عصر خودرو

با افت ۲۸۰ تومانی مس در بورس کالا رقم خورد

فلز سرخ در کف سه ساله

عصر بازار: بعد از افزایش نرخ ارز در سال ۹۱، بهای مس در معاملات بورس کالای ایران و بازار آزاد نیز روند صعودی در پیش گرفت، اما این در شرایطی است که این روند در سال جاری همزمان با کاهش شدید قیمت این فلز در بازارهای جهانی، معکوس شده است به‌طوری که در حال حاضر بهای مس در بورس کالا با قیمت‌های شهریور سه سال گذشته یکسان است.

فلز سرخ در کف سه ساله
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، افت بیش از یک درصدی قیمت مس طی معاملات روز گذشته بورس کالای ایران موجب ریزش 300 تومانی بهای این محصول در بازار آزاد شد، این در شرایطی است که قیمت فلز سرخ در معاملات رینگ نقره‌ای افت 280 تومانی را در هر کیلو تجربه کرد.

    در حال حاضر نرخ مس بیشتر با روند بازارهای جهانی در حال تغییر است، اما ثبات میانگین قیمت هفتگی ارز نیز در این روند نزولی بی‌تاثیر نبوده است.
    از طرفی حجم عرضه‌ها و میزان تقاضای محصولات مسی در این تالار معاملاتی نسبت به هفته گذشته به خصوص برای مفتول مس شرکت دنیای مس بسیار کاهش یافته بود،  کارشناسان حوزه فلزات پایه دلیل این افت تقاضا را انتظار برای کاهش بیشتر قیمت‌ها با توجه به نوسانات رو به پایین بازارهای جهانی می‌دانند.

    بر‌اساس شنیده‌ها در بازار غیررسمی این محصول به دلیل نیاز مالی برخی فروشندگان، مفتول 17 هزار و 800 تومانی را با نرخ 16 هزار و 500 تومان نیز در هر کیلو مبادله کرده‌اند. به همین دلیل حجم بالای مفتول مس موجب شده تا معامله‌گران شرایط آسان خرید از بازار آزاد را به شرایط پیچیده بورس کالا ترجیح دهند.

    به این ترتیب روز یکشنبه اول شهریور‌ماه، بورس کالای ایران شاهد معامله 97 هزار و 436 تن انواع کالا در تالارهای داخلی و صادراتی بورس کالای ایران بود که از این میان بیش از 27 هزار تن آن به گروه محصولات مسی تعلق داشت، به‌طوری که شرکت صنایع ملی مس ایران 4 هزار تن مس کاتد و 3500 تن مس مفتول را در این روز عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه‌شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز می‌توان به 20 هزار تن انواع مس کم عیار، 140 تن سولفور مولیبدن و 18 تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه بر این، 270 تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان نیز در این تالار معاملاتی به فروش رسید.

    بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت 17 هزار و 447 تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته کاهش 282 تومانی را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول 4 هزار تن بوده درحالی‌ که میزان تقاضا 680 تن ثبت شد.

    همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت 17هزار و 165تومان عرضه شد که نسبت به آخرین معامله، افت 281 تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول 3 هزار و 500 تن بوده است، درحالی‌که تقاضاکنندگان خواستار 620 تن از این محصول بوده‌اند.

    مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه 17هزار و 220 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته، کاهش 281 تومانی در هر کیلو را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول 270 تن بود در حالی که تقاضا برای آن 180 تن ثبت شده است. از سوی دیگر برای فلز سرخ هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت‌های متفاوتی اعلام می‌شود.

    همچنین حجم معاملات انواع مس در بازار داخلی نیز به دلیل رکود اقتصادی و کاهش مصرف این محصول، کاهش یافته است، به‌طوری که بررسی‌ها نشان می‌دهد دادوستد این فلز سرخ در بازار آزاد هم چنگی به دل نمی‌زند.

    به عقیده یکی از فروشندگان بازار مس کاهش تقاضای فلز سرخ در بورس کالای ایران طی هفته‌های اخیر در حالی است که تقریبا خرید و فروشی در بازار آزاد این محصولات نیز انجام نمی‌شود.
    وی عامل اصلی این بی‌رونقی را پایین بودن نقدینگی در بازار دانست و افزود: رکود اقتصادی و به دنبال آن کاهش تولیدات و مصرف، موجب بی‌رونقی بازار فلزات پایه داخلی به ویژه مس شده است، به‌طوری که با اطمینان می‌توان گفت امروز تقاضای قابل توجهی در بازار این محصول وجود ندارد؛ اگر هم مشتری در بازار باشد، معامله‌گران به‌صورت چکی خریدهای خود را انجام می‌دهند. به گفته این فعال، بازار مس همواره متاثر از رکود بازار مسکن، خودرو و لوازم و ماشین‌آلات است و تا زمانی که بی‌رونقی در این بازارها ادامه داشته باشد، بازار این محصول نیز تغییر مثبتی را احساس نخواهد کرد.


    تراژدی مس
    در هفته‌ای که گذشت قیمت مس برای هفتمین هفته پیاپی افت قیمت‌ها را تجربه کرد که طولانی‌ترین کاهش قیمت‌ها از ماه ژانویه تاکنون بوده است. این کاهش قیمت در حالی رخ داد که سایر فلزات نیز از این روند نزولی تبعیت کردند. البته دلیل اصلی آن نیز افت حجم تولیدات صنعتی چین بود که باعث شد قیمت مس به کمترین حد در 6 سال اخیر افول کند.

    در بازار شاهد آن هستیم که به‌صورت نسبی قیمت‌های ماهانه مس در 4 ماه اخیر کاهش ممتدی را تجربه کرده که مهم‌ترین‌ دلیل آن را نیز باید ترس از کاهش تقاضای چین دانست. این در حالی است که حجم تقاضا به‌خصوص تقاضای وارداتی مس تصفیه شده کاهش یافته است، ولی این وضعیت به آن معنی نیست که قیمت‌ها باید تا 40 درصد کاهش یابد. اتفاقی که هم‌اکنون با ثبت نرخ 5046 دلار برای هر تن مس در بورس فلزات لندن به ثبت رسیده است. به جرات می‌توان گفت که فعالان بازار هم‌اکنون به قیمت‌ها بسیار بدبین شده‌اند، زیرا در کنار افت قیمت‌ها در بازارهای کالایی، سقوط ارزش شاخص‌های سهام در اقصی نقاط جهان نیز به ثبت رسیده که همراه با افزایش ارزش یوآن و دلار آمریکا در هفته‌های اخیر، جو ناامیدکننده خطرناکی را به بازار تزریق کرده است.

    به‌عنوان مثال شاخص اس‌اند‌پی آمریکا در روز جمعه با ثبت 19/ 3 درصد کاهش یا شاخص شانگهای با 27/ 4 درصد افت، یکی از تراژیک‌ترین روزهای خود را سپری کردند. هم‌اکنون در بازارهای جهانی با محوریت شرق آسیا شاهد عقب‌نشینی خریداران هستیم، زیرا در کنار ترس از خرید و البته افت حجم تقاضا، هنوز هم ذهنیت فعالان بازار بر کاهش بیشتر قیمت‌ها قرار دارد که می‌تواند روزهای پیش رو را با قیمت‌هایی بسیار پایین به یک فاجعه تاریخی در بازار مس تبدیل کند هرچند که هم‌اکنون نیز در حال تجربه تراژدی مس هستیم.

    این روزها یک فاز متناقض نیز در بازارهای جهانی مخصوصا فلز سرخ در حال تجربه شدن است، زیرا با کاهش نرخ بهره رسمی در چین، ارزش یوآن افزایش یافته که در کنار برخی رخدادهای دست‌ساخته دولتی در بازار چین به وقوع پیوسته است. از سوی دیگر احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا نیز به افزایش ارزش دلار منجر خواهد شد که این موارد متناقض، تاثیرات مبهمی بر بازار مس بر جای می‌گذارد ولی افزایش ارزش دلار با توجه به عرف قیمت‌گذاری بین‌المللی موثرتر خواهد بود. به نظر می‌رسد ترس از کاهش بیشتر قیمت مس و شکسته شدن کف روانی و فنی 5 هزار دلار چندان هم دور از ذهن نخواهد بود.

    برچسب ها