عصر خودرو

شکاف در کارشناسی بازار طلا

عصر بازار- عوامل متضاد موجود در بازار فلزهای گرانبها، پیش‌بینی کارشناسان حرفه‌ای را دچار اختلاف کرده است. پنج‌شنبه هفته گذشته، کاهش نرخ‌های بهره بریتانیا باعث جهش بهای طلا شد، اما روز جمعه، انتشار داده‌های بسیار خوب از بازار کار آمریکا، اونس را با سقوط مواجه کرد. اکنون اونس در حالی دومین هفته ماه آگوست را با قیمت ۱۳۳۵ دلار آغاز می‌کند که همزمان با اختلاف‌نظر کارشناسان، سرمایه‌گذاران خرد انتظار افزایش قیمت‌ها را دارند.

شکاف در کارشناسی بازار طلا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در آخرین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران 18 نفر شرکت کرده‌اند که در میان آنها شمار کارشناسان افزایشی و کاهشی برابر است. در هر دسته 7 نفر معادل 39 درصد پاسخ دهندگان حاضر هستند. 4 نفر دیگر معادل 22 درصد نیز نظری خنثی در مورد روند هفته جدید کاری که از امروز دوشنبه آغاز می‌شود، داشته‌اند. از آن سو، در نظرسنجی تازه از مخاطبان کیتکو 1230 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 822نفر معادل 67 درصد، افزایش اما تنها 222نفر معادل 18 درصد کاهش قیمت‌ها را در روزهای پیش رو پیش‌بینی کرده‌اند. 186 نفر معادل 15درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

    سقوط طلا در روز جمعه همه کارشناسان را کاهشی نکرده است. کوین گرادی، رئیس موسسه «فینیکس فیوچرزاند آپشنز ال ال سی» می‌گوید:‌ «بازار به‌دلیل گزارش اشتغال‌زایی آمریکا در ماه جولای تا حدی تحت فشار است. اما اگر به وقایع نگاه کنید، می‌بینید که شانس افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در کوتاه‌مدت اندک است و این به نفع طلا است.» پیتر هاگ، مدیر بخش تجارت جهانی کیتکو هم می‌گوید: «من فکر می‌کنم تعداد مشاغل ایجادشده در اقتصاد آمریکا تغییری در نگرش سیاستی فدرال رزرو در نشست سپتامبر ایجاد نخواهد کرد.»

    ولی برخی کارشناسان انتظار ادامه افت ارزش طلا را دارند. ریچارد بیکر، دبیر «اورکا ماینر ریپورت» می‌گوید:‌ «واگرایی سیاست‌های بانک‌های مرکزی همچنان موجود است. به‌نظر می‌آید بانک مرکزی آمریکا در سال جاری نرخ بهره وجوه فدرال را بالا خواهد برد در حالی که بانک مرکزی ژاپن و بانک مرکزی بریتانیا به‌تازگی خلاف این مسیر حرکت کرده‌اند. این تحولات احتمالا دوره دلار قوی را طولانی‌تر خواهد کرد و مانع عبور طلا از مرز 1400 دلار خواهد شد. از سوی دیگر نرخ‌های بهره منفی در ژاپن، اروپا و دیگر جاها اجازه نخواهد داد اونس از مرز 1300 دلار پایین‌تر برود.» شان لوسک، مدیر صندوق تجاری در موسسه «والش تریدینگ» هم انتظار کاهش قیمت‌ها را در این هفته دارد: «دلار اخیرا در حال تقویت بوده و من انتظار دارم که این قدرت و تضعیف طلا ادامه داشته باشد، دست کم در روزهای اول هفته.»

    فیل فلین، تحلیلگر ارشد موسسه «پرایس‌فیوچرز گروپ» هم انتظار دارد جهت‌گیری طلا در این هفته مشخص نباشد: «داده‌های خوب گزارش اشتغال‌زایی می‌تواند در ابتدای هفته به ضرر طلا تمام شود،‌ اما فکر می‌کنم بعد از آن مردم متوجه خواهند شد که با وجود داده‌های خوب این گزارش، فدرال رزرو هنوز برای افزایش نرخ‌های بهره مسیر دشواری پیش‌رو دارد.»

    برچسب ها