عصر خودرو

سفیر ایران در روسیه:

مذاکرات باکو مرحله نوین همکاری های دوجانبه و منطقه ای تهران و مسکو است

عصر بازار- مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با اشاره به محورهای مذاکرات منطقه ای و فرامنطقه ای حسن روحانی و ولادیمیر پوتین در باکو، گفت: مذاکرات پیش بینی شده سران ایران و روسیه سبب اوج گیری نقش بین المللی دو کشور خواهد شد که توانستند در بحران سوریه نقش مثبت و ضد تروریستی تاثیر گذاری ایفا کنند.

مذاکرات باکو مرحله نوین همکاری های دوجانبه و منطقه ای تهران و مسکو است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، سنایی امروز (شنبه) اظهار کرد: ملاقات های دوجانبه و سه جانبه پیش بینی شده روز دوشنبه در شرایطی برنامه ریزی شده است که روابط ایران و روسیه با توجه به پیشرفت های گسترده همکاری ها در سه سال گذشته، منتظر وقوع تحولات جدیدی است.
    وی تاکید کرد: اکنون زمینه ارتقای تاریخی همکاری های اقتصادی و بازرگانی فراهم شده است و بنا به تاکید مقام های رسمی روسیه، ارزش روابط دو کشور به دلیل پیگیری برنامه ها و اجرای بخشی از ده ها توافقنامه و قرارداد در پنج ماه اول سال 2016 نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن 70 درصد رشد یافته است.
    سفیر ایران در ادامه به طرح های کلان توافق شده دو کشور مانند اجرای پروژه های نیروگاهی اتمی توسط روسیه در بوشهر و حرارتی در بندرعباس، برقی کردن خط آهن 495 کیلومتری گرمسار اینجه برون و همچنین دو میلیارد و 200 میلیون وام اعتباری مسکو به تهران در این بخش اشاره کرد.
    وی گفت: به نظر می رسد در شرایط کنونی مهم ترین موضوع اجرایی کردن توافق ها همراه مدیریت ظرفیت های صادراتی ایران و روسیه با حمایت های دولتی و هماهنگی بیشتر اتاق های اقتصادی در دو کشور باشد.
    سنایی همچنین در باره همکاری های فراکشوری ایران و روسیه اظهار کرد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته، امضای پیمان مشارکت اقتصادی تهران با اتحادیه اوراسیا در قالب تجارت آزاد برای نیمه دوم سال جاری میلادی در نظر گرفته شده است که همکاری های ایران بویژه بازرگانی و مبادلاتی را با پنج کشور عضو این اتحادیه بویژه روسیه افزایش می دهد.
    وی در ادامه سطح همکاری های ایران و روسیه در دیگر بخش ها از جمله سیاسی، دفاعی، امنیتی، علمی و فرهنگی را بی سابقه خواند و اظهار کرد: اکنون با همکاری دو کشور ساختارهایی شکل گرفته که با رصد و پایش روابط دوجانبه، گسترش فراگیر مناسبات همیشگی شده است.
    سنایی همچنین با اشاره به ابعاد گسترده همکاری های منطقه ای نیز گفت: اکنون روابط دو کشور جایگاهی راهبردی در خاورمیانه بویژه سوریه پیدا کرده و تعامل ها نیز به حوزه آسیای میانه و قفقاز کشیده شده است و این باور وجود دارد که تعمیق مناسبات در این عرصه بسیار مهم است و فرصت های جدید همگرایی بین تهران و مسکو را شکل می دهد.
    سفیر ایران تاکید کرد: دو کشور سیاست های مشترک ضد تروریستی دارند، زیرا پدیده تروریسم به عامل تهدید کننده ثبات و امنیت منطقه تبدیل شده است. با توجه به اینکه ایران و روسیه دو قدرت اصلی برنامه ریز منطقه هستند، می توانند دامنه همکاری ها را گسترش دهند و همزمان ادامه رایزنی ها با چین و هند هم تاثیر همگرایی ها را در این حوزه بیشتر می کند.
    سنایی گفت: از سوی دیگر، تهران و مسکو مخالف یکجانبه گرایی هستند و با توجه به اینکه اکنون شاهدیم کاربرد این رویکرد فجایعی بزرگ را در منطقه خاورمیانه شکل داده و جهان را گرفتار کرده است، تهران و مسکو مسئولیت بیشتری دارند تا با سیاست منطقه گرایی و جذب کشورهای دیگر، راه های خروج از بحران کنونی را فراهم کنند.
    سفیر ایران افزود: همکاری های دو کشور در ابعاد بین المللی اهمیت بسیاری دارد، زیرا رویکردهای تهران و مسکو در پشتیبانی از نظام چند قطبی و نفی یکجانبه گرایی، سبب حفظ ثبات در مناطق پیرامونی ایران و روسیه و همچنین مناطق دیگر جهان می شود.
    وی همچنین در باره دستاوردهای همکاری دفاعی و امنیتی ایران و روسیه اظهار کرد که این روابط در حال افزایش است و رایزنی ها در سطوح عالی جریان دارد که یکی از نتایج آن امضای موافقتنامه همکاری در سال گذشته بود.
    سفیر ایران با بیان اینکه اجرای قرارداد تحویل سامانه موشکی اس 300 سبب جلب اعتماد تهران به مسکو برای همکاری های بیشتر دفاعی شد، گفت، اکنون فرصت و زمینه های لازم برای توسعه مناسبات در این بخش از جمله برنامه امضای موافقتنامه همکاری بین وزارت دفاع دو کشور فراهم شده است.
    سنایی در ادامه  اجرای طرح راهگذر شمال-جنوب از سوی ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان را نیز یکی از تکیه گاه های اصلی گسترش روابط منطقه ای و فرامنطقه ای سه کشور خواند که قرار است در مذاکرات باکو مورد گفت وگوی سران قرار گیرد.
    سفیر ایران اظهار کرد: راهگذر شمال-جنوب نقشی اساسی در مسیر ترانزیتی ایران و پیوستگی سودمند اقتصادی سه کشور دارد که جایگاه بین المللی تهران، مسکو و باکو را نیز افزایش می دهد و اکنون این طرح بیش از همیشه به واقعیت نزدیک شده است.
    سنایی در پایان تاکید کرد: مسکو بیش از قبل برای این شاهراه جنوبی اهمیت قائل است و همچنین راه آهن سه کشوری و احیای آن در دستور کار قرار دارد، زیرا اجرای طرح های ریلی و جاده ای از روسیه تا خلیج فارس، همزمان با ارتقای جایگاه منطقه ای و اقتصادی ایران به نفع دو کشور دیگر و منطقه است و منافع گسترده اقتصادی برای طرف های مختلف دارد.
    مذاکرات دو جانبه و سه جانبه سران ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در چارچوب همگرایی های سه کشور برای افزایش روابط و همچنین هماهنگی های منطقه ای و فرامنطقه ای با موضوع های مختلف از جمله اقتصادی، دفاعی، امنیتی و دریای خزر روز دوشنبه در باکو برگزار می شود.
    بنا به اعلام ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، با تلاش های مشترک دو کشور حجم مبادلات بازرگانی در پنج ماه نخست سال 2016 به 855 میلیون دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن 70 درصد رشد نشان می دهد.

    برچسب ها