عصر خودرو

گریز سرمایه مردم از بخش تولید و گرایش به بازار طلا

عصر بازار- سرمایه گذاری در حوزه مصنوعات طلا سبب خروج ارز از کشور می شود این در حالی است که نقدینگی راکد مردم باید به سمت تولید هدایت شود.

گریز سرمایه مردم از بخش تولید و گرایش به بازار طلا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محسن بیگلری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به  اینکه سرمایه گذاری های نامعقول درطلا باعث خروج مقادیر زیادی ارز از کشور می شود، اظهار کرد : افزایش گرایش خانواده های ایرانی به خرید طلا و سرمایه گذاری های نامعقول  در این بخش علاوه براین که باعث کاهش نقدینگی در تولید و صنایع می شود، به طور مستقیم بر ایجاد رکود اقتصادی موثراست.

    وی ادامه داد: این امر سبب خروج مقدار زیادی ارز از کشور می شود و ادامه این روند در افزایش تورم و قیمت کالاهای مختلف در بازار تاثیر منفی می گذارد .

    وی ادامه داد :‌ اکنون برخی از اقشار مرفه جامعه اقدام به پرداخت هزینه های چند میلیارد تومانی برای مصنوعات طلا می کنند که سود چندانی در زندگی معیشتی آن ها ندارد و در بیشتر مواقع فقط سالی یک یا دوبار از آن به عنوان کالای مصرفی زینتی استفاده می کنند .

    بیگلری در خصوص افزایش سالانه تقاضای طلا در ایران گفت :‌ در استان های مختلف کشور نرخ طلا متفاوت است؛برخی از افراد با ایجاد بازار واسطه گری، طلا را از نقاطی که ارزانتر است خریداری و برای سود دهی بیشتر در مناطق دیگر کشور به فروش می رسانند این امر به طور غیر مستقیم باعث افزایش تقاضا و قیمت طلا می شود .

    وی با اشاره به لزوم برنامه ریزی های اساسی در پیشگیری از افزایش تقاضای سالانه طلا در ایران تصریح کرد : با آگاه سازی اذهان عمومی وهدایت سرمایه های راکد مردم به سمت بخش تولید داخلی می توان بستر اشتغالزایی پایدار و خروج رکود از بازار را فراهم نمود.

    بیگلری افزود :‌ با توجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدات داخلی باید با ایجاد انگیزه و ارائه اوراق سهام و مشارکت در بخش صنعت  از نقدینگی راکد مردمی استفاده بهینه شود .


    *** نبود بستر اشتغال عاملی برای افزایش گرایش مردم به سرمایه گذاری طلا

    سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه صنعت عملکرد ما بسیار ضعیف است اظهار کرد :‌ ارتقای صنعت طلای ایران نیازمند تحول اساسی و عزم جدی با فرهنگ سازی مناسب برای کاهش تجمل گرایی و فاصله گرفتن از وابستگی به طراحی های کشور های دیگر است.

    حسینی افزود: در این راستا باید مطالعه و ارائه راهکارهایی برای آمادگی بیشتر تولیدات داخلی به منظور پاسخگویی به بازار گسترده تقاضای طلا در سطح بین الملل صورت گیرد .

    وی ادامه داد : مردم منابع مالی خود را به دلیل  نبودن بستر مناسب اشتغال  و رشد قیمتی طلا نسبت به صنایع دیگر در بخش خرید مصنوعات طلا سرمایه گذاری می کنند تا کمتر دچار خسارت های مالی شوند .

    حسینی کیا گفت :‌ با جلب اعتماد مردم و مشارکت سرمایه های آنها در بخش صنعت می توان علاوه بر رفع معضل رکود اقتصادی ، از خروج ارز از کشور نیز جلو گیری کرد .

    وی تصریح کرد :‌  اکنون ظرفیت جایگزینی صنایع معدنی مشابه به جای طلا در کشور با حفظ سرمایه و اشتغالزایی پایدار وجود دارد و با ارتقای آن می توان از گرایش مردم به سرمایه گذاری در حوزه طلا کاست .

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی در پایان گفت :همچنین صنعت فولاد و خودرو سازی از صنایع با ثبات و سود ده کشور محسوب می شوند  که می توان با توسعه آنها و  بهره گیری از تکنولوژی های نوین، سرمایه های مردمی را به این سمت جذب نمود.

    برچسب ها