عصر خودرو

رئیس ستاد عراق وزارت امور خارجه

عراق فرصت کم‌ نظیری برای صادرات در حوزه غیرنفتی است

حجم تجارت دو کشور ۱۳ میلیارد دلار

عصر بازار- رئیس ستاد عراق وزارت امور خارجه گفت: عراق قطعاً فرصت کم نظیری برای صادرات در حوزه غیرنفتی و صدور خدمات فنی و مهندسی ایران فراهم کرده است.

عراق فرصت کم‌ نظیری برای صادرات در حوزه غیرنفتی است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، ناصر کنعانی رئیس ستاد عراق وزارت امور خارجه امروز در همایش مشترک ایران و عراق که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: عراق قطعاً فرصت کم نظیری برای صادرات در حوزه غیرنفتی و صدور خدمات فنی و مهندسی ایران فراهم کرده است.

    وی با بیان اینکه حضور ایران در عراق نه تنها فرصت بلکه یک ضرورت است و نمی‌توان به آن بی تفاوت بود، اظهار داشت: سیر روند تجاری و اقتصادی ایران و عراق طی 13 سال گذشته یعنی بعد از سقوط رژیم بعث عراق روند مطلوبی داشته است.

    رئیس ستاد عراق وزارت امور خارجه به رقم 13 میلیارد دلار تجارت با عراق در حوزه‌های مختلف طی این سالها اشاره کرد و گفت: 6.2 میلیارد دلار آن در سال 94 و مربوط به صادرات غیر نفتی جمهوری اسلامی ایران با این کشور است.

    وی تصریح کرد: وجود 18 گذرگاه رسمی و غیر رسمی در طول 1400 کیلومتر مرز مشترک با این کشور، عراق را به دومین مقصد تجاری صادرات غیر نفتی برای ایران تبدیل کرده است.

    کنعانی بیان داشت: اولین مقصد تجاری ایران کشور چین است، اما صادرات محصولات به این کشور اغلب کالاهای طبیعی و اولیه است، ولی صادرات به عراق عمدتاً کالاهای تمام شده است.

    وی بیان داشت: عراق از مهمترین کشورهای هدف در حوزه دیپلماسی اقتصاد مقاومتی است و این کشور می‌تواند مقصد بسیار مهمی برای تحقق بخش سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد.

    رئیس ستاد عراق وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایران با عراق در 2 حوزه تجاری و اقتصادی در اقلیم کردستان عراق و همچنین عراق مرکزی فعالیت دارد و اگرچه این دوگانگی ممکن است، در برخی حوزه‌ها به دلیل تفاوت معیارها مشکلاتی فراهم کند، اما فرصت‌های مناسبی را هم به لحاظ تجاری در اختیار ایران قرار می‌دهد.

    وی بیان داشت: علاوه بر 6.2 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی با عراق در حوزه ترانزیت با درآمد یک میلیارد دلاری سالانه و در حوزه انرژی که مهمترین حوزه فعالیت صنعتی ما در جمهوری عراق به شمار می‌رود، روزانه 1200 مگاوات برق به عراق صادر می‌کنیم که اگر خطوط انتقالی را بیشتر کنیم، ظرفیت بالایی داریم.

    کنعانی بیان داشت: در حوزه گردشگری هم سالانه 2.5 میلیون گردشگر عراقی به ایران سفر می‌کنند.

    برچسب ها