عصر خودرو

اونس در هفته گذشته تنها یک دلار رشد کرد

شکست طلا در زندان قیمتی

عصر بازار- اونس طلا روزهای کاری هفته گذشته را در بازه محدود تقریبا ۲۵ دلاری گذراند، اما جالب‌تر اینکه در نهایت روی بهای ۱۳۳۶ دلار ایستاد، قیمتی که تنها یک دلار بالاتر از قیمت نهایی دو هفته پیش بود.

شکست طلا در زندان قیمتی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به این ترتیب اونس در هفته دوم آگوست، رشدی ناچیز را تجربه کرد که روند پیش‌بینی هفته سوم ماه هشتم میلادی را دشوار می‌کند. با این همه، پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد همچنان به نفع طلا است. پیش از شروع این هفته جالب توجه، مرور روند هفته‌ای که نتیجه‌اش با وجود نوسان‌های هرروزه، رشد یک دلاری بود، خواندنی است.

    دوشنبه ثبات

    اونس طلا که جمعه دو هفته گذشته با انتشار داده‌های بسیار خوب از بازار کار آمریکا به قیمت 1335 دلار سقوط کرده بود، دوشنبه، اولین روز کاری هفته گذشته را نیز با همین قیمت به پایان برد. این در حالی بود که اونس روز دوشنبه تحت‌تاثیر ادامه فشار فروش جمعه قبل از آن تا قیمت 1329 دلار هم پایین آمده بود. روز دوشنبه، بازارهای سهام جهان عمدتا تحت‌تاثیر داده‌های اشتغال‌زایی بزرگ‌ترین اقتصاد رشد کردند و رشد آنها بر طلا فشار وارد کرد. شاخص دلار نیز با تقویت خود فشار بیشتری بر طلا وارد کرد. با این همه، تعدیل شاخص‌های آمریکایی همزمان با ثبت قیمت‌های پایین، باعث شد اونس به میانه محدوده 1330 دلار بازگردد. دوشنبه، چین هم داده‌های ضعیفی منتشر کرد که به ضرر طلا تمام شد.

     

    سه‌شنبه جهش

    اما روز دوم، روز متفاوتی بود. اونس طلا روز سه‌شنبه جهشی 15 دلاری را تجربه کرد که بهای اونس را به عدد 1350 دلار رساند. این جهش عمدتا ناشی از انتشار داده‌های ضعیف از اقتصاد آمریکا و افت شاخص دلار بود. علاوه بر تاثیر داده‌ها، توقف موقعیت فروش و شناسایی سود نیز در شکل گرفتن این روند موثر بود. عصر سه‌شنبه داده‌های ضعیف‌تر از انتظار گزارش بهره‌وری ایالات‌متحده باعث افت شاخص دلار شد تا طلا هم به‌طور مستقیم و هم غیرمستقیم نفع ببرد. براساس گزارش منتشر شده در این روز، بهره‌وری اقتصاد آمریکا در سه ماه دوم سال 2016 معادل 5/ 0 درصد کاهش داشته است. این سومین فصل پیاپی است که این شاخص دچار افت می‌شود که طولانی‌ترین دوره افت از سال 1979 را رقم می‌زند. در حالی که گزارش خوب روز جمعه، احتمال افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا را دوباره بیشتر کرد، گزارش روز سه‌شنبه می‌تواند دوباره تعویق انقباض پولی از سوی فدرال رزرو را محتمل‌تر کند. روز سه‌شنبه بیشتر بازارهای سهام رشد کردند، اما نتوانستند جلوی رشد طلا را بگیرند. رشد روز سه‌شنبه بورس‌ها عمدتا ناشی از انتشار این خبر بود که اوپک در ماه سپتامبر نشستی غیررسمی برگزار خواهد کرد. دیگر خبر مهم این روز انتشار عدد شاخص قیمت بهای مصرف‌کننده چین بود که برای ماه جولای منفی 7/ 1 درصد (نسبت به جولای 2015) اعلام شد. افت نسبت به ماه ژوئن نیز 6/ 2 درصد بوده است. این رقم بهتر از انتظارها بود و کمی به طلا کمک کرد.

    چهارشنبه افت

    ولی روند اونس روز چهارشنبه دوباره معکوس شد. اونس طلا در این روز با 4 دلار افت به قیمت 1346 دلار رسید. افت روز سوم عمدتا ناشی از رشد شاخص دلار بود. اونس در این روز اندکی از مرز 1355 دلار بالاتر رفت،‌ اما در نهایت از میانه کانال 1300 دلار به زیر کشیده شد. شاخص دلار در سومین روز کاری هفته ابتدا با افت خود به رشد طلا کمک کرد اما بعد با رشد خود از کف روزانه به ضرر فلز زرد عمل کرد. همزمان افت بهای نفت خام نیز فشار بر طلا را افزایش داد. بازارهای سهام جهان روز چهارشنبه تکان شدیدی را تجربه نکردند، گرچه افت بورس‌های آمریکایی در شروع کار بازارهای آمریکای شمالی باعث جهش قیمت طلا در عصر این روز شد. با این همه رشد بازارهای سهام در هفته‌های اخیر چنان بوده که خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را تا حدی کاهش داده است. برخی از شاخص‌های بورسی نزدیک رکوردهای چندساله هستند یا از آن رکوردها گذر کرده‌اند. چهارشنبه نشانه‌ای دیگر از نگرانی‌ها درباره عدم قطعیت اقتصادی و تورم معکوس در اقتصاد جهان از راه رسید. بازدهی اوراق قرضه 10 ساله دولت آلمان در این روز بیش از پیش در محدوده منفی پیش رفت و به منفی 69/ 0 درصد رسید.

     

    پنج‌شنبه تکرار

    افت روز چهارشنبه در چهارمین روز کاری هفته نیز تکرار شد. اونس طلا روز پنج‌شنبه با 8 دلار افت دیگر به قیمت 1338 دلار رسید. پایگاه اینترنتی کیتکو افت روز پنج‌شنبه را نتیجه «روزهای سگی» تابستان دانست، روزهایی که حجم معاملات در بازار فلزهای گرانبها به شدت کاهش می‌یابد. اونس در چهارمین روز کاری هفته گذشته تحت‌تاثیر جهش تعدیلی شاخص دلار دوباره با افت روبه‌رو شد. کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز پنج‌شنبه خود نوشت: «معامله‌گران، سرمایه‌گذاران و بازارها با رسیدن به میانه‌های آگوست آرام گرفته‌اند، زمانی که برای بسیاری از غربی‌ها زمان تعطیلات است. فعالیت تجاری در بسیاری از بازارها احتمالا تا پس از تعطیلی روز کارگر در آمریکا در اوایل سپتامبر آرام خواهند ماند.» بازارهای سهام جهان در این روز وضعیت یکپارچه‌ای نداشتند. بازارهای سهام آمریکا رشد و رکوردهای تازه‌ای را ثبت کردند. با این همه اونس طلا حتی با وجود افزایش ریسک‌پذیری معامله‌گران بورس نیز سقوط قابل‌توجهی را تجربه نکرده و این علاقه‌مندان به این کالای سرمایه‌ای را امیدوار نگه داشته است.پنج‌شنبه همزمان با جهش تعدیلی شاخص دلار، بهای نفت خام هم رشد کرد اما نتوانست کمکی به طلا بکند. دیگر خبر روز این بود که شورای جهانی طلا اعلام کرد که تقاضای جهانی طلا در سه ماه دوم سال 2016 معادل 15 درصد رشد داشته است.

    روز آخر

    اونس روز جمعه را با بهای 1340 دلار آغاز کرد اما بعد دوباره تحت‌فشار ادامه تعدیل روند شاخص دلار قرار گرفت. ارزش دلار ایالات‌متحده در آخرین روز هفته گذشته نیز با رشد روبه‌رو شد تا بر طلا فشار وارد کند. ساعت 5 عصر روز جمعه انتشار داده‌های بدتر از انتظار از خرده‌فروشی ایالات متحده و سقوط بیشتر شاخص دلار، باعث جهش طلا شد، اما با تعدیل شاخص دلار، روند بهای فلز زرد نیز تعدیل شد تا اونس در نهایت به قیمتی نزدیک قیمت هفته پیش از آن بازگردد. روز جمعه بازارهای سهام نیز با ادامه رشد خود بخشی از سرمایه‌های بازار طلا را به خود جذب کردند. رشد روز جمعه بازارهای سهام عمدتا ناشی از ادامه رشد بهای نفت خام بود که نگرانی‌ها از تورم معکوس را کاهش می‌دهد. بازارهای سهام هفته گذشته چهارمین هفته رشد در 5 هفته گذشته را تجربه کردند تا مقاومت اونس در برابر افت به محدوده‌های اولیه کانال 1300 دلار بیشتر به چشم بیاید. در حال حاضر، هر سه شاخص عمده وال‌استریت در حال رکوردزنی هستند و این برای نخستین‌بار از سال 1999 است که چنین اتفاقی رخ می‌دهد. اس‌اندپی 500، داوجونز و نزدک این سه شاخص اصلی هستند که مانند دیگر شاخص‌ها به توقف روند افت نفت امید بسته‌اند. روز جمعه بهای نفت خام 5درصد جهش کرد، چراکه وزیر انرژی عربستان به تازگی گفته احتمال اقدام برای تثبیت قیمت‌ها در بازار انرژی وجود دارد. با این همه، جهش نفتی نیز کمکی به طلا نکرد.

    با توجه به اینکه اونس طلا در هفته گذشته هم محدوده 1350 و هم محدوده 1320 دلار را تجربه کرد، روند هفته جدید کاری جالب توجه خواهد بود.

    برچسب ها