عصر خودرو

ساخت پالایشگاه ۸ میلیارد دلاری;

بزرگترین توافق نفتی ایران-اندونزی

عصر بازار- یک مقام مسئول با تشریح جزئیات بزرگترین توافق نفتی ایران و اندونزی، اعلام کرد: با مشارکتی سه جانبه، ایران، چین و اندونزی پالایشگاهی ۸.۴ میلیارد دلاری در جاوه احداث می‌کنند.

بزرگترین توافق نفتی ایران-اندونزی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، حسن خسروجردی در تشریح بزرگترین توافق نفتی ایران و اندونزی، گفت: هم اکنون تمامی کارهای مرتبط با ساخت یک پالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای نفت خام در اندونزی با مشارکت جمهوری اسلامی ایران به پایان رسیده است.

    این مقام مسئول با بیان اینکه بر اساس جمع بندی مطالعات اقتصادی هزینه ساخت این پالایشگاه نفت حدود هشت میلیارد و 400 میلیون دلار است که مطابق با برنامه زمان بندی در مدت زمان 4.5 تا 5 سال احداث خواهد شد، تصریح کرد: تاکنون تمامی توافق‌ها انجام شده و حتی زمین از سوی دولت به منظور ساخت این پالایشگاه بزرگ نفت خام در جاوه اندونزی اختصاص یافته است.

    رئیس هیات مدیره پالایشگاه مشترک نفت ایران-اندونزی با تاکید بر اینکه در ساخت این پالایشگاه نفت، یک فاینانسور و بانک چینی و یک بانک اروپایی هم مشارکت دارند، اظهار داشت: قرار است بخشی از منابع مالی ساخت این پالایشگاه توسط فایناسورهای پینی و اروپایی تامین شود.

    وی با بیان اینکه خوراک این پالایشگاه، نفت خام‌های فوق سنگین ایران است، بیان کرد: تنها مساله باقی مانده برای آغاز ساخت پالایشگاه امضای قرارداد خرید نفت خام فوق سنگین از شرکت ملی نفت ایران است.

    این عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام اینکه هفته جاری هیاتی نفتی از اندونزی به همراه مدیر عامل شرکت ملی نفت اندونزی (پرتامینا) به تهران سفر کرده‌اند، تاکید کرد: در تهران مذاکراتی با شرکت نفت ایران برای امضای قرارداد فروش نفت خام آغاز شده است.

    خسروجردی با بیان اینکه بر اساس مذاکرات انجام گرفته کارگروه مشترکی بین ایران و اندونزی برای تعیین شرکت فروشنده نفت خام از سوی ایران تعیین شده است، یادآور شد: در پالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای نفت اندونزی ایران بیش از 30 درصد، اندونزی 20 درصد و چینی ها مابقی سهام را در اختیار دارند.

    این مقام مسئول همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به سقوط آزاد قیمت نفت خام در بازار ساخت پالایشگاه نفت در اندونزی با مشارکت ایران دارای توجیه اقتصادی است؟ توضیح داد: بر خلاف قیمت جهانی نفت خام، بهای فرآورده های نفتی با کاهش شدید قیمت روبرو نشده اند.

    وی با بیان اینکه هم اکنون اندونزی به طور متوسط  روزانه حدود 800 هزار بشکه انواع فرآورده نفتی وارد می‌کند، خاطرنشان کرد: از این رو محدودیتی برای بازار فروش محصولات این پالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای نفت خام وجود ندارد.

    علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت هم روز گذشته با اشاره به مذاکرات نفتی ایران و اندونزی با محور ساخت پالایشگاه و تامین خوراک نفت این پالایشگاه، گفته است: این طرح پالایشگاهی در حال مطالعه بوده و در صورتی‌که تضمین شود، نفت خام این پالایشگاه از سوی ایران تامین می‌شود و این طرح توجیه اقتصادی کافی دارد، مذاکرات در این باره ادامه می یابد.

    در همین حال «دووی سوجیپتو» مدیرعامل شرکت ملی نفت اندونزی هم روز گذشته در حاشیه امضای تفاهم نامه توسعه دو میدان نفتی ایران از آمادگی جاکارتا به منظور واردات نفت خام از ایران خبر داده بود.

    برچسب ها