عصر خودرو

برآوردهای «سیتی گروپ» نشان داد

آغاز کسری مس تصفیه شده از سال آینده

عصر بازار- اقتصاد جهان حتی با وجود نگرانی های اخیر، انعطاف پذیر به نظر می رسد.حداقل این چیزی است که سرمایه گذاران فلزی در حال علامت دادن آن هستند.

آغاز کسری مس تصفیه شده از سال آینده
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، اتفاقات یکی دو ماهه اخیر را مرور کنیم: رای بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا، شکست کودتا در ترکیه و تلاش های دوچندان ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا. با این وجود، صندوق های پوششی به جای در نظر گرفتن این وقایع و اخبار به عنوان نشانه های شوم، جهش وابسته به رشد مس را تجربه کردند. این صندوق ها و مدیران پولی یک هفته قبل از 25 جولای، روی بازده قیمت مس بیش از سه برابر قمار کردند.

    نمودار- تغییر گرایش نسبت به مس


    موتور محرک خوشبینی

    چین به عنوان بزرگ ترین مصرف کننده مس، موتور محرک خوشبینی به این فلز محسوب می شود. واردات مس این کشور در نیمه نخست 2016 به بالاترین میزان در تمام دوران ها رسید. همچنین بخش املاک این کشور در فصل دوم امسال سریع تر از اقتصاد کلی رشد کرد. بر اساس برآورد موسسه «وود مکنزی»، بخش ساخت و ساز حدود 30 درصد از تقاضای جهانی مس را در بر می گیرد.

    «کلیو بورستو»، مدیر منابع سرمایه گذاری در Baring Asset Management Ltd گفت: تصور می کنم فلز سرخ در یک افق پنج ساله سرمایه گذاری کاملا جذاب است، چون در آینده عرضه کافی برای دستیابی به رشد تقاضای متوسط وجود نخواهد داشت. وی افزود: چین می داند نیازمند ذخایر مس برای تغذیه بازار است و می داند که بازار این فلز پایه در آینده به سمت کسری حرکت می کند. 

    معامله گران آمریکایی طی هفته منتهی به 19 جولای امسال، موقعیت های خرید مس را به 18 هزار و 284 قرارداد فیوچرز و آپشن افزایش دادند که بیشترین رقم از 29 مارس 2016 به شمار می رفت.


    کاهش سرمایه گذاری معادن

    به دلیل مصارف گسترده مس در بخش های ساختمان و صنعت خودرو و نقش آینده نگری اقتصادی، این فلز به عنوان «دکتر مس» لقب گرفته است. شماری از تحلیلگران معتقدند، این فلز بهترین نماگر برای بازارهای نوظهوری نظیر چین محسوب می شود. 

    «سیتی گروپ» اعلام کرده که تقاضای جهانی مس، امسال 2.1 درصد افزایش می یابد، در حالی که این میزان پارسال 1.4 درصد بود.

    همچنان که تقاضای مس رشد می کند، تولیدکنندگان در حال تقلا برای افزایش عرضه هستند. بر اساس آمار «بلومبرگ اینتلیجنس» میزان سرمایه گذاری شرکت های معدنی جهان امسال به 45 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است، در حالی که این رقم در سال گذشته بیش از 63 میلیارد دلار بود.

    از طرفی برآوردهای پژوهشگر CRU Group نشان می دهد که تا سال 2020 میلادی فقط شش پروژه بزرگ برای ساخت معادن جدید یا توسعه فعالیت های موجود به اتمام می رسد که دو پروژه در خطر تاخیر راه اندازی قرار دارد. البته این رقم با آمارهای بلومبرگ اینتلیجنس مغایرت دارد.

    در همین حال «کاتلین کوئرک»، مدیر مالی شرکت «فریپورت مک موران» گفت: راه اندازی معادن جدید یا پروژه های توسعه ای در حال پیگیری تا حد زیادی رو به پایان بوده و زمان زیادی برای عرضه های جدید نیاز است.

    بر اساس برآورد «سیتی گروپ»، تولید مس تصفیه شده سال آینده 8000 تن از مصرف عقب می افتد و میزان کسری در سال 2018 می تواند تا 92 هزار تن افزایش یابد، قبل از اینکه کسری در سال 2019 به 124 هزار تن برسد. این بانک، مازاد 57 هزار تنی را برای امسال پیش بینی کرده است.

    فرصت خرید کوتاه مدت

    اقتصاد جهانی هنوز از بحران خارج نشده است. صندوق بین المللی پول در 19 جولای امسال در پیش بینی رشد اقتصاد جهان با اشاره به همه پرسی بریتانیا هشدار داد که این مساله می تواند به اعتماد سرمایه گذاران آسیب برساند.

    «لارا مگنوسن»، مدیر پورتفولیو در Altegris Advisors اظهار کرد: مس به قدری با کاهش قیمت مواجه شد که مدیران پولی آن را به عنوان یک فرصت خرید کوتاه مدت برای به دست آوردن در قیمت های پایین مناسب می دانند. 

    او افزود: سرمایه گذاری روی مس بعد از برگزیت نقطه ورود خوبی بوده و علاوه بر آن، واردات چین نیز معامله گران را تشویق کرده است.

    به گفته وی، همه اخباری که به تازگی مشاهده کرده ایم، برای مس نقش صعودی نداشته و ممکن است به زودی تغییراتی در موقعیت ها مشاهده شود.

    *پرویز امانیان، هلدینگ آتیه اندیشان مس

    منبع: بلومبرگ

    برچسب ها