عصر خودرو

سیاست یک بام و دوهوایی سعودی‌ها;

افزایش بودجه نظامی به رغم بحران مالی شدید در عربستان

عصر بازار- در حالی که عربستان با بحران شدید کاهش درآمدهای نفتی روبه‌رو است،‌ بودجه نظامی این کشور همچنان روند افزایشی دارد.

افزایش بودجه نظامی به رغم بحران مالی شدید در عربستان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، از سال 2014 تا کنون قیمت نفت کاهش قابل توجهی را تجربه کرده است به گونه‌ای که از حدود 120 دلار در هر بشکه به حدود 40 دلار در شرایط کنونی سقوط کرده است.

    این کاهش شدید قیمت نفت به کاهش شدید درآمد نفتی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس منجر شده است.

    به گزارش MEI، از زمان حمله آمریکا به عراق در سال 2003،‌ کشورهای حاشیه خلیج فارس بودجه نظامی خود را سال به سال افزایش دادند.

    آمارها نشان می‌دهد علیرغم کاهش درآمدهای نفتی بودجه نظامی این کشورها نه تنها کاهش نیافته بلکه روندی افزایشی را در پیش گرفته و به نظر نمی‌رسد که حتی با تشدید بحران اقتصادی در این کشورها شاهد کاهش بودجه نظامی آنها باشیم.

    عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد شورای همکاری خلیج فارس در حال حاضر از نظر اقتصادی به شدت تحت فشار است.

    بسیاری از شرکت‌های سعودی توانایی پرداخت حقوق کارگران خود را نداشته و پرداخت حقوق بسیاری از کارگران سعودی ماه‌ها عقب افتاده است.

    اخیراً نیز به دلیل تشدید بحران اقتصادی و اشتغال در عربستان ده‌ها هزار کارگر هندی از کار اخراج شده و یا به دلیل عدم دریافت حقوق برای مدت زمان طولانی با مشکل شدید تأمین غذا روبه‌رو هستند.

    بنا به اعلام وزیر امور خارجه هند،‌حدود 10 هزار کارگر هندی در عربستان با کمبود شدید مواد غذایی روبه‌رو بوده و وزارت امور خارجه هند، سفارت این کشور در عربستان را مأمور کرده است که برای این کارگران غذا تهیه کنند.

    کارگران برای خروج از عربستان با مشکل جدی روبه‌رو هستند چرا که برای خروج از عربستان نیاز به تأیید کارفرمای خود دارند و بسیاری از کارفرمایان شرکت هایی که این کارگران در آنها مشغول به کار بوده‌اند به دلیل بروز بحران مالی جدی در شرکت‌های سعودی از این کشور خارج شده و امکان خروج کارگران هندی از این کشور نیز از بین رفته است.

    از سوی دیگر، دولت عربستان علی‌رغم کاهش قیمت نفت قیمت بنزین در این کشور را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

    دلیل این اقدام سعودی‌هاعدم وجود منابع مالی کافی برای تأمین هزینه اختصاص یارانه انرژی در این کشور بوده است.

    سعودی‌ها همچنین از احتمال کاهش حقوق کارمندان دولتی خود طی سال جاری خبر دادند، چرا که حدود نیمی از نیروی کار این کشور در مشاغل دولتی مشغول به کار هستند.

    در کنار موارد فوق سعودی‌ها اجرای بسیاری از پروژه‌های عمرانی در این کشور را تعلیق کرده و از طرفی بسیاری از پیمانکاران در این کشور نیز دیگر علاقه‌ای برای همکاری با دولت سعودی ندارند چرا که نسبت به تأخیر در پرداخت هزینه پروژه‌ها از سوی دولت این کشور نگران هستند.

    بنا به اعلام یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ساخت و ساز در عربستان ارزیابی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد نرخ ساخت و ساز در این کشور طی سال جاری 80 درصد کاهش خواهد یافت.

    این کشور همچنین با بحران مالی هزینه‌های حمله به یمن روبه‌رو بوده و سعودی‌ها مجبور شده‌اند ده‌ها میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را برای اقدام نظامی علیه یمن مصرف کنند.

    طی هفته گذشته مفتی اعظم عربستان از ثروتمندان و بانک‌های این کشور خواست، تا برای پرداخت حقوق سربازان سعودی که در حال حمله به یمن هستند به دولت عربستان کمک کنند.

    اخیراً گزارش‌های متعددی از عدم توانایی سربازان سعودی در بازپرداخت‌های وام‌های خود به بانک‌های این کشور در رسانه‌های سعودی منتشر شده است.

    علیرغم آنچه گفته شد، بودجه نظامی عربستان روندی افزایشی را می‌پیماید و به نظر نمی‌رسد به دلیل کاهش قیمت نفت، شاهد کاهش بودجه نظامی این کشور و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس باشیم.

    از سوی دیگر تسلیحات خریداری شده توسط این کشورها تسلیحات سنگین بوده و در راستای مبارزه با تروریسم و یا تهدیدات داخلی نبوده است.

    این کشورها به بهانه افزایش توان نظامی ایران دست به خرید تسلیحات بزرگی همچون هواپیماهای جنگنده،‌سیستم‌های موشکی و همچنین خودروهای زرهی می‌کنند که به گفته آنها با هدف مقابله با تهدیدات خارجی صورت گرفته است.

    نکته دیگر اینکه روند خروج نیروهای آمریکایی از منطقه نیز کشورهای خلیج فارس را نگران کرده و آنها را نسبت به خرید هر چه بیشتر تسلیحات ترغیب می‌کند.

    به نظر می‌رسد تنها راه توقف این روند افزایشی بودجه نظامی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس کاهش تنش‌ها با ایران است.

    برچسب ها