عصر خودرو

رسانه های روسی:

پوتین، روحانی و علی اف الگویی نو از روابط منطقه ای شکل دادند

عصر بازار- نشست یک روزه رییسان جمهوری ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در باکو به اصلی ترین برنامه خبری رسانه های روسی تبدیل شد که با تیترهای برجسته ای از جمله «خزر جهانی شد»، «طراحی الگویی نو در روابط بین المللی و منطقه ای» و «نشست آینده سران در تهران» بازتاب یافت.

پوتین، روحانی و علی اف الگویی نو از روابط منطقه ای شکل دادند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، در نشست دیروز ولادیمیر پوتین، حسن روحانی و الهام علی اف در پایتخت جمهوری آذربایجان، افزون بر مذاکره برای افزایش روابط دو جانبه و سه کشوری، بر گسترش همکاری های منطقه ای در قالب بیانیه پایانی تاکید شده که بازتاب گسترده ای در رسانه های روسیه یافته است.

    ** ام تی وی:
    این شبکه سراسری تلویزیونی که همزمان با آغاز مذاکرات باکو، بازتاب خبری و گزارشی آن را برنامه اصلی قرار داده بود، در جمعبندی رایزنی رییسان جمهوری سه کشور، گفت: محورهای تعیین شده برای گفت وگوهای فشرده، اهمیت بسیار زیادی داشت که در آن بسیاری از موضوع های حساس در روابط دو جانبه، سه جانبه و همچنین بین المللی بررسی شد و زمینه های گسترده ای را برای همکاری ها فراهم کرد.
    این رسانه افزود: ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در باره مسائل مهمی از جمله مبارزه با تروریسم، اوضاع سوریه و افغانستان رایزنی کردند و به دستاوردهای مهمی دست یافتند.
    شبکه تلویزیونی روسیه ادامه داد: نخستین هدف مذاکرات، تامین امنیت و ثبات منطقه بود و از جمله در یکی از مهم ترین مسائل، روسیه نمی خواهد نسخه های آماده را به ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای حل مساله قره باغ تحمیل کند، اما در مذاکرات باکو روشن شد که اراده لازم برای تضمین صلح و تامین ثبات در منطقه وجود دارد.
    ان تی وی همچنین در باره همگرایی های منطقه ای و ثبات بخش تهران و مسکو گفت: ایران و روسیه از ماموریت های انسانی و اقدام های صورت گرفته در شهر حلب سوریه حمایت می کنند و در باره آن توافق دارند.
    شبکه روسی همچنین ادامه داد: ایران اکنون با استفاده از فرصت های پسابرجام، فعالانه در امور بین المللی مشارکت می کند که این امر شامل انرژی هسته ای و همکاری های بازرگانی هم می شود.

    ** تلویزیون دولتی روسیه:
    شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه نیز با بازتاب کامل برنامه های نشست سران بویژه مذاکرات سه جانبه، گزارش داد: تهران، مسکو و باکو مصمم هستند، بخش قابل توجهی از بازار بازرگانی و اقتصادی جهان را به خود اختصاص دهند و برای رسیدن به این هدف همکاری های گسترده ای را آغاز می کنند.
    این رسانه افزوده است که برای نخستین بار نشست سه جانبه سران ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان برگزار شد و در آن موضوع ها و محورهای مشترک و مهم مانند راهگذر بین المللی شمال-جنوب مورد بررسی قرار گرفت که در مسیری 7200 کیلومتری کشورهای جنوبی قاره آسیا را به شمال اروپا وصل می کند.
     این شبکه خبری ادامه داد: سه کشور همچنین در مسائل مهم جهانی و منطقه ای رویکردهای مشترکی دارند و برای نمونه مسکو و باکو مخالف برقراری تحریم های یکجانبه ضد ایرانی بودند.

    ** ایتارتاس:
    اصلی ترین خبرگزاری روسیه که ده ها خبر و گزارش در باره نشست باکو منتشر کرده است در یکی از مطالب مربوط به پایان مذاکرات، نوشت: سوریه یکی از موضوع هایی بود که در نشست سه جانبه به میزبانی جمهوری آذربایجان بررسی شد.
    این خبرگزاری افزود: رییس جمهوری ایران در باکو گفت که مذاکرات انجام گرفته بین سران سه کشور نشان داد زمینه های فراوانی برای گسترش روابط وجود دارد و مساله سوریه را نیز یکی از نمونه های آن بر شمرد.
    ایتارتاس ادامه داده است: روحانی همچنین به امضای توافقنامه های اساسی بین ایران و روسیه، آسان سازی صدور روادید برای تشویق سرمایه گذاری و همکاری ها در عرصه گمرک اشاره کرد که می تواند الگویی برای دیگر همکاری ها در منطقه باشد.
    خبرگزاری روسی در ادامه نوشت: الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان هم گفت که مسکو، تهران و باکو می توانند گذرگاه مطمئنی برای انتقال انرژی برق ایجاد کنند و هر سه کشور در این عرصه همکاری موفقیت آمیزی دارند.
    ایتارتاس در پایان نوشت: رییس جمهوری روسیه هم پیشنهاد کرده که سه کشور در باره مبارزه با تروریسم تبادل اطلاعات را در دستور کار قرار دهند.

    ** روسیا سگودنیا:
    این خبرگزاری روسی نیز در گزارش جمعبندی خود نوشته است: پوتین، روحانی و الهام علی اف در نشست سه جانبه باکو مسائل مهم روابط دوجانبه، سه کشوری و همچنین منطقه را بررسی و در باره مسائل زیادی گفت وگو کردند که از مدت ها پیش بر اهمیت آن تاکید شده بود.
    روسیا سگودنیا افزوده است: رییسان جمهوری روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان در بیانیه مشترک پایانی نشست نیز بر عزم راسخ هر سه کشور برای مقابله با تروریسم، افراط گرایی، جرایم فرا مرزی، مواد مخدر و قاچاق سلاح تاکید کردند.
    در پایان این گزارش آمده است: در نشست باکو همچنین بر ضرورت حل و فصل تنش ها و درگیری های منطقه ای و بین المللی براساس قوانین و مقررات پذیرفته شده جهانی تاکید شد که نشان می دهد مواضع همسان وجود دارد.

    ** ایزوستیا:
    روزنامه پرشمارگان روسی نیز امروز (سه شنبه) در مطلب «مسکو، تهران و باکو عرصه جدیدی از روابط را گشودند»، نوشت: سران ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در مورد تقویت همکاری های اقتصادی و حل مسائل بین المللی، مذاکرات مهمی انجام دادند.
    ایزوستیا ادامه داده است: پوتین، روحانی و الهام علی اف در مذاکرات فشرده یک روزه در باکو تاکید کردند که چارچوب همکاری های سه کشور با هدف تامین منافع طرفین برنامه ریزی شده است و علیه هیچ کشوری نیست.
    این روزنامه در بخش های دیگر گزارش خود به محورهای همکاری های مختلف دو جانبه بین ایران و روسیه و همچنین با جمهوری آذربایجان از جمله اقتصادی و حوزه دریای خزر پرداخته است.

    ** کامرسانت:
    این روزنامه روسی با تیتر «خزر جهانی شد» نوشت: در نشست باکو بین سه کشور ساحلی بزرگ ترین دریاچه جهان نه تنها مسائل دو جانبه و منطقه ای بلکه مبارزه با تروریسم و بحران سوریه مورد بررسی و گفت و گوی سران ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان قرار گرفت.
    کامرسانت افزوده است: پوتین، روحانی و الهام علی اف در مذاکرات خود برای تحکیم همکاری ها در زمینه های مختلف و پرشماری توافق کردند که نتایج خوبی در پی خواهد داشت.
    روزنامه روسی ادامه داده است: رییس جمهوری روسیه پیش از آغاز نشست سه جانبه، با همتایان ایرانی و آذری خود دیدار کرد که نشست با حسن روحانی از مدت زمان تعیین شده یک ساعت فراتر رفت و دو ساعت طول کشید.
    کامرسانت همچنین به بیانیه پایانی نشست سران اشاره کرده و نوشت که محورهای مورد توافق برای پیگیری و همکاری بین تهران، مسکو و باکو بسیار گسترده است و روابط دوجانبه، سه کشوری و همچنین بین المللی طرفین را ارتقا خواهد داد.

    **راسیسکایا گازتا:
    روزنامه رسمی دولت روسیه نیز نوشت که یکی از دستاوردهای مذاکرات باکو توافق سه کشور برای برگزاری نشست آینده سران ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در تهران بود.
    این روزنامه ادامه داده است: رییسان جمهوری سه کشور در نشست های مختلف مذاکراتی و همچنین سه جانبه تاکید کردند، چارچوب جدیدی برای توسعه همکاری ها و روابط شکل گرفته است که اهمیت بسیاری دارد و همچنین ثمربخش خواهد بود.
    رسانه روسی نوشته است: پوتین در مذاکرات باکو تاکید کرد که اکنون صفحه جدیدی در روابط گشوده شده است. نیاز به شکل گیری چنین چارچوبی نیز کاملا آشکار بود، زیرا آمادگی مسکو، باکو و تهران برای هماهنگی رویکردها در گستره ای وسیعی از مسائل منطقه ای و بین المللی هر سه کشور را متحد می کند.
    الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان نیز اظهار کرد: مسکو، تهران و باکو پشتیبان هم هستند و از سوی دیگر مردم سه کشور روابط بسیار دوستانه و نزدیکی با پیوندهای تاریخی دارند.
    راسیسکایا گازتا به نقل از سخنان روحانی در باکو نوشت: سه کشور ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان چالش های مشترک و همچنین فرصت های مختلفی در عرصه های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و زیست بوم دارند.
    رییس جمهوری ایران همچنین تاکید کرد: اکنون در جهان فقط یک کشور نمی تواند خود تنها با چالش ها مقابله کند.
    روزنامه روسی در پایان گزارش خود آورده است: مسکو، تهران و باکو در مذاکرات سران از پیوستگی شبکه های انتقال برق سه کشور حمایت کرده و همچنین خواستار تبادل فناوری در عرصه تولید و انتقال گاز شدند.

    ** بازتاب های دیگر:
    نشست سران در باکو از سوی رسانه های مختلف دیگر مانند شبکه های تلویزیونی بین المللی چند زبانه روسیه از جمله عربی و انگلیسی، رادیویی، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری اینترنتی با صدها مطلب، تصویر و فیلم از مذاکرات بازتاب یافته است.

    برچسب ها