عصر خودرو

۳۰ درصد وام‌های بانکی به صنعت و معدن رسید

عصر بازار- صنعت و معدن همچنان در صدر بخش‌های اقتصادی از لحاظ دریافت منابع بانکی قرار دارند. این در حالی است که طی سه ماهه ابتدایی امسال بالغ بر ۲۸ هزار میلیارد تومان معادل ۳۰ درصد کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها، به این حوزه اختصاص یافته است.

۳۰ درصد وام‌های بانکی به صنعت و معدن رسید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، تازه ترین گزارش بانک مرکزی از اعطای 93 هزار و 400 میلیارد تومانی تسهیلات از سوی شبکه بانکی خبر می دهد. این رقم در مقایسه با بهار سال گذشته 28 هزار و 600 میلیارد تومان یعنی حدود 44 درصد افزایش دارد.

    اما در شرایطی که بانک ها با حدود 90 درصد بالاترین سهم را در تامین مالی اقتصاد ایران دارند، به طور طبیعی وظیفه اصلی تامین منابع برای بخش های تولیدی آن هم در شرایط رکود موجود در این بخش، بر عهده بانک ها خواهد بود؛ از این رو به ویژه در دو تا سه سال اخیر جهت گیری در تسهیلات دهی به سمت تامین سرمایه در گردش واحد های تولیدی بوده و هر سال تا بیش از 65 درصد کل منابع پرداختی به این مهم اختصاص داشته است.

    در بین بخش های اقتصادی نیز با توجه به جایگاه ویژه ای که صنعت می تواند در حرکت مثبت رسد اقتصادی داشته باشد، بالاترین سهم اعم از تسهیلات ارائه شده است. همچنین سرمایه در گردش در بین واحدهای اقتصادی به حوزه صنعت و معدن تعلق داشته است.

    این در حالی است که آخرین گزارش بانک مرکزی نیز این موضوع را بار دیگر تایید کرده و نشان می دهد که از 93 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی بانک ها در سه ماهه اول امسال حدود 67.8 هزار میلیارد به تامین سرمایه در گردش اعطا شده است. همچنین از  28 هزار میلیاردی که به بخش صنعت و معدن وام داده شده، حدود 88.7 درص آن یعنی بالغ بر 25 هزار میلیارد تومان آن به سرمایه در گردش اختصاص یافته است.

    اما بررسی جزئیات  وام های ارائه شده در شبکه بانکی از این حکایت دارد که کمترین تسیهلات در بین بخش های مختلف به کشاوری رسیده و حدود 5900 میلیارد تومان بوده است. در این حوزه 4400 میلیارد در سرمایه در گردش خرج شده است.

    مسکن و ساختمان نیز حدود 7200 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند که از این رقم حدود 2200 میلیارد به سرمایه در گردش و 3800 میلیارد تومان هم به سمت خرید مسکن حرکت کرده است.

    آمارهای سه ماهه بانک مرکزی  حاکی از آن است که بخش بازگانی 11 هزار و 800 میلیارد تومان و خدمات تا 40 هزار میلیارد تومان از منابع 93 هزار میلیاردی پردختی بانکها را به خود اختصاص داده اند.

    رشد تسهیلات پرداختی بانک ها در حالی همچنان در ماه های اخیر تکرار می شود که  از سوی دیگر عدم رعایت خطوط قرمز در تامین منابع برای اعطای این تسهیلات موجب ایجاد خطر برای کنترل تورم خواهد شد. این در حالی است تجریه های قبلی نشان داده گاها بانک ها برای پرداخت تسهیلات بیشتر به سمت اضافه برداشت از بانک مرکزی حرکت کرده اند که این موضوع خود عاملی برای تحریک پایه پولی و به تبع آن رسد تورم خواهد بود.

    از این رو بانک مرکزی همواره توصیه داشته که بانک ها باید توان خلق پول خود را افزایش دهند که در این بین افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آن به مسیر صحیح اعتباردهی، افزایش بهره‌وری در تامین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم درتامین مالی طرح های اقتصادی (ایجادی) مورد توجه خواهد بود.

    برچسب ها