عصر خودرو

نظرسنجی کیتکو نشان داد

خوش‌بینی بازار به افزایش قیمت طلا در هفته جاری

عصر بازار- آمار اشتغال ماهانه بهتر از حد مطلوب آمریکا بازار طلا را کاملا وحشت زده نکرد به طوریکه در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز، سرمایه گذاران همچنان نسبت به افزایش قیمت طلا در هفته جاری خوش بین بودند اما تحلیلگران تا حدودی اختلاف نظر داشتند.

خوش‌بینی بازار به افزایش قیمت طلا در هفته جاری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در نظرسنجی هفتگی کیتکو از 18 تحلیلگر و معامله گر وال استریت، شمار کسانی که افزایش قیمت طلا در هفته جاری را پیش بینی کردند برابر با کسانی بود که انتظار داشتند قیمت طلا کاهش پیدا کند و هر گروه هفت نفر یا 39 درصد بودند در حالیکه چهار نفر یا 22 درصد انتظار داشتند طلا ثابت بماند.

    در این بین 1230 سرمایه گذار خُرد در نظرسنجی آنلاین کیتکو شرکت کردند که از میان آنها، 822 نفر یا 67 درصد افزایش و 222 نفر یا 18 درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند در حالیکه 186 نفر یا 15 درصد نظری نداشتند.

    برای هفته ای که گذشته 84 درصد از تحلیلگران و 69 درصد از سرمایه گذاران افزایش قیمت طلا را پیش بینی کرده بودند و نظرشان تا صبح جمعه درست بود. اما پس از اینکه گزارش اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا برای ماه ژوییه منتشر شد، ورق برای طلا برگشت. گزارش وزارت کار آمریکا نشان داد اقتصاد این کشور ماه گذشته 255 هزار شغل ایجاد کرده که بسیار بالاتر از رقم مورد پیش بینی اقتصاددانان برای این ماه بود. این گزارش احتمال افزایش نرخهای بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا در سال جاری میلادی را تقویت کرد و باعث شد دلار قوی‌تر شده و قیمت طلا تحت فشار قرار بگیرد.

    در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر 23 دلار یا 1.7 درصد کاهش یافت و در 1344.40 دلار بسته شد. این کاهش چشمگیر طلا را به پایین‌ترین قیمت در حدود دو ماه و نیم گذشته رساند و رشد هفتگی این فلز را به حدود یک درصد کاهش هفتگی تبدیل کرد.

    با وجود کاهش چشمگیر قیمت طلا در روز جمعه، بسیاری از کارشناسان بازار این فلز بر این باورند که این ضعف ادامه نخواهد یافت. به گفته کوین گردی، رییس فونیکس فیوچرز، بازار طلا تحت تاثیر آمار اشتغال قوی آمریکا قرار دارد با اینهمه احتمال افزایش نرخهای بهره در سال جاری بسیار اندک است.

    پیتر هاگ، مدیر معاملات جهانی کیتکو متالز هم اظهار کرد آمار اشتغال ربطی به سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا برای سپتامبر ندارد و انتظار می رود قیمت طلا درهفته جاری بالاتر از قیمت نهایی معاملات جمعه شود.

    طلا به افزایش نرخ‌های بهره حساس است زیرا نرخ‌های بهره بالاتر هزینه نگهداری این فلز را که بازدهی ندارد افزایش داده و از سوی دیگر با حمایت از ارزش دلار، قیمت‌ طلا را تحت فشار قرار می‌دهد. این فلز ارزشمند از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون تحت تاثیر به تاخیر افتادن افزایش نرخهای بهره آمریکا و ابهامات اقتصادی که تقاضا برای دارایی‌های امن را تقویت کرده، بیش از 27 درصد رشد قیمت داشته است.

    برچسب ها