عصر خودرو

سلطانی نژاد خبر داد:

تحول در ارائه خدمات به ذینفعان بازار سرمایه با راه اندازی IRPT

عصر بازار: عضو هیات مدیره شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) گفت: با راه اندازی سامانه جدید پس از معاملات (IRPT)، تحول بزرگی در ارائه خدمات به تمامی ذینفعان بازار سرمایه به وجود می آید.

تحول در ارائه خدمات به ذینفعان بازار سرمایه با راه اندازی IRPT
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، دکتر حامد سلطانی نژاد عصر شنبه در سومین سمینار آموزشی آشنایی با IRPT که به همت کانون کارگزاران بورس برگزار شد، با بیان مطلب فوق افزود : سامانه جدید پس از معاملات با در اختیار داشتن استانداردهای بین المللی و سرویس های متعدد می تواند خدمات متنوعی را به ذینفعان بازار سرمایه ارائه کند.

    وی سامانه جدید پس از معاملات را حافظه بازار سرمایه خواند و اظهار داشت: دو حوزه تسویه و پایاپای و ثبت مالکیت ها، مهم ترین وظایف و کارکردهای سامانه های پس از معاملات هستند که بخش تسویه و پایاپای، سال 90 با راه اندازی سامانه "نت کلیر" به بهره برداری رسید و حوزه ثبت مالکیت ها نیز با راه اندازی رسمی IRPT عملیاتی می شود.

    مدیرعامل سابق شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، با اشاره به اینکه در بستر تکنولوژی قدیمی ارائه خدمات نوین به ذینفعان بازار سرمایه (کارگزاران، ناشران، شرکت های داده پردازی و ... ) مسیر نیست، افزود : هم اکنون به دلیل محدودیت های حاکم بر سامانه کنونی سامانه پس از معاملات، ارتباط شرکت سپرده گذاری با ناشران یکسویه است اما با راه اندازی IRPT، سرویس های ارزش افزوده فراوانی به ناشران ارائه خواهد شد.

    وی با بیان اینکه فاز آزمایشی سامانه جدید پس از معاملات آبان ماه سال گذشته رونمایی شد، افزود : هم اکنون ذینفعان بازار سرمایه در حال بررسی و آزمایش بر روی این سامانه هستند تا مشکلات احتمالی آن قبل از راه اندازی رسمی برطرف شود.

    سلطانی نژاد با اشاره به آزمایش IRPT در دو حوزه عملیات سامانه و انتقال اطلاعات انجام می شود، تصریح کرد : انتقال اطلاعات به سامانه جدید، یک پروژه بزرگ است به طوریکه عمانی ها برای انتقال اطلاعات 600 هزار سهامدار خود به سامانه جدیدشان، سه سال زمان صرف کردند اما فرآیند انتقال اطلاعات IRPT ، مراحل پایانی خود را سپری می کند.

    مدیر عامل جدید بورس کالای ایران تاکید کرد: سامانه جدید پس از معاملات، یک پروژه بزرگ در بازار سرمایه است که برای بهره برداری کامل آن نیازمند همکاری و مشارکت تمام فعالان بازار سرمایه هستیم که امیدواریم هر چه سریعتر این سامانه به طور رسمی راه اندازی شود.

    در این سمینار آموزشی، مطهره مروج مدیر امور ناشران شرکت سپرده گذاری مرکزی گزارش جامعی از مزیت ها، ویژگی ها و نحوه کار با سامانه جدید پس از معاملات را برای مدیران شرکت های کارگزاری تشریح کرد.

    در پایان این سمینار آموزشی که بیش از دو ساعت به طول انجامید، جلسه پرسش و پاسخ مدیر امور ناشران سمات و شرکت کنندگان برگزار شد.

    شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با مشارکت کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار سه دوره آموزشی آشنایی با IRPT را برای مسئولان پذیرش، مدیران معاملات و مدیران عامل شرکت های کارگزاری برگزار کرد.

    برچسب ها