عصر خودرو

خطر بیخ گوش صادرات فولاد ایران به اتحادیه اروپا

عصر بازار- اتحادیه اروپا تعرفه ضد دامپینگ را برای میلگرد و برخی محصولات فولادی وارداتی از چین اعمال می کند و اگر مشخص شود ایران نیز به دامپینگ محصولات فولادی به کشورهای اروپایی اقدام کرده است، شاهد وضع تعرفه های وارداتی برای محصولات فولادی ایران نیز خواهیم بود.

خطر بیخ گوش صادرات فولاد ایران به اتحادیه اروپا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد در جهان، طی دو سال گذشته صادرات خود را به اتحادیه اروپا دو برابر افزایش داده و این درحالی است که تقاضا به سطوح قبل از بحران سال 2008 سقوط کرده و همچنین قیمت فولاد اتحادیه اروپا طی دو سال گذشته حدود 40 درصد افت داشته است.

    کیوان جعفری طهرانی رئیس امور بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران با بیان اینکه تعرفه های واردات میلگرد و برخی محصولات فولادی بکار رفته در تقویت و مسلح کردن بتن از چین به کشورهای عضو اتحادیه اروپا 18.4 درصد تا 22.5 درصد افزایش خواهد یافت گفت: "اتحادیه اروپا در جدیدترین اقدام، تعرفه ضد دامپینگ برای واردات فولاد چین را افزایش داده است. این اقدام در راستای حمایت از تولیدات داخلی کشورهای عضو این اتحادیه صورت گرفته است".

    وی افزود: "این اتحادیه در تلاش است تا از فولادسازان اروپایی حمایت های لازم را انجام دهد و همچنین با ظرفیت های مازاد مبارزه کند از اینرو برای برخی از محصولات فولادی وارداتی از چین این تعرفه را اعمال خواهد کرد.

    جعفری طهرانی ادامه داد: "تولیدکنندگان اروپایی در سال های اخیر شکایت های زیادی را علیه رقبای چینی خود به دلیل صادرات محصولات فولادی با قیمت های ناعادلانه تنظیم و ارائه کرده اند. اتحادیه اروپا نیز تحقیقاتی را در این رابطه آغاز کرد و در پایان ماه ژانویه تعرفه های ضد دامپینگ پایینی را به طور موقت تصویب کرد که در شرایط فعلی، تعرفه های جدید جایگزین تعرفه های قبلی خواهد شد".

    وی در پاسخ به این سوال که اقدام متقابل چین در مقابل این تصمیم چه بوده است، گفت: "وزارت بازرگانی چین پس از این تصمیم اتحادیه اروپا، آن را غیر منطقی دانست و تبعیض مقامات اتحادیه اروپا در مقابل محصولات چینی ارزیابی کرد و در بیانیه ای این اقدام اتحادیه اروپا را مانع و محرومیت از محصولات چین دانست و آن را حمایتی ناعادلانه از تولیدات و صنعت اتحادیه اروپا خواند".

    تصمیم اتحادیه اروپا در تعیین تعرفه های جدید، پس از شکایت انجمن فولاد اروپا صورت گرفته چراکه انجمن فولاد اروپا ادعا کرده است تولیدکنندگان فولاد چین رقابت و تجارت ناعادلانه ای را در بازار در پیش گرفته اند و انجمن فولاد اروپا از این تصمیم و افزایش تعرفه ها استقبال کرده است.

    صنعتگران اروپایی معتقدند، سیاست های صنعتی چین به تولیدکنندگان محلی این کشور اجازه می دهد تا محصولات خود را با قیمت های قابل رقابت به بازارهای خارجی روانه کنند. نتیجه این حمایت ها، گسیل محصولات ارزان قیمت چینی به اروپا، امریکا و دیگر بازارها بوده است.

    احتمال وضع تعرفه بر روی محصولات فولادی ایران وجود دارد

    مشاور امور بین الملل خانه اقتصاد ایران به مقررات سازمان تجارت جهانی اشاره کرد و گفت: "براساس این مقررات، اتحادیه اروپا می تواند تعرفه های ضد دامپینگ را بر روی محصولات کشورهای خارج از این اتحادیه نیز اعمال کند و این در صورتی رخ خواهد داد که بررسی تحقیقات نشان دهد محصولات این کشورها با قیمت های پایین تر از قیمت ها بازار و به منظور آسیب رساندن به صنعت اتحادیه اروپا وارد کشورهای عضو این اتحادیه می شود".

    کیوان جعفری طهرانی افزود: "در حال حاضر اتحادیه اروپا 37 اقدام ضد دامپینگی در بخش فولاد دارد که 15 مورد آن ناشی از نگرانی درخصوص اقدامات چین است. البته برخی از این اقدامات مربوط به دامپینگ محصولات فولادی از کشورهای روسیه، برزیل، صربستان و اوکراین است که ایران نیز جزو این کشورها است. از این رو چنانچه مشخص شود ایران نیز به دامپینگ محصولات فولادی به کشورهای اروپایی اقدام کرده است، متاسفانه شاهد وضع تعرفه های وارداتی برای محصولات فولادی ایران نیز خواهیم بود".

    بررسی آمار گمرک ایران نشان می دهد در سال 94 بیش از 4 میلیون تن فولاد از کشور صادر شده است که بخش قابل توجه ایی از آن به کشورهای اروپایی بوده است. همچنین در سه ماه نخست امسال صادرات فولاد ایران به بیش از یک میلیون تن رسید.

    برچسب ها