عصر خودرو

چگونه سهام ارزشمند را شناسایی کنیم؟

عصر بازار: در مقابل تحلیل تکنیکال که در سالهای اخیر در بازار سهام ما بسیار فراگیر شده تحلیل بنیادی یا پایه‌ای قرار دارد که یکی از روشهای معتبر تحلیل بازار سرمایه و پیش بینی قیمت هاست. در این راستا در این گزارش سعی داریم نکات بسیار ساده تحلیل بنیادی که برای سرمایه گذاران مفید است و به راحتی از صورت های مالی قابل استخراج است را معرفی کرده و به تفسیر آن بپردازیم.

چگونه سهام ارزشمند را شناسایی کنیم؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، افزایش شاخص بورس تهران در سال 92 باعث هجوم بسیاری از سهامداران برای معامله مستقیم در بورس تهران شد. این هجوم هیجانی باعث پیدایش جمع از سرمایه گذارانی شد که بدون تحلیل و تجربه اقدام به خرید و فروش سهام شرکت ها می ‌کردند و مبنا تصمیم آن ها روند بازار و برخی از جریانات بود.

    عده ای بسیار زیادی هم که در چند سال اخیر دارای رشد بسیار زیادی بوده اند مبنا تحلیل خود را بر اساس تحلیل تکنیکال قرار داده بوده اند که به نظر می رسد این تکنیکالیست ها جریان بازار را به یک بازار روانی و نه بر اساس تحلیل وضعیت شرکت ها تبدیل کردند.

    در مقابل تحلیل تکنیکال که در سالهای اخیر در بازار سهام ما بسیار فراگیر شده تحلیل بنیادی یا پایه‌ای قرار دارد که یکی از روشهای معتبر تحلیل بازار سرمایه و پیش بینی قیمت هاست. در این راستا در این گزارش سعی شده داریم که نکات بسیار ساده تحلیل بنیادی که برای سرمایه گذاران مفید است و به راحتی از صورت های مالی قابل استخراج است را معرفی کرده و به تفسیر آن بپردازیم.

    در قسمت اول تحلیل ها ما به بررسی نسبت های که ارزش بازار یک سهم را بیان می‌کنند می‌پردازیم. لزوما ارزش واقعی یا نهفته صنایع با ارزش بازار آن ها برابر نیست و نکاتی که در ادامه مطلب ذکر می‌شود به این نکته کمک فراوانی خواهد نمود. ارزش ذاتی یک سهم چگونه انجام می‌شود.

    نسبت p/e
    یکی از ساده ترین و در عین حال مفید و پر کاربرد ترین نسبت در بین نسبت های مالی نسبت قیمت بر سود است که نشانگر ارزش بازار یک سهم است. P نشان دهننده قیمت سهم و e نشان دهنده سود سهم که همان eps است. هر چه میزان این نسبت پایین تر باشد نشان از سود بیشتر سهم است(لزوما نه سود پرداختی). نسبت یک نشان دهنده این است که یک سهم برابر قیمت آن سود دارد. این نسبت دارای اطلاعات مفیدی است. معمولا سهام هایی که از نظر شاخص های بنیادی وضعیت مناسبی دارند این نسبت در آن ها پایین تر است که نشان از پایداری و بلوغ یک سهم شرکت است.

    این نسبت در بعضی از موارد گمراه کنند نیز هست. زیرا بعضا در بسیاری از شرکت های تازه تاسیس به دلیل نرسیدن به شرایط سودآوری این نسبت بسیار بالا است.

    کاربرد اصلی این نسبت در ارزشگذاری یک سهم است. برای مثال این نسبت برای تمامی شرکت های یک گروه گرفته می‌شود و میانگین آن نسبت p/e گروه یا صنعت نام دارد. این نسبت گروه ضرب در سود پیش بینی شده یک سهم، ارزش آن را نشان می‌دهد.

    ارزش سهم
    برای مثال شرکت ذوب آهن طبق آخرین پیش بینی، سود خود را برای سال مالی فعلی 86 ریال بیان کرده است. P/e گروه 16 می باشد که در صورتی که این رقم در سود پیش‌بینی شده ضرب گردد، ارزش سهام را معادل 1376 ریال بیان می‌کند در حالی که قیمت بازار آن 2058 ریال است.

    تمامی اطلاعات فوق در زمینه p/e گروه،p/e سهم، eps سهم در سایت بورس و در پنجره تمامی سهم ها موجود بوده و محاسبه این نسبت را برای سرمایه‌گذاران بسیار تسهیل نموده است.باید در استفاده از این نسبت وضعیت صنعت، میزان فعالیت، و.... در نظر گرفته شود.

    ارزش دفتری هر سهم
    ارزش دفتری هر سهم نشان دهنده خالص دارایی ها که همان معادل حقوق صاحبان عادی سهام است در هر سهم یک شرکت چقدر است. این نسبت برای برخی از شرکت ها از جمله شرکت های سرمایه‌گذاری بسیار مفید بوده زیرا ارزش دارایی آن ها به صورت اوراق بهادار بوده و به روز است. در برخی از شرکت ها که دارایی آن ها مورد تجدید ارزیابی قرار نگرفته است ممکن است این نسبت اطلاعات مفیدی نداشته باشد.

    در یک مثال ساده جمع حقوق صاحبان سهام شرکت صنعتی بهشهر در آخرین گزارش شش ماه آن، 4639478 ملیون ریال است. تعداد سهام عادی نیز در این شرکت 1023 ملیون سهم است که باک یک تقسیم بسیار ساده، ارزش دفتری هر سهم این شرکت 4535 ریال است.

    نسبت p/b
    این نسبت که به آن نسبت قیمت به سرمایه نیز می‌گویند، در بردارنده این موضوع است که ارزش ذاتی یک سهم در برابر جریان بازار چگونه است. در صورتی که این نسبت بیشتر از یک باشد، سهام از ارزش واقعی خود بالاتر است و در صورتی که این رقم زیر یک باشد سهام دارای یک مشکل بنیادی بوده و از ارزش خود پایین تر است.

    برچسب ها