عصر خودرو

بلومبرگ با ارائه ۳ نمودار تحلیل کرد;

عطسه چین کدام‌ اقتصادهای جهان را سرما می‌دهد؟

عصر بازار- زمانی که چین عطسه کند (مثلا با کاهش شدید ارزش یوآن یا اقدامات حمایتی برای دفاع از صنایع داخلی) سنگاپور، تایوان، ویتنام، کره‌جنوبی و مالزی احتمالا زودتر از همه سرما می‌خورند.

عطسه چین کدام‌ اقتصادهای جهان را سرما می‌دهد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، تحلیل‌های گروه «ناتیکسیس» نشان می‌دهد بر خلاف 5 کشور سنگاپور، ویتنام، کره‌جنوبی،‌تایوان و مالزی، مبادلات تجاری، گردشگری و مسیرهای سرمایه‌گذاری کشورهای اندونزی، هند و فیلیپین نسبت به لغزش اقتصاد چین بسیار مقاوم هستند.

    برای کشورهایی که بیشترین تاثیر را از چین می‌پذیرند، مبادلات تجاری بزرگترین ارتباطات هستند.

    گردشگری نیز عامل مهم دیگری است که سرنوشت اقتصادهای کوچکتر آسیایی را در گرو غول اقتصادی منطقه قرار می‌دهد. بر اساس آمار موسسه تحقیقات گردشگری چین در سال 2015،‌ تعداد گردشگران چینی با رشدی 14.5 درصدی به 35.4 میلیون نفر رسید.  این گردشگران در این مدت 235 میلیارد دلار در کشورهای خارجی خرج کردند و 60 درصد از سفر آنها در روزهای تعطیل بوده است.

    با وجود این، آن کشورهایی که بیشترین سود را از گردشگران چینی می‌برند حساسیت بالایی را نیز تجربه می‌کنند چرا که تقاضا از دو مسیر خود را بروز می‌دهد. مطالعات شرکت ناتیکسیس نشان می‌دهد که پس از بالاگرفتن تنش میان دو کشور چین و ویتنام در خصوص سرزمین‌های جنوب دریای چین، تعداد گردشگران چینی 20 درصد کاهش یافته است.

    رابطه دیگر از پروژه‌های چین نظیر پروژه نوآورانه «کمربند و جاده» و بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های آسیا حاصل می‌شود. با تزریق پول چین به منطقه، این کشور در واقع قدرت نرم خود را نیز تقویت می‌کند.

    در حالی که چین در پی تقویت رشد خود است، یک چین قدرتمند می‌تواند همسایگان این کشور را بر سر دوراهی کشمکش میان نیاز به تحکیم حق حاکمیت خود بدون ناامیدکردن سرمایه‌گذاران و هزینه‌کنندگان چینی قرار دهد. به تعادل رسیدن این موضوع بسیار سخت خواهد بود همانطور که شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین به دنبال رسیدن به «رویای چینی» خود به منظور افزایش نفوذ سیاسی و اقتصادی این کشور در جهان است.

    برچسب ها