عصر خودرو

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه وپترو

عصر بازار: مجمع عمومی عادی سالیانه سرمایه گذاری پتروشیمی منتهی به سال مالی ۹۳ با حضور بیش از ۷۰% از سهامداران برگزار گردید. سود نقدی هر سهم وپترو ۱۲ تومان معادل ۸۰% سود تحقق یافته در سال مالی ۹۴ تعیین و تصویب گردید.

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه وپترو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تامین سرمایه نوین، اطلاعات مربوط به این مجمع به شرح زیر می‌باشد:

    محل برگزاری مجمع: ساعت 10 روز شنبه مورخ 31/5/94 ، مرکز همایش های بین المللی خواجه نصیر
    سال مالی 31/02/93
    اعضای هیات رئیسه:
    رییس مجمع : آقای  دکتر باقری
    ناظران مجمع : آقای کریمی –آقای توکلی
    مدیر عامل: فدایی دولت
    حاضرین در مجمع: بیش از70%
    گزارش هیات مدیره
    گزارش هیات مدیره برای سال مالی منتهی به 31/2/94 توسط آقای معتضدی قمی مدیر امور مجامع و شرکتها ارائه شد:
    سرمایه گذاری های شرکت در سال مالی مورد گزارش تغییر چندانی از نظر بهای تمام شده نداشته و تنها تغییر قابل ملاحظه در خصوص پیش پرداخت سرمایه گذاری هاست. این مبلغ که بالغ بر 84 میلیارد تومان است و در ارتباط با انتقال پروژه ی اسید استیک و بازیابی شرکت فرآوری قشم است.
    شرکت کربن ایران
    در سالی که گذشت در شرکت کربن ایران کاهش حجم تسهیلات و پرداخت بدهی های معوق در دستور کار بود و این موضوع عملی شد همچنین برای تامین مواد اولیه ی شرکت قرارداد های بلند مدتی منعقد گردید و به منظور کاهش بهای تمام شده ی شرکت درجهت پایین نگه داشتن ضریب مصرف روغن به عنوان اصلی ترین ماده ی اولیه ی اقداماتی صورت گرفت.مهمترین موضوعی که در خصوص شرکت کربن ایران وجود دارد جابجایی کارخانه  از اهوازبه دلیل پیامدهای زیست محیطی است. انتقال کارخانه نهایی شده و در سال جاری عملیاتی خواهد شد. در سال جاری کارشناسی زمین و تغییر کاربری ان در دستور کار شرکت قرار دارد. همچنین با توجه به این که بازار محصولات شرکت به شدت رقابتی است, حفظ سهم بازار نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
    شرکت دوده صنعتی پارس
    در سال مورد گزارش 2 دست آورد اصلی شرکت افزایش راندمان احتراق خشک کن محصول در خط سافت و همینطور اورهال 50% راکتورهای تولید در خط سافت و هارد است. شرکت در برنامه ی خود کاهش قیمت تمام شده ی محصولات را از طریق استفاده از روغن های جدید را دارد. در سال مالی مورد گزارش شرکت در خصوص افزایش تعرفه ی واردات دوده و حذف تخصیص ارز مبادله ای برای واردات مورد پیگیری شرکت بود که در نهایت ارز مبادلی حذف شد ولی موضوع تعرفه واردات همچنان در حال پیگیری است.
    شرکت صنایع لاستیکی سهند
    در سال مالی 93 واردات ماشین آلات خریداری شده  انجام شده و در سال جاری برنامه ی نصب آنها در برنامه است که در به ظرفیت رسانی کارخانه و سودآوری شرکت تاثیر به سزایی دارد. همچنین ماشین آلات شرکت و تجهیزات شرکت به شهرک صنعتی اشتهارد منتقل و نصب و راه اندازی شده است. مقدمات افزایش سرمایه ی شرکت انجام شده و گزارش توجیهی به سازمان ارسال شد و سازمان خواستار انجام اصلاحاتی در آن است و افزایش سرمایه در سال 94 اجرایی خواهد شد.
    تولید ی گاز لوله
    پرونده ی ورشکستگی شرکت در تیر ماه سال جاری نهایی شد و معترضین تا امروز یعنی 31/5/94 برای اعتراض فرصت داشتند که در صورت وجود اعتراض پرونده قطعی خواهد بود. در سال 93 حجم بیشتر فروش را فروش صادراتی تشکیل داده که به کشور افغانستان انجام شده است.با توجه به این که مشتری اصلی شرکت دولت بوده , وصول مطالبات همواره از مسائل شرکت بوده که باید در سال جاری تدبیری در این خصوص اتخاذ شود.
    شرکت شیمی بافت
    شرکت شیمی بافت در سال 93 افزایش کیفیت محصولات را صورت داده و در سال جاری برنامه ی رسیدن به ظرفیت اسمی را در برنامه دارد. همچنین استفاده ی بهینه  از رافینیت2 به عنوان یک محصول جانبی به منظور افزایش در ارزش افزوده ی آن در برنامه ی شرکت است.
    شرکت شیمی تکس آریا
    این شرکت از شرکتهای تابعه ی شیمی بافت بوده و با تلاش هایی که صورت گرفت ظرفیت تولید شرکت از 650 تن به 3000 تن افزایش یافته و برای سال مالی جاری تولید 3500 تن را در برنامه خود دارد. طی چند ماه گذشته تولید مطابق برنامه پیش رفته است.
    شرکت سلسله آب حیات
    بدهی های شرکت به طور کامل تسویه شده و برای سنوات آتی هزینه ی مالی ندارد.مطالبات شرکت ساماندهی شده و دوره ی وصول آن کاهش داده شده است. این شرکت تنوع محصولات به منظور افزایش فروش را در برنامه ی خود دارد.
    شرکت لوله های دوجداره قدر
    شرکت در سال 93 از مفاد 141 قانون تجارت خارج شده و عملکرد شرکت در چند ماه ابتدایی سال مطابق با برنامه انجام شده است.
    سرمایه گذاری هامون کیش
    این شرکت نیز از شمول ماده ی 141 اصلاحیه ی قانون تجارت خارج شده و به صورت فعال در بازار سرمایه فعالیت میکند و عملیات بازارگردانی و حمایت از زیر مجموعه ها را بر عهده دارد.
    شرکت کنترل و خوردگی تکین کو
    شرکت در سال 93 رشد 36% در درآمد و افزایش 61% در سود خالص را به همراه داشته است و برای سنوات آتی افزایش درآمد توام با افزایش حاشیه سود را در برنامه دارد.
    آخرین وضعیت شرکت کیمیای مهرورزان غرب ( کارخانه اسید سیتریک واقع در کرمانشاه)
    شرکت مهرورزان غرب طی سال های 80 تا 84  تسهیلات ارزی و ریالی از بانک کشاورزی اخذ نموده و زمین ها و تجهیزات و ... را در در رهن بانک قرار داد. با توجه به عدم سودآوری, شرکت در سال 89 با توقف عملیات همراه شد و بانک نیز اموال شرکت را مصادره نمود . در سال 93 با توجه به مذاکراتی که انجام شد با بانک کشاورزی تواقف شد تا مبلغ 76 میلیارد تومان طی اقساط تا تاریخ  1/3/1401 زمین و ماشین آلات به عنوان اجاره به شرط تملیک به شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی واگذار و مطالبات نیز صفر شود. تا کنون مبلغ 52 میلیارد ریال آن پرداخت شده است .برای از سر گیری فعالیت تولیدی شرکت, دستگاه ها باید تعمیر شوند که در حال حاضر پیشرفت 90% داشته اند.
    شرکت کیمیاورزان مهر غرب تنها تولید کننده ی اسید سیتریک در خاورمیانه بوده و این محصول مصارف غذایی و دارویی متعددی دارد. بر این اساس از بابت فروش محصولات مشکلی متوجه شرکت نیست.
    برنامه های آتی وپترو
    1) تکمیل پروژه های در دست اجرای شرکت های تابعه
    2) فروش سهام شرکتهای کم بازده
    3)فروش سهام شرکتهای غیر مرتبط با صنعت پتروشیمی
    4) انتقال محل فعالیت برخی از شرکتهای تابعه
    5) فروش اموال و دارایی های غیر مولد
    بندهای حسابرسی و بحث های مرتبط
    بند 4: سرقفلی ترکیبی حاصل از سرمایه گذاری در شرکتهای مشمول تلفیق جمعه به مبلغ 481632 میلیون ریال بر اساس خالص ارزش دفتری دارایی ها محاسبه شده در حالی که طبق استاندارد می بایست با در نظر گرفتن ارزش منصفانه دارایی ها و بدهی ها در زمان تحصیل محاسبه شود.
    جواب:این سرمایه گذاری ها مربوط به سال 86 است. ارزیابی و انجام این کار بسیار پر هزینه بوده و سعی داریم برای سال آتی با روشی میانبر این مشکل را بر طرف سازیم.
    بند5:معادل مبلغ 34071 میلیون ریال و مبلغ 1073203 میلیون ریال از حسابها و اسناد دریافتنی تجاری و سایر حسابهای دریافتنی سنواتی گروه و شرکت اصلی بوده که ذخیره ی کافی از این بابت شناسایی نشده است.
    جواب: در سال قبل همین بند وجود داشت و مبلغ آن 180 میلیارد تومان و عمدتا درون گروهی بود که با افزایش سرمایه ی شرکتها بخشی ازاین مطالبات صفر شد. مابقی مطالبات نیز به همین روش در سال جاری با افزایش سرمایه شرکتهای زیر مجموعه صفر خواهد شد.
    بند 6: نماد معاملاتی شرکتهای سرمایه پذیر بورسی شامل کارخانجات صنعتی آزمایش و گسترش صنایع پیام و ... متوقف است و دسترسی به ارزش معاملاتی وهمچنین ارزش ذاتی آنها میسر نگردیده است.
    جواب:چون روی انها کنترلی نداریم ارزیابی آنها ممکن نیست اما با توجه به استاندارد 15 جدید در سال جاری این مشکل نیز حل خواهد شد.
    بند7:مانده طلب شرکت از تولیدی گاز لوله 102 میلیارد ریال است که مبلغ 40 میلیارد ریال ذخیره شناسایی شده از این بابت.به دلیل عدم قطعیت ورشکستگی پلوله تا تاریخ تهیه ی گزارش تعیین اثار مالی ناشی از این موضوع بر صورتهای مالی گروه و شرکت اصلی امکان پذیر نمیباشد.
    جواب: تا امروز مهلت اعتراض وجود داشت که در صورت عدم وجود معترض حکم ورشکستگی قطعی خواهد بود و تاثیر آن بر سود انباشته ی گروه بالغ بر 40 میلیارد تومان است.
    بند8:دارایی های درجریان تکمیل شرکت فرآورد قشم 100 میلیارد ریال است که تولیدات آزمایشی دارایی مذکور مورد تایید مشتریان اصلی نبوده است.
    جواب: ماشین آلاتی که خریداری و نصب شد آلمانی هستند و چند منظوره بوده به نحوی که در صنایع نظامی نیز کاربرد دارند. به دلیل تحریم ها سیستم عامل این دستگاه ها نصب نشده و تلاش های شرکت نیز برای راه اندازی آن بی نتیجه بوده است. در صورت لغو تحریم ها میتوان امید داشت که ماشین آلات در سال جاری راه اندازی و به تولید  بیانجامند.
    بند 12:گروه و شرکت اصل معادل مبلغ 644845 میلیون ریال و مبلغ 644153 میلیون ریال به شرکت ملی صنایع پتروشیمی بدهکار است که با توجه به رای دادگاه شرکت محکوم به پرداخت مبلغ 647167 میلیون ریال است.
    جواب:ملی صنایع در گذشته سهامدار اصلی شرکت بود و پس از واگذاری بابت سود نقدی  که دریافت نکرده بود طرح دعوا کرد. با توجه به حکم دادگاه با معاون وزیر نفت جلساتی تشکیل شد و قرار بر این است تا بدهی به صورت اقساط پرداخت شود.
    سوال جواب
    سوال: در سال 70 مصادف با زمان تاسیس شرکت شرایط برای سرمایه گذاری در پارس جنوبی وجود داشت. چرا این اقدام صورت نگرفته است؟
    آقای باقری به عنوان نماینده ی شستا و تاپیکو  در جواب گفت: این شرکت در سال 84 به ما منتقل شده و در حقیقت رد دین شده است. در سال 70 تصمیم گیرندگان اصلی ما نبودیم.
    سوال: با توجه به بودجه ای که کشور برای توسعه ی فاضلاب ها تخصیص داده است سهم گاز لوله در تامین لوله های مورد نیاز این طرح چقدر است؟
    جواب: قطعا گازلوله از این طرح سهمی دارد ولی هنوز مشخص نیست.
    سوال: فروش های صادراتی گازلوله در سال جاری ادامه دارد؟
    جواب: در اذربایجان و همچنین با آبفای گرجستان قرارداد منعقد کردیم .
    سوال: مطالبات وپترو از شخارک و شفن چرا وصول نشده است؟
    جواب: این مطالبات به دلیل بدهی شرکت به ملی صنایع پتروشیمی توقیف شده است.
    سوال: پیش بینی میکنید در چه سالی پلوله قادر به تقسیم سود باشد؟
    جواب: در سال جاری که این امکان وجود ندارد ولی برای سال مالی آتی این امر محقق میشود
    سوال:آیا برنامه ی واگذاری بلوک وساخت را دارید؟
    جواب: همانطور که میدانید وپترو مالک 24 % از وساخت است و پرتفوی این شرکت نیز عمدتا به بانک اقتصاد نوین اختصاص داده شده است. ما سعی داریم سهم خود را به قیمت خوب و در زمان مناسب به فروش برسانیم.
    سوال: چرا در شرکت تکین کو صورت وضعیت ها به مبلغ بیش از 9 میلیارد تومان به تایید کارفرما نرسیده است؟
    جواب: این موضوع همیشه وجود داشته ولی در حال حاضر هیچ صورت وضعیت بازی در شرکت وجود ندارد و همه به تایید رسیده اند. این مبلغ یک ششم کل درآمد شرکت است که خیلی قابل ملاحظه نیست.
    سوال: پتروشیمی کارون به صورت عملیاتی زیان ده بوده و زیان انباشته ی سنگینی دارد. برنامه ی شرکت چیست؟
    جواب: این شرکت به نحوی بر ما تحمیل شده و حتی در افزایش سرمایه ان هم شرکت نکردیم.
    سود نقدی
    سود محقق شده در سال مالی مورد گزارش 150 ریال بوده که 80% آن معادل 120 ریال به عنوان سود تقسیمی مصوب گردید.
    سایر مصوبات:
    ·        حق حضور:960 هزار تومان
    ·        بازرس قانونی: داریا روش
    ·        بازرس علی البدل: کوشا منش
    ·        پاداش هیات مدیره: 150 میلیون تومان
    ·        روزنامه: اطلاعات
    نتیجه گیری:
    روند فعالیت شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی در سال مالی 94 نسبت به سال قبل رو به جلو بوده و دستاوردهای شرکت در سال مذکور مثبت برآورد می شود.وپترو در صورت اصلاح پرتفوی خود روند بهتری را خواهد داشت.

    برچسب ها