عصر خودرو

معرفی صنایعی که بیشترین پتانسیل اشتغال‌زایی در آینده را دارند

عصر بازار- مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به معرفی صنایعی پرداخته که بیشترین پتانسیل برای اشتغال‌زایی در آینده را دارند.

معرفی صنایعی که بیشترین پتانسیل اشتغال‌زایی در آینده را دارند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، براساس گزارش بازوی پژوهشی مجلس ارتقای رقابت‌پذیری صادراتی صنایع موجب افزایش استخدام نیروی کار توسط آنها می‌شود، به‌طوری‌که هرچقدر صنعت مورد نظر صادرات‌گراتر باشد، اشتغال‌زایی نیز در آن بیشتر خواهد شد.

    طبق این گزارش، نتایج بررسی‌های اقتصاد سنجی نشان داده است که مقیاس تولید بزرگ‌تر، رشد ارزش افزوده بیشتر و صادرات‌گرا بودن صنایع سبب می‌شود پتانسیل اشتغال‌زایی آنها نیز افزایش یابد. بنابراین براساس این معیارها می‌توان مشخص کرد که کدام یک از صنایع پتانسیل بالاتری برای اشتغال‌زایی در بخش صنعت دارند. نتایج این بررسی می‌تواند در برنامه‌ریزی برای بخش صنعت از منظر موضوع اشتغال مفید باشد. همان‌طور که بررسی‌ها نشان می‌دهد، صنایعی که مقیاس تولید بالاتر و رشد اقتصادی بیشتری دارند، ظرفیت بالاتری نیز برای استخدام نیروی کار در آنها وجود دارد.

    بر این اساس می‌توان از این معیارها برای تعیین پتانسیل اشتغال‌زایی صنایع مختلف استفاده کرد. بنابراین صنایعی که مقیاس تولید در آنها رشد بیشتری داشته باشد پتانسیل اشتغال‌زایی بالاتری نیز در آینده خواهند داشت.

    بر اساس این گزارش منتشر شده در روزنامه دنیای اقتصاد، متوسط نسبت ارزش افزوده (حقیقی) به ازای هر بنگاه در کل بخش صنعت طی سال‌های 1383 تا 1392 سالانه 8/ 5 درصد رشد کرده است. به بیان دیگر، به طور متوسط سالانه 8/ 5 درصد به ارزش افزوده بنگاه‌های صنعتی اضافه شده است که می‌توان آن را رشد مقیاس تولید در نظر گرفت.

    براساس این مقیاس می‌توان گفت: تولید در صنایع تولید ماشین‌آلات اداری و حسابگر محاسباتی (8/ 13 درصد)، صنایع تولید پوشاک (1/ 13 درصد)، صنایع تولید چوب و محصولات چوبی (13 درصد)، صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی (7/ 11 درصد)، صنعت بازیافت (9/ 8 درصد) و صنایع تولید مواد غذایی و آشامیدنی (6/ 8 درصد) بیشترین رشد را داشته است.

    با توجه به اینکه صنایع مواد غذایی و آشامیدنی با 17 درصد کل اشتغال در بخش صنعت و صنایع مواد و محصولات شیمیایی با 10 درصد کل شاغلان بخش صنعت را تشکیل می‌دهند، بنابراین به نظر می‌رسد که این دو صنعت با توجه به رشد مناسبی که از منظر تولید و مقیاس داشته‌اند، همچنان پتانسیل بالاتری نیز برای اشتغال‌زایی در آینده دارا باشند.

    همچنین صنایع تولید «سایر محصولات کانی غیرفلزی» از یکسو به دلیل سهم بیش از 13 درصدی در کل اشتغال بخش صنعت و از سوی دیگر به دلیل متوسط رشد مقیاس تولید سالانه بیش از 7 درصدی در رتبه‌بعدی صنایع با پتانسیل اشتغال‌زایی قرار می‌گیرند.

    برچسب ها