عصر خودرو

هیات تجاری ایران به سوئیس می‌رود

عصر بازار- هیاتی متشکل از فعالان اقتصادی و تجاری با همراهی نایب رییس اتاق بازرگانی ایران اواخر شهریور ماه راهی سوئیس می‌شود.

هیات تجاری ایران به سوئیس می‌رود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، ‌قرار است هیات اقتصادی از فعالان بخش خصوصی از طرف اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس در زمینه‌ها و صنایع مختلفی از جمله گردشگری، ‌صنایع سنگین، ‌ماشین سازی، ‌ بانکداری، ‌پزشکی، دارویی، شیمیایی، ‌ کالاهای اساسی و صنایع هوایی به سوئیس سفر کنند.

    در این سفر که قرار است از 30 شهریور تا دوم مهر ماه انجام شود، پدرام سلطانی – نایب رییس اتاق بازرگانی ایران – هیات اقتصادی ایران را همراهی خواهد کرد. 

    قرار است در این سفر دو همایش اقتصادی با حضور فعالان تجاری، اقتصادی و شرکت های سوئیسی و ایرانی در دو شهر ژنو و زوریخ برگزار می شود و در کنار آن، هیأت تجاری ایرانی امکان ملاقات رو در رو با شرکت های سوئیسی را خواهند داشت. همچنین برنامه‌های دیگری از جمله جلسات با سازمان‌های بین المللی ترتیب داده شده است.

    نگاهی به تجارت ایران و سوئیس در سال‌های اخیر

    پس از حصول توافق هسته‌ای در تیر 1394 در کنار بسیاری از هیات‌های تجاری اروپایی، هیات بلند پایه اقتصادی از سوئیس برای فراهم کردن زمینه‌های همکاری‌های نو به ایران آمدند تا پس از وقفه‌ چند ساله تحریم‌ها که باعث افت سطح مبادلات تجاری دو کشور شده بود بار دیگر دو کشور در مسیر بازگشت به سطح روابط در پیش از تحریم‌ها حرکت کنند.

    در سال‌های گذشته مناسبات اقتصادی و بازرگانی تهران و برن سوئیس به کمتر از 500  میلیون دلار رسیده است اما برن به دنبال آن است تا حجم تبادلات اقتصادی را به پیش از اعمال تحریم‌های جهانی علیه تهران بازگرداند. 

    بر اساس آمار رسمی گمرک، میزان واردات ایران از کشور سوئیس با اختلاف بیشتر از میزان صادرات ایران به این کشور است. از جمله در 9 ماهه سال قبل میزان صادرات غیرنفتی ایران به سوئیس شش میلیون و 600 هزار دلار بوده است و در همین دوره زمانی، ایران یک میلیارد و 860 میلیون و 500 هزار دلار کالا از سوئیس وارد کرده است.

    همچنین بررسی روند 10 ساله مبادلات تجاری ایران و سوئیس نیز نشان می دهد ارزش صادرات ایران به این کشور کاهشی قابل توجه داشته است. صادرات ایران به سوئیس در سال 1385 معادل 19.9 میلیون دلار بوده که این مقدار در سال 1393 به 10 میلیون و 700 هزار دلار تنزل پیدا کرد و در 9 ماهه سال 1394 نیز ایران شش میلیون و 600 هزار دلار کالا به سوئیس صادرات داشته است.

    این در حالی است که واردات ایران از سوئیس که در سال 1385 معادل دو میلیارد و 289 میلیون و 200 هزار دلار بوده، در سال گذشته با تغییراتی اندک به دو میلیارد و 417 میلیون و 800 هزار دلار رسیده است. همچنین در 9 ماهه امسال نیز ایران یک میلیارد و 860 میلیون و 500 هزار دلار کالا از سوئیس وارد ایران شده است.

    برچسب ها