عصر خودرو

ایجاد دروازه‌های مشترک مرزی

توافق جدید گمرکی ایران-افغانستان

عصر بازار- رؤسای گمرکات ایران و افغانستان برای ایجاد مسیر سبز گمرکی با محوریت ترانزیت به توافق اولیه رسیدند.

توافق جدید گمرکی ایران-افغانستان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، این توافق در دیدار احمد رشاد پوپل رئیس‌کل گمرک افغانستان با مسعود کرباسیان رئیس‌کل گمرک ایران در تهران حاصل شد. با اجرایی شدن این توافق بندر چابهار به عنوان مرکز هاب کالاهای صادراتی و وارداتی افغانستان قلمداد خواهد شد و به تجار، فعالان اقتصادی و شرکت‌های حمل‌ونقل کشور جمهوری اسلامی افغانستان اجازه خواهد داد، در کمترین زمان ممکن و با تسهیلات ویژه‌ای کالاهای خود را از طریق بندر چابهار به داخل مرزهای سرزمینی و بالعکس ترانزیت کنند.

    علاوه بر این زمینه‌ای فراهم خواهد شد که همزمان با رونق بندر چابهار شرایط بهتری برای فعالیت‌های اقتصادی در مرزهای دو کشور به‌خصوص میلک، ماهیرود و دوغارون در طرف ایران و هرات، نیمروز و فراه در طرف افغانستانی فراهم شود. همچنین شرایط برای فعالیت‌های اقتصادی در نیکشهر، قصرقند و سرباز بهبود خواهد یافت.

    مسعود کرباسیان؛ رئیس‌کل گمرک ایران در این دیدار گفت: افغانستان و ایران دو کشور کهن با فرهنگ و زبان مشترک هستند و و ما افتخار می‌کنیم که با آنها در کنار هم زندگی می‌کنیم. وی افزود: توسعه افغانستان موجب افتخار و سربلندی ما هم هست و گسترش ارتباطات اقتصادی موجب پیوندهای عمیق‌تری میان دو کشور می‌شود.

    کرباسیان در ادامه با اشاره به وضعیت مرزهای گمرکی دوغارون، میلک و ماهیرود از رئیس گمرک افغانستان درخواست کرد تا در رابطه با روان‌سازی و رفع موانع تجارت در مرز ماهیرود اهتمام بیشتری نکند.

    رئیس‌کل گمرک ایران محور ترانزیتی هندوستان، ایران و افغانستان را یکی از بهترین کریدورهای ترانزیتی عنوان کرد و بازدید عبدالله عبدالله؛ رئیس اجرایی دولت افغانستان را از بندر چابهار حاکی از اهمیت راهبردی این بندر برای کشور افغانستان عنوان نمود.

    معاون وزیر اقتصاد تهیه پیش‌نویس جدید موافقت‌نامه گمرکی، مبادله الکترونیکی اطلاعات گمرکی، ایجاد دروازه‌های مشترک مرزی و اجرایی شدن تیر را از جمله محورهای مهم در توسعه مناسبات گمرکی میان دو کشور توصیف کرد.

    احمد رشاد پوپل؛ رئیس‌کل گمرک افغانستان نیز در این دیدار با اشاره به اینکه هدف اصلی این دیدار ایجاد ارتباط تجاری و ترانزیتی خیلی خوب با جمهوری اسلامی ایران است اظهارداشت: ما باید برای رسیدن به این هدف سهولت‌های بیشتری ایجاد کنیم و این موضوع نیاز به تعامل بیشتر گمرکات با یکدیگر دارد.

    وی افزود: موضوع تقلبات تجاری در تجارت دوجانبه بسیار مهم است و ما می‌توانیم از طریق تفاهم‌نامه این مشکلات را برطرف نماییم. رئیس‌کل گمرک افغانستان در ادامه با اشاره به اینکه انجام یکبار تشریفات گمرکی برای هر دو طرف کفایت می‌کند و طرف دیگر هم می‌تواند آن را قبول کند، از پیشنهاد اضافه کردن یک گمرک برای توسعه و تسهیل تجارت میان دو کشور خبر داد.

    وی آموزش را دیگر محور گفتگوهای گمرکی دو کشور بیان و تصریح کرد : خوشبختانه تأسیسات زیربنایی مناسبی در نقاط صفر مرزی دو کشور ساخته شده است. احمد رشاد پوپل با اشاره به پنجمین کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و افغانستان، چابهار را بهترین مسیر حمل‌ونقل توصیف و بیان کرد: ما احساس می‌کنیم که بندر چابهار مال خودمان است و داریم برنامه‌ریزی می‌کنیم که چطور دولت ما می‌تواند برای توسعه فعالیت‌ها در این بندر سرمایه‌گذاری کند.

    برچسب ها