عصر خودرو

صندوق‌ بین‌المللی پول:

اوضاع اقتصاد چین بحرانی نیست، اما نیاز به تغییر دارد

عصر بازار: صندوق بین‌المللی پول می‌گوید کاهش رشد اقتصادی چین و سقوط شدید بازار سهام این کشور، شاید نشانه وقوع یک بحران نباشد، اما خبر از یک «اضطرار» می‌دهد که ایجاد شرایط تازه‌ای در دومین اقتصاد بزرگ دنیا را ضروری می‌کند.

اوضاع اقتصاد چین بحرانی نیست، اما نیاز به تغییر دارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، شواهد جدیدی که روز جمعه از کاهش رشد اقتصادی چین منتشر شد، بازارهای جهانی را به‌شدت متلاطم کرد و موجب شد وال‌استریت شدیدترین سقوط روزانه را در قریب به چهار سال اخیر تجربه کند.

    خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از کارلو کوتارلی، یکی از مدیران اجرایی صندوق بین‌المللی پول (IMF) که نمایندگی کشورهایی از قبیل ایتالیا و یونان را بر عهده دارد، نوشت: «سیاست‌گذاری‌های پولی در سال‌های اخیر بسیار هزینه‌بر بوده است و اجرای تنظیمات ضروری است.»

    کوتارلی در عین حال اعلام کرد: «هنوز خیلی زود است که از وقوع بحران در چین صحبت کنیم.»

    وی ضمن تأکید بر پیش‌بینی IMF مبنی بر رشد 6.8 درصدی اقتصاد چین در سال جاری که به نسبت رشد 7.4 درصدی سال 2014، کمتر از یک درصد کاهش داشته، اظهار کرد: رشد اقتصادی واقعی چین کند شده، اما این اتفاق کاملاً طبیعی است... چیزی که روزهای اخیر اتفاق افتاده، یک شوک در بازارهای مالی و طبیعی است.

    بازارهای سهام چین از اواسط سال تاکنون حدود 30 درصد ریزش کرده‌اند. متعاقب داده‌های اقتصادی ضعیف، دولت پکن نیز اخیرا تصمیم گرفت طی یک اقدام غافلگیرکننده ارزش یوآن را کاهش دهد.

    کوتارلی گفت که احتمال دارد صندوق بین‌المللی پول بخواهد در ماه‌های آتی با مقامات چینی درباره تصمیمشان برای کاهش ارزش پول گفت‌وگو کند.

    چین مشتاق است که یوآن به سبد حق برداشت مخصوص (SDR) صندوق بین‌المللی پول بپیوندد، اما IMF در این فکر است که سبد SDR کنونی را به همین شکل تا 30 سپتامبر 2016 تمدید کند.

    کوتارلی همچنین درباره یونان که در ماه سپتامبر انتخابات زودهنگام را در پیش رو دارد، تصریح کرد که صندوق بین‌المللی پول ظرف دو یا سه ماه آینده درباره شرکت یا عدم شرکت در عملیات نجات بین‌المللی تصمیم‌گیری خواهد کرد.

    صندوق بین‌المللی پول، بحران بدهی یونان را ناپایدار می‌پندارد و بخشش قسمتی از بدهی‌های این کشور را از شروط شرکت جستن در سومین طرح کمک مالی قرار داده است.

    برچسب ها