عصر خودرو

گزارش معاملات محصولات پلیمری هفته سوم مرداد در بورس کالا;

رشد تقاضای محصولات پلیمری ادامه دارد

عصر بازار- در این هفته ۵۰ هزار و ۹۸۷ تن انواع محصولات پلیمری در بورس کالا عرضه شد که ۲۷۹ هزار و ۵۰۶ تن تقاضای خرید داشت و در نهایت ۴۲ هزار و ۴۳۸ تن از آن داد و ستد گردید.

رشد تقاضای محصولات پلیمری ادامه دارد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار»، رشد 6/71 درصد تقاضای خرید نشان می دهد که به تدریج معاملات این زیرگروه مهم پلیمری با استقبال بیشتری همراه شده که عوامل متعددی در آن نقش دارند. رشد آرام قیمت دلار در بازار موجب شده بسیاری از مجتمع های پتروشیمی به افزایش میزان صادرات محصولات خود تمایل بیشتری یابندکه این امر بر عرضه در بازار داخلی و افزایش تقاضا بی تاثیر نخواهد بود. از طرف دیگر در فصل مصرف بسیاری از محصولات پلیمری پرطرفدار نظیر پلی اتیلن ترفتلات بطری، پلی وینیل کلراید، پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3 و... هستیم که این امر موجب شده بازار معاملات محصولات پلیمری روزگار خوشی داشته باشد. در ضمن برای برخی از محصولات مقدار عرضه در برابر تقاضای واقعی کشور کمتر بوده و بخش عمده ای از محصولات تولیدی در بورس کالا عرضه می گردد که این امر موجب گردید همواره برای خرید این دسته از محصولات تقاضای مناسب و رقابت قیمتی (در اکثر مواقع) به ثبت رسد.

    هفته

    عرضه-تن

    تقاضا-تن

    حجم معامله-تن

    هفته جاری

    50,987

    279,504

    42,438

    هفته دوم مردادماه

    54,484

    162,920

    41,346

    هفته اول مرداد ماه

    71,425

    248,413

    59,784

    هفته پایانی تیر ماه

    53,366

    211,166

    44,058

     

     

     

     

     

     

     

     

    در این هفته معاملات محصولات پلیمری علاوه بر تاثیر از عوامل گوناگون (که در بالا به مهمترین آنها اشاره شد)، متاثر از اعلام قیمت های جدید محصولات پلیمری توسط دفتر صنایع تکمیلی بود. همانگونه که پیش بینی نیز می شد محصول پلی اتیلن کلراید همسو با رشد قیمتها در بازار آسیایی و جهانی بیشترین رشد قیمتی را تجربه کرد و در مقابل پلی اتیلن سبک خطی و پلی استایرن انبساطی با 5/3 و 1/1 درصد کاهش بیشترین کاهش قیمت پایه را شاهد بودند. این در حالی است که متوسط نرخ دلار برای محاسبات مذکور 2523 تومان در نظر گرفته شد که 6/0 درصد نسبت به نرخ اعلامی قبلی بیشتر بود.
    با این حال هنوز هم صنایع پائین دستی با مواردی نظیر کمبود نقد شوندگی، کاهش فروش ناشی از رکورد، معوقات بانکی و... در گیر بوده که تا حل مشکلات مذکور، هر رونق معاملاتی در بورس کالای ایران پایدار نخواهد ماند. با این حال دور نمای معاملات محصولات پلیمری در میان مدت پررونق و پرتقاضا پیش بینی می‌شود که رفع مشکلات مذکور می تواند در ایجاد رونق بیشتر موثر باشد.
    در این هفته پتروشیمی تندگویان بیشترین حجم معاملات محصولات پلیمری را از آن خود کرد. پتروشیمی غدیر و شازند نیز بیشترین حجم و پتروشیمی های شازند و غدیر بیشترین ارزش معاملات را پس از تندگویان داشتند.

    در ادامه وضعیت معاملات چند گروه مهم محصولات پلیمری مورد بررسی قرار داده شده است.

    1- پلی استایرن مقاوم 7240
    در این هفته 650 تن از این محصول توسط شرکت پتروشیمی تبریز عرضه شد که 100 تن کمتر از مقدار معمول چند هفته اخیر بود. آمارها نشان می دهند برای خرید محموله مذکور 2170 تن تقاضا به ثبت رسید که بیشترین قیمت، بیش از 25 درصد بالاتر از قیمت پایه بود و در نهایت تمام محموله عرضه شده دادوستد گردید.
    به این ترتیب همانگونه که پیش بینی شده بود شاهد رشد تقاضا بودیم بطوریکه مقدار تقاضا برای خرید این محصول در این هفته 6/27 درصد بیشتر از هفته گذشته بود. در ضمن همراستا با رشد قیمت پایه و با توجه به رشد تقاضا (در بازار و بورس کالای ایران)، بیشترین قیمت این هفته بیش از 1200 تومان بالاتر از هفته گذشته بود.
    بررسی قیمت ها در بازار آزاد نشان می دهد که در روز سه شنبه قیمت این محصول پس از رسیدن به سطح قیمت 5400 تومانی، رشد 80 تومانی را تجربه کرد که این امر نیز در ثبت رقابت قیمتی در بورس کالای ایران بی تاثیر نبود.
    با توجه به کاربرد متنوع این محصول و نیز نزدیکی به ایام ماه محرم، به نظر می رسد در هفته آینده نیز این محصول جزء پرطرفدارترین محصولات بورس کالا بوده و تقاضای بالایی برای خرید آن محصول وجود داشته باشد.


    2- پلی استایرن معمولی 1540
    مقدار عرضه این محصول نیز (مانند پلی استایرن مقاوم) 50 تن کمتر از هفته گذشته بود به طوریکه 550 تن این محصول عرضه شد. این در حالی است که محموله مذکور 1530 تن تقاضای خرید داشت و در نهایت تماما دادوستد گردید. بیشترین قیمت پیشنهادی برای خرید این محصول در حدود 300 تومان کمتر از هفته گذشته بود که این قیمت 8 درصد بالاتر از قیمت پایه اعلامی بود و همانگونه پیش بینی شده بود اندکی از مقدار رقابت (در هفته گذشته تا 10درصد بالاتر از قیمت پایه رقابت به ثبت رسید) کاسته شد.
    به این ترتیب پیش بینی می گردد در هفته آینده محموله عرضه شده به طور کامل دادوستد شود اما کاهش اندکی در مقدار رقابت و به طبع کاهش بیشترین قیمت به ثبت رسیده) دور از ذهن نیست.

    3-پلی اتیلن سنگین دورانی 3840
    در این هفته مانند هفته گذشته مقدار 600 تن از این محصول در بورس کالا عرضه شد که 1280 تن تقاضای خرید داشت و در نهایت تماما دادوستد گردید. به این ترتیب کاهش اندک قیمت پایه (227 ریالی) موجب گردید مقدار تقاضا 5/7 درصد بیشتر از هفته گذشته باشد. این در حالی است که همسو با کاهش قیمت این محصول در بازار آزاد، بیشترین قیمت 64 تومان کمتر از قیمت هفته گذشته بود. البته بیشترین قیمت به ثبت رسیده در این هفته 8/16 درصد بالاتر از قیمت پایه پیشنهادی بود که بین پرطرفدار بودن این محصول است.
    با توجه به اینکه این محصول منحصرا توسط شرکت پتروشیمی تبریز عرضه شده و با توجه به اینکه در هفته آینده رویداد مهمی در بازار محصولات پلیمری پیش بینی نمی شود، لذا ثبات وضعیت کنونی و کاهش یک تا دو درصدی میزان رقابت متحمل به نظر می رسد.

    4- پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3
    علیرغم اینکه در هفته گذشته مقدار عرضه ها 283 تن کمتر از هفته قبل تر بود، در این هفته 4500 تن از این محصول توسط شرکت های پتروشیمی شازند و امیر کبیر عرضه شد که 1206 تن بیشتر از مقدار عرضه هفته گذشته بود.همانگونه که پیش بینی شده بود به دلیل فصل مصرف و نیز حجم بالای تعهدات شرکت های صنایع پائین دستی در این هفته شاهد رشد مقدار تقاضای خرید بودیم به طوریکه 9810 تن تقاضای خرید به ثبت رسید که 259 تن بیشتر از هفته گذشته بود و در نهایت تمام دو محموله عرضه شده مبادله شد. در ضمن خریداران برای خرید محموله های پتروشیمی شازند و امیر کبیر 15 و 2/14 درصد بالاتر از قیمت پایه با یکدیگر رقابت کردند.
    بررسی قیمت این محصول در بازار آزاد نشان می دهد پس از جهش قیمتی چشمگیر در ابتدا هفته (به طوریکه با رشد قیمتی 300 تومانی به 5050 تومان رسید) به دلیل تداوم عرضه ها و عدم تناسب رشد با حجم تقاضا، قیمت ها تا حدی تعدیل یافت به طوریکه در روز عرضه این محصول در بورس کالا، قیمت در بازار آزاد به 4880 توامن رسید. به نظر می‌رسد در حال حاضر نواحی قیمتی 4800 تومانی مرز روانی بازار بوده که کاهش قیمت از این سطح (در صورت ثبات شرایط کنونی) بسیار بعید است. به این ترتیب به نظر می‌رسد در هفته آینده نیز شاهد تداوم تقاضا و رقابت برای خرید این محصول در بورس کالای ایران باشیم.

    5- پلی وینیل کلراید
    در این هفته 7270 تن انواع پلی وینیل کلراید عرضه شد که برای خرید آن 53.116 تن تقاضا به ثبت رسید و در نهایت 6764 تن از آن دادوستد گردید. به این ترتیب مقدار عرضه و تقاضا و حجم معاملات نسبت به هفته گذشته 3/76، 1/54 و 87 درصد افزایش از خود نشان داد.
    هر چند در این هفته نیز از میان گریدهای پرطرفدار تنها گرید S65 عرضه شده بود، اما حجم عرضه ها افزایش یافت که با توجه به استقبال خوب خریداران و تقاضای بالای خرید، تمام 4 محموله عرضه شده 2 شرکت پتروشیمی اروند و غدیر با سقف رقابت مواجه شده و در نهایت به صورت تسهیم به نسبت معامله شدند.
    این در حالی است که پتروشیمی غدیر 2 محموله جامبو (یکی تحویل فوری و یکی به تاریخ تحویل 24 مردادماه) و پتروشیمی اروند نیز 2محموله (یکی به صورت پالت و دیگری جامبو) عرضه کرده بودند.
    بررسی قیمت گرید S65 تولیدی شرکت پتروشیمی اروند نشان می دهد قیمت این محصول از ابتدای هفته تا روز عرضه رشد 30 تومانی داشت و به 3740 تومان رسید که در مقایسه با قیمت های بورس کالا اختلاف قیمت چشمگیری مشاهده می شود که این امر نیز در ثبت تقاضای بالا برای خرید از بورس کالا بی تاثیر نبود.
    باتوجه به اختلاف قیمت مناسب در بورس با بازار آزاد و باتوجه به تقاضای فصلی، به نظر می رسد در هفته آینده نیز شاهد نسبت تقاضای بالا برای خرید این محصول و رقابت تا حداکثر سقف مجاز باشیم.

    6- پلی اتیلن ترفتالات بطری
    در هفته جاری پتروشیمی تندگویان مبادرت به عرضه 4 گرید 825، 781، 785 و 821 در بورس کالا کرد که تمام      محموله های عرضه شده با استقبال بسیار خوب خریداران مواجه شدند و در نهایت تماما و به صورت تسهیم به نسبت (به دلیل رقابت قیمتی تا سقف مجاز) دادوستد شدند. این در حالی است که برای خرید گرید 781 بیش از 39 برابر تقاضا به ثبت رسید که این بالاترین تقاضا برای خرید یک محموله پلیمری در این هفته بود. درضمن کل تقاضای خرید برای محصولات عرضه شده بسیار کم سابقه بود.
    همانگونه که در گزارشات چند هفته گذشته نیز تکرار شد به دلیل فصل مصرف، کاهش قیمت پایه بسیاری از گریدها و نیز شائبه مشکلات تامین پارازایلین برای تولید محصولات این محصول بسیار پرتقاضا بوده که به نظر می رسد روند کنونی در چند هفته آینده نیز تداوم داشته باشد. در خاتمه تداوم رونق کنونی و رشد مقدار تقاضا(هر چند با شیب بسیار ملایم) برای معاملات هفته آینده پیش بینی می‌شود.

    نویسنده: امیرحسین محمدی مدیر واحد معاملات کالا و انرژی
    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو