این اتفاق می‌تواند در استان¬های کم برخوردار، اشتغالزایی ایجاد کند.
    از طرف دیگر مجموعه شستا، هلدینگ صباتامین را در کنار خود دارد و طبق قراردادهایی که با هلدینگ‌ها می‌بندد، می‌تواند سرک‌های مازاد سهام را عرضه کند و به جای آن نقدینگی دریافت کند. از این طریق می‌توان نقدینگی مورد نیاز پروژه‌های متوقف شده را تامین کرد. بر این اساس، سیاست جدید ما این است که هیچ پروژه‌ای را تا زمانی که توجیه اقتصادی نداشته باشد و منابع آن مشخص نباشد، پذیرش نکنیم.
    به هر حال قرار است شستا به صورت جدی وارد حوزه سبدگردانی شود. همچنین سهم عمده‌ای از منابع مورد نیاز آینده خود را از این طریق شناسایی کرده است و قرار است که از شرکت‌های کوچک خارج شده و به پروژه های بزرگ که توان اشتغالزایی بالا و جذب بالای سرمایه‌گذار خارجی دارند، وارد شویم. هم اکنون سرمایه‌گذاران خارجی زیادی به دلیل حجم بالای پرتفوی شستا تمایل برای ورود به این مجموعه دارند.

    - شستا برای ورود به بورس‌های بین‌المللی برنامه ریزی دارد؟ 
    بله اکنون در صدد تامین مشاور خبره در این حوزه هستیم و طبق برنامه ریزی‌های انجام شده، در صدد ارائه سهام شرکتها به خصوص سهام شرکت‌های دارویی و پتروشیمی در بورس‌ها هستیم. همچنین در برخی از معادن هم آمادگی پذیرش سرمایه‌گذار خارجی را داریم.

    - اخیرا در شرکت‌های زیر مجموعه شستا صحبت از عرضه بلوکی شرکت و یا فروش اموال آنها و یا افزایش سرمایه به وفور شنیده می‌شود. از جمله آنها می‌توان به فروش زمین شرکت کربن ایران، افزایش سرمایه پتروشیمی آبادان و یا فروش بلوکی 41 شرکتی اشاره کرد که آگهی آن پس چند دقیقه از سایت پاک شد. حال این سوال پیش می‌آید که هیئت مدیره جدید شستا چه برنامه‌ای برای شرکت‌های کوچک و متوسط دارد؟
    همانطور که گفته شد، هیئت مدیره جدید شستا به تازگی وارد شده‌اند و برنامه فروش بسیاری از شرکت‌های کوچک را در دستور کار دارد. اکنون برنامه خروج از پالایشگاه آناهیتا و برخی دیگر از شرکت‌ها را داریم. البته تیم اقتصادی شستا و تیم مدیریت جدید در حال بررسی این شرکت‌هاست و در آینده نزدیک تصمیمات هیئت مدیره برای فروش این شرکت ها مشخص می¬شود.
    همچنین برنامه ریزی کرده‌ایم که تا پایان امسال حداقل یک فاز از پروژه ستاره خلیج فارس را راه اندازی کنیم. این پروژه هم اکنون بزرگترین پروژه پتروشیمی پالایشی در خاورمیانه است و نیاز به نقدینگی بالا دارد‌. به همین منظور برای تامین این نقدینگی، قصد فروش بسیاری از اموال مازاد و شرکت‌های کوچک تابعه را داریم.
    در خصوص افزایش سرمایه‌ها نیز باید بگویم که بسیاری از شرکت‌های شستا در سال‌های اخیر افزایش سرمایه نداشته‌اند. خود شستا هم باید افزایش سرمایه داشته باشد که البته منوط به تصویب در مجمع عمومی است که به آینده موکول شده است.

    برچسب ها