عصر خودرو

مذاکرات جدید اقتصادی تهران-کابل;

حجم روابط تجاری؛ ۲.۵ میلیارد دلار

عصر بازار- در دیدار وزیر اقتصاد کشورمان با همتای افغانستانی، با اعلام اینکه حجم روابط تجاری دو کشور می تواند دستکم ۶ میلیارد دلار باشد، بر تعیین ضرب الاجلی در رفع موانع موجود تاکید شد.

حجم روابط تجاری؛ ۲.۵ میلیارد دلار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از مهر، علی طیب نیا در دیدار با "اکلیل حکیمی" که برای شرکت در پنجمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و افغانستان به کشورمان سفر کرده، با اشاره به اشتراکات فرهنگی، تاریخی و مذهبی فراوان بین دو کشور و اینکه مهاجران افغان از نظر سختکوشی و تعهد کاری، در ایران بسیار خوشنام هستند اظهارداشت: نگاه مسئولان و مردم ایران نسبت به افغانستان، نگاهی متفاوت و خاص است.

    وزیر اقتصاد حجم روابط تجاری دو کشور را 2.5 میلیارد دلار سالانه اعلام کرد و گفت: این رقم با تلاش  دو جانبه به سرعت می تواند به دستکم شش میلیارد دلار در سال ارتقا یابد. وی همسایگی ایران و افغانستان و در نتیجه، کوتاه بودن فاصله بین بازار مبدا و مقصد که موجب کاهش چشمگیر هزینه حمل و نقل کالا بین دو کشور می شود را از جمله عواملی عنوان کرد که می تواند موجب ارتقای روزافزون حجم مبادلات دو طرف شود.

    طیب نیا با اشاره به امضای توافقنامه همکاری های گمرکی و سرمایه گذاری متقابل بین دو کشور، ابراز امیدواری کرد هر چه سریع تر تفاهم نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف نیز بین ایران و افغانستان، نهایی شود.

    همچنین "اکلیل حکیمی" وزیر مالیه افغانستان نیز طی سخنانی در جریان این دیدار، با استقبال از توسعه همکاری ها بین دو کشور، از علاقه مسئولان افغانی برای گسترش روابط بیمه ای و بانکی فیمابین در کوتاه مدت خبر داد و تقاضا کرد، ضرب الاجلی برای رفع موانع موجود در این خصوص تعیین شود.

    برچسب ها