عصر خودرو

جدیدترین آمارها از خاورمیانه

گرمای تابستان تنور مصرف نفت را داغ کرد

عصر بازار- مصرف نفت خام به دلیل استقرار جبهه هوای بسیار گرم در خاورمیانه، با افزایش روبرو می شود.

گرمای تابستان تنور مصرف نفت را داغ کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، عربستان تولید نفت خام را در ماه گذشته میلادی (ژوئیه) در حالی به بالاترین سطح رساند که بیشتر بخش های این کشور و همچنین دیگر کشورهای خاورمیانه تابستانی گرم و بی سابقه را تجربه می کردد.

    هر چند که هنوز داده های آماری کافی در باره رابطه مستقیم میان مصرف نفت خام و دمای هوا در دست نیست، اما این احتمال وجود دارد که بیشتر نفت خام اضافی تولید شده در نیروگاه‌های برق این کشور، برای برآورده کردن تقاضای برق، مصرف شده باشد.

    نیروگاه های برق عربستان به شدت به مصرف نفت خام پالایش نشده و همچنین نفت کوره و گازوئیل برای برآورده کردن تقاضا به منظور مصرف برق خود نیاز دارند.

    بر اساس داده های سازمان نظارت و تنظیم تولید برق سعودی (ECRA)، ترکیب نفت خام و نفت کوره سنگین، ٦٨ درصد سوخت مورد استفاده برای تولید برق این کشور را در سال 2014، تامین می کرده است.

    این سازمان در سال 2015 اعلام کرد که نفت خام ٤٤ درصد، نفت کوره سنگین ١٣ درصد و گازوئیل ١١ درصد سوخت مصرف شده را در نیروگاه ها تامین می کرده است.

    تقاضای برای مصرف برق همه ساله در ماه های تابستانی همزمان با افزایش دما و فشار دستگاه های تهیه مطبوع بر شبکه برق، اوج می گیرد.

    این کشور عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) برای کمک به تامین و برآورده کردن تقاضا تولید کنندگان برق برای سوخت اضافی، به طور معمول در طول فصل تابستان، تولید نفت خام خود را بالا می برد و در فصل پائیز دوباره آن را کاهش می دهد.

    تولید نفت خام عربستان سعودی در بیشتر سالها از الگوی فصلی مشخص پیروی می کرده به گونه ای که میان ماههای ژوئن و اوت اوج میگرفته و سپس کاهش می یافته است.

    از آنجا که نفت خام و فرآورده های پالایش شده، منبع حاشیه ای تولید برق هستند، بنابراین تغییرات در مصرف سوخت، ارتباط نزدیکی با تقاضای برق و تغییرات دمای هوای دارد.

    بر اساس آمار سازمان جودی (JODI) در سال 2016، میانگین مصرف مستقیم نفت خام عربستان میان ماههای ژوئن و اوت 2015 میلادی 850 هزار تا 900 هزار بشکه در روز بوده که گازوئیل و نفت کوره در راس آن قرار داشته است.

    عربستان مانند بیشتر کشورهای خاورمیانه از ماه ژوئیه تحت تاثیر یک موج هوای داغ قرار می گیرد که تا اوایل اوت ادامه می یابد.

    بر اساس داده های اداره ملی اقیانوس شناسی و جوی آمریکا، دمای هوای عربستان در امسال (2016)، بالاتر از حد معمول بوده که پیامد آن فشار بیش از حد عادی دستگاههای تهویه مطبوع بر شبکه توزیع است که سبب افزایش مصرف نفت خام و محصولات پالایش شده، می شود.

    بر اساس گزارش منابع سعودی، تولید نفت خام در ژوئن (2016)، 10 میلیون 550 هزار بشکه در روز بوده است که نسبت به ژوئن ماه مشابه پارسال (2015)، تغییر اساسی نکرده است.

    تولید روزانه نفت خام عربستان در ژوئیه به 10 میلیون و 670 هزار بشکه در روز رسید که با حدود سه درصد افزایش، حدود 300 هزار بشکه بالاتر از ماه مشابه پارسال(2015)، بوده است. مصرف نفت خام و فرآورده های پالایش شده برای تولید برق در ماه های تابستان امسال به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده است.

    با توجه به گرمای بی سابقه هوا تابستان در عربستان، این احتمال وجود دارد که بیشتر این تولید اضافی نفت خام گزارش شده، به جای بازاریابی برای صادرات، در نیروگاه های این کشور مصرف شده باشد.

    منابع سعودی در ماه آوریل به رویترز گفتند که تولید روزانه نفت خام احتمال می رود در حدود 10 میلیون و 200 هزار بشکه ثابت باقی می ماند و ممکن است در ماههای داغ تابستان با حدود 200 تا 300 هزار بشکه افزایش به حدود 10 میلیون و 500 هزار بشکه برسد.

    به نظر می رسد افزایش اخیر در تولید نفت خام بر اساس این الگو باشد که عربستان تولید نفت را بیشتر بالا می برد، اما آن را روانه بازار نخواهد کرد که امکان مصرف مقداری نفت خام اضافی را در اوج گرمای تابستان می دهد.

    احتمال رخ دادن حادثه مشابهی در عراق عضو دیگر اوپک، نیز وجود دارد که دمای بی سابقه دمای هوای تابستان، محدودیتهایی برای شبکه برق این کشور ایجاد کرده است.

    از آنجا که عراق نیز مانند عربستان سعودی تقریبا به طور کامل برای تولید برق به مصرف گاز، نفت خام و فرآورده های نفتی، وابسته است، بنابراین با افزایش دما، مصرف برق و نفت این کشور بالا می رود.

    بر اساس ارقام ارایه شده به جودی، مصرف مستقیم نفت خام عراق در ژوییه و اوت 2015 میلادی، ٢٢٥ هزار بشکه در روز بوده که به همراه آن نفت کوره و گازوئیل نیز مصرف شده است.

    شبکه برق عراق با دشواری تقاضای فزاینده برق در تابستان جاری را برآورده می کرده که سبب سهیمه بندی و قطع برق، گسترده شده است.

    براساس گزارش رویترز، از آنجا که در بیشتر کشورهای جهان، هنگامی که شبکه برق تحت فشار قرار می گیرد، شرکت ها و خانوارهایی که از توانایی مالی برخوردار هستند، به استفاده از مولد های برق اضطراری روی می آورند که با گازوئیل کار می کند و به این ترتیب، تقاضا برای سوخت حتی بالاتر نیز می رود، این احتمال وجود دارد که گرمای بسیار زیاد هوا، موجب بالارفتن مصرف داخلی سوخت برای تولید برق شده باشد.

    رشد مصرف نفت خاورمیانه به طور کلی در سالهای 2015 و 2016 در نتیحه رکود اقتصادی ناشی از سقوط قیمت نفت، کمتر بوده است.

    با این که برخی از اقتصادهای خاورمیانه رشد اندکی دارند و احتمال می رود برخی در رکود به سر می برند که سبب محدود شدن رشد مصرف سوخت می شود، اما احتمال می رود گرمای بی سابقه تابستانی امسال، به دلیل زیاد شدن فعالیت نیروگاههای برق منطقه خاورمیانه، سبب افزایش کوتاه مدت مصرف نفت می شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو