عصر خودرو

شوک غول معدنی جهان از ضرر مالی سنگین

عصر بازار- "بی اچ پی بیلیتون" که بزرگترین شرکت معدنکاری جهان از نظر ارزش بازار است، در پی فاجعه شکسته شدن سد معدن سامارکو در برزیل و قیمتهای ضعیف کالا، ضرر سالانه ۶.۳۹ میلیارد دلار را گزارش کرد که بزرگترین ضرر در تاریخ این معدنکار به شمار می رود.

شوک غول معدنی جهان از ضرر مالی سنگین
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، معدنکاران در بازار کالاها گرفتار ریزش قیمت شده اند و دورنمای آنها با وجود بهبود قیمتها مبهم مانده است.

    این شرکت انگلیسی-استرالیایی برای سال مالی منتهی به 30 ژوئن، 6.39 میلیارد دلار ضرر سالانه گزارش کرد در حالیکه در سال مالی پیش از آن 1.91 میلیارد دلار سود خالص ثبت کرده بود.

    حتی بدون در نظر گرفتن 7.7 میلیارد دلار هزینه‌ها و ضرر یکباره، سود مبنای بی اچ پی بیلیتون در سال مالی منتهی به ژوئن سال 2016 به دلیل کاهش قیمتهای سنگ آهن، مس، زغال سنگ، نفت و گاز به میزان 81 درصد کاهش یافت و به 1.2 میلیارد دلار رسید با اینهمه بهتر از رقم حدود 1.1 میلیارد دلار مورد پیش بینی تحلیلگران بود.

    اندرو مک کنزی، مدیرعامل بی اچ پی بیلیتون در بیانیه ای اظهار کرد: 12 ماه گذشته برای این شرکت و صنعت منابع طبیعی پرچالش بوده است با اینهمه نتایج مالی بی اچ پی بیلیتون، انعطاف پذیری این شرکت و سودآوری برای سهامداران با وجود قیمتهای پایین کالا را نشان می دهد.

    با اینهمه بی اچ پی بیلیتون سود سهام پرداختی به سهامداران را کاهش داد و اعلام کرد 14 سنت برای هر سهم سود پرداخت خواهد کرد در حالیکه سال پیش این رقم 62 سنت بود.

    این معدنکار در ماه فوریه تصمیم گرفت سیاست افزایش تدریجی سود سهام برای سهامداران را کنار بگذارد.

    دورنمای بازار پرچالش باعث شد آژانس اعتبارسنجی "استاندارد اند پورز" رتبه اعتباری بی اچ پی بیلیتون را ازA  پلاس به A تنزل دهد.

    مدیرعامل بی اچ پی بیلیتون اظهار کرد با وجود انتظار برای پایین ماندن قیمتها در بازار کالاهای خام در کوتاه مدت و میان مدت، وی نسبت به دورنمای بلندمدت بویژه برای نفت و مس مطمئن است.

    بی اچ پی بیلیتون همچنان درگیر پیامدهای شکسته شدن سد سامارکو است که نوامبر گذشته روی داد و طی آن 19 نفر جانشان را از دست دادند.

    سامارکو که به طور مشترک متعلق به بی اچ پی بیلیتون و غول معدنی برزیلی واله است، با میلیاردها دلار خسارت برای هزینه‌های پاکسازی و صدمات دیگر روبروست.

    بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، بی اچ پی بیلیتون اعلام کرده ضرر متحمل شده شامل 4.9 میلیارد دلار کاهش ارزش بعضی از دارایی‌های این شرکت در آمریکا و 2.2 میلیارد دلار ضرر مربوط به شکسته شدن سد سامارکو بوده است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو