عصر خودرو

روندهای جمعه گذشته پی گرفته شد

فشار دوگانه بازار کار بر طلا

عصر بازار- اونس طلا که هفته گذشته با حدود یک درصد افت روی قیمت ۱۳۳۵ دلار ایستاده بود، در اولین روز از هفته کاری جدید به سوی مرز ۱۳۳۰ دلار حرکت کرد. صبح دوشنبه رشد شاخص‌های سهام و دلار فشار بر فلز زرد را تداوم بخشید،‌ عواملی که هر دو تحت تاثیر گزارش روز جمعه دولت آمریکا از بازار کار این کشور بودند.

فشار دوگانه بازار کار بر طلا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، جمعه هفته گذشته، دولت آمریکا اعلام کرد که اقتصاد ایالات‌متحده در ماه جولای 255 هزار شغل ایجاد کرده است. این آمار بسیار بهتر از انتظارات که در همان روز اثر خود را بر بازارها گذاشته بود، روز گذشته نیز اثرگذاری خود را ادامه داد. صبح روز گذشته طلا هم مستقیم و هم غیرمستقیم(به دلیل رشد دلار و بورس) تحت فشار داده‌های روز جمعه قرار گرفت. بهبود وضعیت بازار کار بزرگ‌ترین اقتصاد جهان باعث می‌شود که احتمال افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو آمریکا دوباره مطرح شود تا فشار میان‌مدتی نیز روی طلا مطرح باشد. به این ترتیب روز گذشته این عمدتا عوامل کاهشی بودند که روند فلز زرد را تحت‌تاثیر قرار دادند،‌ اما با ثبت قیمت‌های پایین، خرید طلا افزایش می‌یافت تا این کالای گرانبها برابر افت بیشتر مقاومت کند. قیمتی که تا ساعت 7 عصر دوشنبه برای اونس ثبت شد، 1331 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی اولین روز کاری از دومین هفته ماه آگوست رقم خورده باشد.

    همدستی کاهشی

    صبح دوشنبه افزایش ریسک‌پذیری در بورس‌های جهان باعث رشد شاخص‌ها شد تا بخشی از سرمایه‌ها از بازار فلزهای گرانبها خارج شود. همزمان رشد شاخص دلار نیز به ضرر طلا عمل کرد. دیگر عاملی که دوشنبه علیه طلا کار کرد، داده‌های تازه از میزان واردات چین بود که نشان از ضعف بزرگ‌ترین واردکننده طلا در جهان داشت. بر اساس آمار تازه، واردات چین در ماه جولای 5/ 12 درصد سقوط داشته که بیشترین میزان افت از ماه فوریه است. رشد بهای نفت خام تا حدی به کمک فلز زرد آمد، اما تا زمان نوشته شدن این گزارش نتوانست عوامل کاهشی را خنثی کند.

    داده‌های اخیر از اقتصاد آمریکا نشان می‌دهد که احیای این اقتصاد همچنان ادامه دارد، گرچه احیا هنوز کند است. این احیای ضعیف که داده‌های تازه موید آن است باعث شده احتمال افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در سال جاری میلادی دوباره مطرح شود، ولی هنوز کسانی هستند که درباره چنین انقباض پولی هشدار می‌دهند. جروم پاول، از سیاست‌گذاران فدرال رزرو دوشنبه هشدار داد که اقتصاد آمریکا در خطر گرفتار شدن در دوره‌ای طولانی از رشد کم است و از این رو باید نرخ‌های بهره را پایین نگه دارد. پاول که از اعضای شورای حکام فدرال رزرو است به «فایننشال تایمز» گفته که رشد نرخ‌های بهره باید بسیار تدریجی و آن هم پس از اطمینان از چشم‌انداز خوب آینده باشد.

    هر افزایشی در نرخ‌های بهره آمریکا، دلار را تقویت و کالاهای پایه از جمله طلا را تضعیف خواهد کرد. با این همه طلا از انبساط پولی چند بانک مرکزی عمده جهان نیز نفع می‌برد. بسیاری از اقتصادهای جهان به‌دلیل چالش‌هایی که با آنها روبه‌رو شده‌اند، در حال اجرای سیاست‌های انبساطی هستند که به رشد طلا کمک می‌کند.

     

    داده‌های هفته

    اونس طلا هفته جدید را با کاهش قیمت‌ها آغاز کرد، اما هنوز راه زیادی تا پایان هفته مانده است. تازه‌ترین تحلیل «اینوستینگ» نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در روزهای آینده تحت‌تاثیر آمارهای مهم اقتصادی در آمریکا، چین و آلمان قرار خواهد داشت. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی اینوستینگ، انتشار آمارهای اشتغال موجب افزایش گمانه‌زنی‌ها نسبت به بالا رفتن نرخ بهره فدرال رزرو در ماه‌های آینده شده است. نظرسنجی تازه نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره در نشست سپتامبر فدرال رزرو به 15 درصد و در دسامبر به 44 درصد رسیده است. اخیرا تقویت ارزش دلار و شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی نیز تاثیر زیادی بر کاهش قیمت طلا داشته است،‌ اما از ابتدای سال 2016 تا کنون قیمت جهانی طلا با رشد 26 درصدی همراه بوده است؛ چراکه نگرانی‌های مربوط به اوضاع اقتصادی جهان تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا داشته است.

    در روزهای آینده سرمایه‌گذاران تمرکز زیادی روی آمارهای مهم اقتصادی آمریکا، چین و آلمان خواهند داشت. آمارهای خرده‌فروشی در آمریکا مهم‌ترین اطلاعاتی است که می‌تواند وضعیت اقتصادی این کشور را روشن کند. آمارهای مربوط به تجارت خارجی و تورم چین نیز طی روزهای آینده منتشر می‌شود و می‌تواند تاثیر مهمی بر روند نوسانات قیمت طلا داشته باشد. آمارهای اولیه مربوط به رشد اقتصادی آلمان در سه ماه دوم امسال نیز طی روزهای آینده اعلام خواهد شد. به نظر می‌رسد وضعیت تقاضای فیزیکی طلا در بازارهای نوظهور و در حال توسعه به خصوص چین و هند نیز تاثیر زیادی بر روند نوسانات قیمت طلا در روزهای آینده خواهد داشت. همان طور که اشاره شد گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا طی ماه‌های آینده نیز عامل مهم و موثری بر قیمت طلا خواهد بود.

    اونس طلا در حالی هفته دوم آگوست را با افت ارزش آغاز کرد که سرمایه‌گذاران خرد انتظار رشد قیمت‌ها را در روزهای آینده دارند. البته میان کارشناسان حرفه‌ای درباره روند کوتاه‌مدت اختلاف وجود دارد. در آخرین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران 18 نفر شرکت کرده‌اند که در میان آنها شمار کارشناسان افزایشی و کاهشی برابر است. در هر دسته 7 نفر معادل 39 درصد پاسخ دهندگان حاضر هستند. 4 نفر دیگر معادل 22 درصد نیز نظری خنثی در مورد روند هفته جاری داشته‌اند. از آن سو، در نظرسنجی تازه از مخاطبان کیتکو 1230 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 822نفر معادل 67 درصد، افزایش اما تنها 222نفر معادل 18درصد کاهش قیمت‌ها را در روزهای پیش رو پیش‌بینی کرده‌اند. 186 نفر معادل 15درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

    افزایش ذخایر طلای چین

    در حالی که درباره آینده قیمتی فلز زرد ابهام‌هایی وجود دارد، تازه‌ترین آمارهای بانک مرکزی چین نشان می‌دهد که میزان ذخایر طلای این کشور تا پایان جولای با افزایش روبه‌رو شده است. به گزارش رویترز، بانک مرکزی چین اعلام کرد میزان ذخایر طلای این کشور تا پایان جولای به بیش از 79/ 58 میلیون اونس افزایش یافته است. بر اساس این گزارش میزان ذخایر طلای چین تا پایان ژوئن به 62/ 58 میلیون اونس رسیده بود.

    چین از سال 2009 تا ژوئن 2015 میلادی آمارهای مربوط به وضعیت ذخایر طلای خود را منتشر نکرده، ولی از ژوئن سال گذشته تاکنون به‌طور ماهانه آمارهای ذخایر طلا را ارائه می‌کند. بانک مرکزی چین افزوده است که میزان ذخایر ارزی این کشور تا پایان جولای با کاهش روبه‌رو شده و به 2/ 3 تریلیون دلار رسیده است. این رقم تا پایان ژوئن به 21/ 3 تریلیون دلار رسیده بود. ذخایر ارزی چین در ماه ژوئن با افزایش 4/ 13 میلیارد دلاری روبه‌رو شد و در ماه جولای افت 10/ 4 میلیارد دلاری را ثبت کرده است. ارزش ذخایر طلای چین نیز تا پایان جولای به 89/ 78 میلیارد دلار رسیده است. ارزش این ذخایر تا پایان ژوئن به 43/ 77 میلیارد دلار رسیده بود. ذخایر ارزی چین طی سال گذشته با کاهش 513 میلیارد دلاری روبه‌رو شده بود.

    برچسب ها