عصر خودرو

تحلیل بنیادی شرکت‏ های فعال فولاد و سنگ آهن

عصر بازار- صنعت سنگ‌آهن و فولاد یکی از صنایع مهم کشور بوده و میزان مصرف فولاد در هر کشوری به‌عنوان معیاری برای توسعه‌یافتگی آن کشور محسوب می‌شود.

تحلیل بنیادی شرکت‏ های فعال فولاد و سنگ آهن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، مصرف سرانه فولاد یکی از مهم‌ترین شناسه‌های رشد اقتصادی کشورها است و صرف سرانه فولاد، شاخص توسعه‌یافتگی به شمار می رود.  به‌طوری‌که مصرف سرانه فولاد بیش از 300 کیلوگرم نشانگر توسعه‌یافتگی کشورها، مصرف سرانه 100 تا 300 کیلوگرم نشانگر رده کشورهای درحال‌توسعه و زیر 100 کیلوگرم نیز نشانگر کشورهای توسعه‌نیافته است. 

    از سویی، کشور ایران با مصرف سرانه 228 کیلوگرم در بین کشورهای درحال‌توسعه از این حیث است. از بزرگ‌ترین صنایع مصرف‌کننده فولاد می‌توان به ساختمان و صنعت خودروسازی اشاره کرد که سهم آن‌ها از مصرف فولاد به‌ترتیب بالغ‌بر 48 و 23 درصد می‌باشد. سایر صنایع مصرف‌کننده هم شامل وسایل خانگی و تجهیزات با سهمی معادل با 11 درصد، حمل‌ونقل با سهمی معادل با 5 درصد و نفت و گاز با سهمی معادل با 4 درصد را به خود اختصاص دادهاند.  

    علاوه بر این، کل تولیدات فولاد 620ر1 میلون تن است و کشور چین با تولید 779 میلیون تن بزرگ‏ترین تولید کننده و مصرف کننده فولاد جهان است. همچنین ایران با تولید 16 میلیون تنی فولاد جزء ده تولید کننده فولاد جهان محسوب میشود. 

    افزون بر این، مطابق با گزارشات انجمن جهانی فولاد، رقمی معادل 16 میلیون تن، تولید فولاد در ایران تا پایان سال 1395 پیش ‏بینی می ‏شود. این میزان تولید مانند سال قبل است، پس تنها نکته‏ قابل توجه در سودآوری صنعت سنگ آهن و فولاد بحث قیمت‏ های جهانی فولاد و سنگ آهن است. عامل اصلی تغییر قیمت ‏های جهانی فولاد و سنگ آهن رشد و یا رکود اقتصادی چین می‏ باشد. به ‏طوری که با بررسی اقتصاد چین درک مناسبی از قیمت‏ های جهانی فولاد و به‏ تبع سودآوری در صنعت فولاد کشور ایران به‏ دست خواهد آمد. به دلیل وقوع رکود در بازارهای چین در اواسط و اواخر سال 2015 میلادی قیمت سنگ آهن و فولاد به شدت با کاهش همراه شد که این امر سودآوری صنعت فولاد کشور را تحت تآثیر قرار داد و سودآوری شرکت ‏های فعال در این صنعت را با کاهش چشم‏گیری مواجه ساخت. 

    همچنین، از اواسط سال 2016 میلادی اقتصاد چین با افزایش تقاضا به خصوص در بخش مسکن همراه شد. به طوری که تولیدات فولاد کشور چین در مارس 2016 بالغ ‌بر 71 میلیون تن بوده که افزایش 2.9 درصدی را نسبت به مارس 2015 داشت. این امر زمینه را برای افزایش قیمت فولاد و پیش ‏بینی رشد آن همراه ساخت (نرخ رشد اقتصادی کشور چین با پیش ‏بینی بانک جهانی برای سال 2017 میلادی 6.7 درصد است) قیمت فعلی هر تن فولاد در بازار جهانی در مرداد سال 1395 چیزی در حدود 300  تا 325 دلار به ازای هر تن بوده که نسبت به اردیبهشت سال 1395 رشد قابل ملاحظه‏ای داشته است. همین امر سبب تعدیلات مثبتی در سوددهی شرکت ‏های فولادی شد. از سویی،  با نگاه به روند قیمتی فولاد و سنگ‏آهن طی سال ‏های اخیر شاهد نوسان‏ پذیری قیمت‏ های آن‏ها بوده ‏ایم که دلیل عمده‌ی این نوسانات ناشی از خبرهای منفی پیرامون بحران اقتصادی و خبرهای مثبت مربوط به سیاست‌های انبساطی دولت‌ها به‌خصوص چین است.

     

    در حال حاضر شرکت ‏های سهامی عام فعال در صنعت فولاد چیزی حدود 8 درصد از ارزش بازار بورس اوراق بهادار را تشکیل داده ‏اند. قیمت به سود هرسهم صنعت فولاد در بورس اوراق بهادار تهران 7/11 است که عدد بالایی نسبت به دیگر صنایع محسوب می شود. همچنین، قیمت هر سهم معامله شده در این صنعت نزدیک به ارزش اسمی و یا حتی بالاتر از آن می‏ باشد. ولی به دلیل اینکه این صنعت به شدت بر قیمت‏ های جهانی فولاد حساس است و پیش‏ بینی‏ ها از افزایش قیمت جهانی فولاد خبر داده‏ اند پس رشد سودآوری این صنعت بالا خواهد بود و می‏ تواند در سال‏ های آتی با رشد مناسبی همراه باشد.  

    همان‏طوری که در جدول ذیل ملاحظه می ‏شود سود پیش ‏بینی تعدیل شده شرکت های فعال در زمینه فولاد و سنگ ‏آهن در اکثر شرکت ‏ها با رشد مواجه شده است.

    *مهدی رامشگ، کارشناس مشاور سرمایه‏گذاری شرکت تامین سرمایه سپهر

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو