عصر خودرو

نوسانات سکه و دلار جزئی شد

تقابل ارزی در انتهای مرداد

عصر بازار- در ۲ روز انتهایی هفته گذشته، سکه و دلار در مسیر معکوس یکدیگر حرکت کردند تا بازدهی هفتگی آنها نیز در ۲ مسیر مخالف باشد. البته با وجود این مخالفت، میزان بازدهی سکه و دلار بسیار محدود بود؛ ‌امری که ناشی از محدود بودن دامنه نوسان آنها در هفته گذشته بود.

تقابل ارزی در انتهای مرداد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در بازار ارز، پنج‌شنبه روند کم نوسان شاخص دلار ادامه یافت و این ارز با کاهش جزئی 2 تومانی به قیمت 3 هزار و 536 تومان رسید. با ثبت این کاهش، میزان افت هفتگی دلار به یک دهم درصد رسید. این در حالی بود که در بازار موازی، روز پنج‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی 2 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به قیمت یک میلیون و 121 هزار تومان رسید؛ رشد انتهای هفته موجب شد که بازدهی سکه مثبت شود و به یک دهم درصد برسد.

    اکنون با شروع هفته کاری جدید، پیش‌بینی‌های متفاوتی در رابطه با روند بازار ارز در انتهای مرداد وجود دارد. برخی معامله‌گران اعتقاد دارند که در آستانه شهریورماه، معامله‌گران به استقبال افزایش قیمت خواهند رفت؛ حال آنکه دسته دیگری باور دارند که بازار به روند عادی چند هفته گذشته ادامه خواهد داد. این دسته انتظار دارند که دلار در هفته جاری نوسانات چندانی را تجربه نکند.

    افزایش یا سکون؟

    درحالی‌که برخی معامله‌گران ارزی انتظار دارند بازار در آستانه شهریورماه با افزایش قیمت مواجه شود، عده دیگری به ادامه روند فعلی باور دارند. به گفته برخی فعالان، معامله‌گران بازار به‌طور سنتی انتظار دارند که با آغاز شهریورماه تقاضا برای خرید ارز در بازار افزایش پیدا کند؛ حادثه‌ای که بیش از هر چیز ناشی از رشد تقاضای مسافرتی در آخرین ماه تابستان است. همچنین عده دیگری از معامله‌گران اعتقاد دارند، تقاضای تجاری نیز از شهریورماه به تدریج در مسیر افزایشی قرار می‌گیرد و این رشد در آذرماه به اوج خود می‌رسد. به این ترتیب، شماری از بازیگران ارزی باور دارند به‌دلیل این انتظارات افزایشی، معامله‌گران در آخرین روزهای مردادماه به استقبال رشد قیمت بروند و با خریدهای خود، قیمت را در مسیر صعودی قرار دهند. معامله‌گران فنی بازار معتقدند، دلار در صورت شکستن نقطه قیمتی 3 هزار و 545 تومان، شتاب افزایشی تندتری به خود خواهد گرفت و حتی خواهد توانست خود را در آستانه کانال بالاتر قرار دهد. این در حالی است که عده دیگری، با این دیدگاه هم‌عقیده نیستند و معتقدند بازار روندی را که در هفته گذشته داشته است ادامه خواهد داد. به گفته برخی فعالان، بازارساز در شرایط فعلی دست بالا را در بازار دارد و توانسته است با عرضه متناسب و منطقی، نوسانات دلار را مدیریت کند. البته برخی بازیگران بازار اعتقاد دارند که صرافی‌های بانکی ارز زیادی به بازار روانه نکرده‌اند، ولی سعی کرده‌اند به صورت منطقی پاسخگوی تقاضای بنیادی معامله‌گران باشند. در این شرایط، معامله‌گران فردایی نیز نتوانسته‌اند با معاملات کاغذی قیمت را دچار نوسان کنند، چرا که به گفته برخی از معامله‌گران این احساس در بازار وجود داشت که بازارساز پاسخگوی تقاضای نقدی بازار است و آتی‌بازان نمی‌توانند با ایجاد جو روانی قیمت را دچار نوسان کنند. به گفته یکی از بازیگران بازار، معامله‌گران فردایی تنها توان این را داشتند که قیمت را در دامنه محدودی دچار تغییر کنند و خبری از نوسان‌های سنگین نبود.

     

    دلار در زندان

    شاخص بازار ارز در هفته گذشته حتی نوسانات کمتری را نسبت به هفته پیش از آن تجربه کرد. در آخرین هفته کامل مردادماه، دلار عمدتا در بازه 3 هزار و 530 تا 3 هزار و 540 تومان نوسان کرد که نشان‌دهنده زندانی شدن آن در یک دامنه 10 تومانی بود. البته در آخرین هفته مردادماه، دلار بیشتر میل به کاهش قیمت داشت، چرا که سهم این ارز از 6 روز کاری، 4 کاهش قیمت بود. با وجود تمایل به کاهش قیمت، دلار در نهایت در میانه محدوده 3 هزار و 530 تومان به‌کار خود پایان داد.

    هفته آرام بازار ارز، شنبه گذشته با کاهش 3 تومانی و رسیدن به قیمت 3 هزار و 537 تومان آغاز شد. پس از آن، دلار با 2 کاهش 3 و 4 تومانی به قیمت 3 هزار و 530 تومان رسید که کف قیمت هفته بود. رفتار بازارساز و مدیریت قیمت، بالا نبودن ارزش دلار در کشورهای همسایه و نوسانات محدود نرخ حواله درهم از جمله عواملی بودند که در روز دوشنبه قیمت را کاهشی کردند. نوسانات محدود دلار و افت دامنه نوسان در 3 روز ابتدایی هفته به‌طور محسوسی منجر به اثرگذاری محیطی در بازار شد که نشانه دیداری آن را می‌شد در خلوت شدن راسته بازار ارز و پاساژ افشار مشاهده کرد. روز سه‌شنبه، دلار کمی از کف قیمت بالا آمد و با رشد 2 تومانی به قیمت 3 هزار و 532 تومان رسید. این افزایش روز چهارشنبه با رشدی 6 تومانی دنبال شد تا قیمت دلار به 3 هزار و 538 تومان برسد. دسته‌ای از فعالان، افزایش قیمت دلار را ناشی از کاهش مداخله و عرضه ارز توسط بازارساز عنوان کردند. افزایش تحرکات معامله‌گران آتی و رسیدن قیمت به کف دو عامل دیگری بودند که زمینه‌ساز رشد قیمت شدند.

    روز پنج‌شنبه، دلار پس از دو افزایش متوالی در مسیر کاهشی قرار گرفت و با 2 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 536 تومان رسید. پایین آمدن جزئی نرخ حواله درهم و افت تقاضا و تحرکات معامله‌گران از جمله عواملی بودند که دلار را کاهشی کردند.

    مخالفت سکه با دلار

    در روزهای انتهایی هفته گذشته، سکه و دلار در جهت مخالف یکدیگر حرکت کردند تا بازدهی هفتگی هر دو نیز متفاوت باشد. این در حالی بود که در روزهای ابتدایی هفته هر دو دارایی عمدتا همسو با یکدیگر حرکت کردند. به عنوان مثال، در 2 روز ابتدایی هفته گذشته، سکه و دلار با هم کاهش قیمت را تجربه کردند. شنبه گذشته، سکه 8 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد تا از کانال یک میلیون و 120 هزار تومان پایین بیاید و به قیمت یک میلیون و 112 هزار تومان برسد. بخش زیادی از این افت به واسطه کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی روز جمعه بود، ولی افت دلار نیز به پایین آمدن سکه کمک کرد. یکشنبه، سکه یک کانال قیمتی دیگر پایین آمد و با 3 هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و 109 هزار تومان رسید. این افت دیگر بیش از هر عاملی به کاهش قیمت دلار مربوط بود. روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، سکه در مسیر افزایشی قرار گرفت تا بار دیگر در کانال یک میلیون و 120 هزار تومان قرار بگیرد. در سومین روز هفته، سکه 2 هزار تومان رشد را تجربه کرد و به قیمت یک میلیون و 111 هزار تومان رسید. اما بیشترین رشد هفته در روز سه‌شنبه رخ داد، جایی‌که سکه با 10 هزار تومان افزایش از کانال یک میلیون و 120 هزار تومان عبور کرد و به قیمت یک میلیون و 121 هزار تومان رسید. روز چهارشنبه، سکه کمی از سقف قیمت هفتگی پایین آمد و با 2 هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 119 هزار تومان رسید. این افت در حالی ثبت شد که دلار افزایش قیمت را تجربه کرده بود و کاهش سکه را می‌توان ناشی از پایین آمدن بهای اونس دانست. سکه روز پنج‌شنبه نیز برخلاف روند قیمت دلار حرکت کرد. در آخرین روز هفته، سکه در حالی با 2 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 121 هزار تومان رسید که دلار کاهش قیمت را تجربه کرده بود.

    برچسب ها