عصر خودرو

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی:

افزایش قیمت تمام شده تولید مرغ

صادرات متوقف شد

عصر بازار- رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه گرانی ذرت، قیمت تمام شده تولید مرغ را افزایش داده است، از متوقف شدن صادرات این کالا خبر داد.

افزایش قیمت تمام شده تولید مرغ
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، محمدیوسفی از متوقف شدن صادرات مرغ خبر داد و اظهار داشت: از زمانی که قیمت مرغ در کشور افزایش پیدا کرد و به بیش از 5 هزار تومان رسید، روند صادرات این محصول نیز کند شد.

    وی با بیان اینکه ایران در زمینه صادرات مرغ قدرت رقابت با کشورهایی مانند برزیل و ترکیه را به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده تولید، ندارد افزود: زمانی که قیمت مرغ در داخل کشور افزایش پیدا کرد، برای صادرکنندگان صادرات این کالا صرفه اقتصادی نداشت.

    رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی اضافه کرد: در حال حاضر صادرات این کالا تقریبا متوقف شده و اگر صادراتی نیز انجام می‌شود، بسیار بسیار اندک و مربوط به قراردادها و تعهدات گذشته است.

    یوسفی با بیان اینکه قیمت مرغ از اوایل ماه رمضان در داخل کشور به تدریج افزایش پیدا کرد، گفت: قیمت این کالا حدود 15 روز قبل به اوج خود در بازار رسید، ضمن اینکه طی 10 روز گذشته با روند کاهش نرخ مرغ در بازار مواجه هستیم.

    وی قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده را در حال حاضر بین 4 هزار و 400 تا 4 هزار و 800 تومان اعلام کرد و افزود: احتمال دارد با کاهش قیمت این کالا، صادرات آن مجددا آغاز شود. فعلا باید دید شرایط به چه گونه‌ای خواهد بود.

    رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی درباره آخرین وضعیت قیمت ذرت دامی در بازار نیز اظهار داشت: در حال حاضر قیمت این محصول تحویل در بنادر شمالی هزار و 150 تومان و در بنادر جنوبی هزار و 50 تومان است.

    به گفته یوسفی، هزینه حمل ذرت از بنادر جنوبی به نقاطی مانند استان‌های شمالی، خراسان و تهران بسیار بالاست و صرفه اقتصادی چندانی ندارد.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم ذرت برای تولیدکنندگان با احتساب کرایه حمل و نقل و افت محصول هزار و 250 تومان است، گفت: بهمن ماه سال گذشته قیمت ذرت خارجی تحویل در بنادر 650 تومان و ذرت ایرانی حدود 620 تومان بوده است.

    یوسفی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت این محصول دو برابر شده است، افزود: 65 درصد قیمت تمام شده تولید مرغ مربوط به دان و 60 درصد دان مصرفی آن نیز شامل ذرت است، بنابراین افزایش قیمت این محصول بر روی نرخ تمام شده تولید مرغ تاثیر گذاشته است.

    رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم مرغ را در حال حاضر حدود 4 هزار و 800 تومان عنوان کرد.

    وی با اشاره به اینکه از سال گذشته تاکنون قیمت جهانی هر تن ذرت بین 50 تا 60 دلار افزایش پیدا کرده است، گفت: با وجود تمام مشکلاتی که در زمینه واردات ذرت وجود دارد، قیمت این محصول نباید در بنادر جنوب کشور هزار و 50 تومان باشد.

    یوسفی اضافه کرد: حداکثر قیمت تمام شده ذرت خارجی با در نظر گرفتن تمام مسائلی که ذکر شد، کمتر از 800 تومان است.

    وی در پاسخ به این پرسش که بنا بر مطالب عنوان شده، دلیل گرانی ذرت در بنادر چیست؟ گفت: پاسخ این سوال را بنده نباید بگویم. ما این موضوع را فریاد زده‌ایم و مسئولان باید فکری به حال آن کنند.

    رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور ادامه داد: ما این مسئله را هم به صورت شفاهی و هم به صورت کتبی به اطلاع مسئولان مربوطه رسانده‌ایم، ضمن اینکه معاون اجرایی رئیس‌جمهور نیز در این زمینه با مسئولان سازمان حمایت مذاکراتی داشته است.

    یوسفی افزود: در حال حاضر شرکت پشتیبانی امور دام ذخایر خود را به قیمت 850 تومان در بورس کالا عرضه می‌کند، ضمن اینکه اگر تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها نیز درخواست کنند، این شرکت ذرت را خارج از بورس به قیمت هر کیلوگرم 880 تومان در اختیار آنان قرار می‌دهد.

    برچسب ها