عصر خودرو

نماینده سابق دوما:

دیدار پوتین با رهبر ایران و روحانی دستاوردهای زیادی داشته است

عصر بازار- شامیل سلطانف نماینده سابق دوما با مهم خواندن مذاکرات حسن روحانی و ولادیمیر پوتین در باکو، اعلام کرد: دیدار سال گذشته رییس جمهوری روسیه با رهبر انقلاب اسلامی در تهران و چندین دور گفت وگو با رییس جمهوری ایران زمینه ساز توسعه روابط دو جانبه و منطقه ای تهران و مسکو شده است.

دیدار پوتین با رهبر ایران و روحانی دستاوردهای زیادی داشته است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، سلطانف رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه روسیه امروز (یکشنبه)  اظهار کرد: دستاوردهای اجلاس سه جانبه باکو با شرکت سران ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه در تحکیم امنیت و ثبات منطقه ای نقش مهمی دارد و فردا (دوشنبه) این رایزنی ها در کانون توجه قرار خواهد گرفت.
    وی اظهار کرد: همکاری های ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان برای منطقه قفقاز و دریای خزر اهمیت فراوانی دارد و این کشورها با توسعه تعامل می توانند ثبات منطقه ای و فرامنطقه ای را تقویت کنند.
    کارشناس روس ادامه داد: در مذاکرات سران سه کشور موضوع های مربوط به همکاری های منطقه ای و طرح های مشترک از جمله در عرصه حمل و نقل بررسی می شود که دورنمای خوبی را برای گسترش روابط در منطقه بویژه در دریای خزر به وجود می آورد.
    سلطانف همچنین گفت: ایران و روسیه دو قدرت بزرگ هستند که ورود و مداخله قدرت های خارجی و بیگانه در مناطق حائل میان خود از جمله قفقاز و آسیای میانه را نمی پذیرند و توسعه همکاری های منطقه ای را ضامن تقویت امنیت و ثبات می دانند.
    وی ادامه داد: با تلاش های تهران و مسکو، دریای خزر تاکنون از هر گونه مناقشه مسلحانه ای دور مانده است و باید به این واقعیت توجه کرد که در صورت ورود کشورهای غربی بویژه آمریکا در این دریا، ثبات منطقه از بین می رود.
    کارشناس روس گفت: ایران و روسیه همچنین علاقه مند به حل و فصل سیاسی مساله قره باغ هستند و در چارچوب این راهبرد خردمندانه هر دو کشور همزمان با ارمنستان و جمهوری آذربایجان روابط خوبی دارند.
    وی افزود: مساله قره باغ، راه های حل و فصل آن و جلوگیری از تکرار مناقشه مسلحانه در این منطقه نیز در اجلاس روسای جمهوری ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان مورد بحث قرار می گیرد.
    کارشناس روس در ادامه با اشاره به گروگانگیری اخیر در ایروان پایتخت ارمنستان و همچنین حضور خیابانی گروهی از مردم به نشانه مخالفت با دولت این کشور، گفت: تکرار این وقایع ثبات جمهوری آذربایجان و گرجستان را هم تهدید می کند و جلوگیری از آن در دستور کار مذاکرات سران در باکو قرار دارد.
    سلطانف همچنین به طرح راهگذر شمال -جنوب محور دیگر اجلاس سه جانبه باکو اشاره و اظهار کرد، با این مسیر جنوب آسیا از طریق ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه به شمال اروپا وصل می شود که با بیش از هفت هزار کیلومتر طول، رقیب جدی کانال سوئز است و سران ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان نیز توسعه این راهگذر را در مذاکرات خود بررسی خواهند کرد.
    وی با استناد به گزارش های کارشناسان خاطرنشان کرد: راهگذر شمال -جنوب موجب کوتاه شدن مسیر حمل کالا از جنوب و شرق آسیا به اروپا دست کم به 10 روز و پیامد آن کاهش هزینه ها می شود.
    سلطانف رییس گروه دیدگاه های راهبردی روسیه و جهان اسلام در ادامه مصاحبه با ایرنا در مورد چشم انداز روابط تهران و مسکو نیز گفت: دورنمای همکاری ها خوب و روشن است. تماس های منظم بین سران و مقام های ارشد ایرانی و روسی ادامه دارد و روابط در عرصه های مختلف مانند سوریه، خاورمیانه، آسیای مرکزی و همکاری های اقتصادی در حال گسترش می باشد.
    وی در پایان افزود: با تلاش های رئیس جمهوری روسیه، رهبر عالی و رییس جمهوری ایران از جمله در مذاکرات سال گذشته پوتین در تهران، روابط به سطح خوبی رسیده و در حال شتاب گرفتن می باشد که دستاوردهای زیاد دو جانبه و منطقه ای داشته است.

    برچسب ها