عصر خودرو

تعامل سازنده درعرصه تجارت بین الملل مزیت عضویت در WTO

عصر بازار- برای ورود به سازمان تجارت جهانی، منافع و مشکلات در کنار هم وجود دارد، اما در واقع منافع حضور در این سازمان آنقدر زیاد است که مشکلاتی هم که ممکن است از بودن در سازمان تجارت جهانی دامنگیر کشورها شود، قابل چشم پوشی است.

تعامل سازنده درعرصه تجارت بین الملل مزیت عضویت در WTO
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، از جمله این مزایا می توان به تعامل سازنده و مثبت با سایر کشورهای عضو این سازمان در زمینه های برخورداری از تعرفه‌های برابر در صادرات و واردات اشاره کرد که در طولانی مدت به توسعه کمی و کیفی صادرات کشور کمک می کند. بسیاری از کشورها مانند افغانستان و لیبی که اخیرا به سازمان جهانی تجارت پیوسته اند، نسبت به  شرایط اقتصادی کشور ما قابل مقایسه نبوده‌اند، اما به دلیل اراده حاکمیت مرکزی کشور خود توانستند با حذف موانع عضویت، وارد این سازمان شوند. از سوی دیگر مشاهده می شود که از آغاز به کار این سازمان هیچ کشوری از عضویت در آن انصراف نداده و این مهم  نشان دهنده برتری مزیت بر ضرر عضویت در سازمان تجارت جهانی است. 

    امروز که اقتصاد ایران از شرایط تحریمی خارج شده و دولت محترم اهتمام جدی برای برقراری ارتباطات اقتصادی گسترده با جهان خصوصا جذب سرمایه‌گذاری خارجی را در دستور قرار داده است، می توان گفت تقریبا مهم ترین کشوری که در دنیا هنوز عضو آن نیست، ایران است. این موضوع از یک طرف نشان دهنده عدم جدیت ما در سال های گذشته و از طرف دیگر نشانگر مشکلات سیاسی بین المللی و اعمال تحریم ها و کارشکنی اعضا بوده است که پیش از این با آن دست به گریبان بودیم.

    در هر صورت با شرایط جدید، حضور ما در این سازمان برای افزایش توان تجاری کشور الزامی است. گرچه ممکن است به دلیل عدم شفافیت در قوانین، عدم تسهیل در فرآیندهای تجاری و همچنین تعرفه های وارداتی به بهانه حمایت از تولید در ابتدای ورود با مشکلاتی مواجه شویم، اما این مشکلات توجیه مناسبی برای عدم عضویت در سازمان تجارت جهانی نیست. 

    آمارهای جهانی نشان می دهد کشورهای عضو این سازمان با افزایش درآمدهای اقتصادی و افزایش سهم از تجارت جهانی، رشد اقتصادی بیشتری را کسب کرده اند. بنابراین اگر ما تصمیم به پیوستن به این سازمان بگیریم، باید سیاست های کهنه و قدیمی حمایت از تولید با دیوار تعرفه را فراموش کنیم و به جای این روش های سنتی شکست خورده، به دنبال روش های جدید با اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی به دنبال حمایت واقعی از صنایع خود باشیم تا صنایع کشور بتوانند در مقابل واردات و تکانه‌های اقتصادی ایستادگی کنند، نه اینکه با دیوار تعرفه جلوی واردات قانونی را بگیریم و از سوی دیگر شاهد وفور جنس قاچاق در کشور باشیم.

    شرایط تحریم و روابط خصمانه قبل از توافق باعث شد که ما تمایل به پیوستن به سازمان تجارت جهانی را نداشته باشیم و سازمان تجارت جهانی نیز برای عضویت ما مانع تراشی کند. اما اکنون که هم دولت محترم موافق است و هم چراغ سبزهایی از طرف مقابل در این رابطه نشان داده شده که خبر از موافقت ضمنی آنها برای عضویت در WTO می دهد، با این حال باید آمادگی حضور در این زمینه پیدا کنیم و اقتصاد کشور را به نحوی برنامه ریزی کنیم تا در الحاق به این سازمان کمترین آسیب را دیده و از منافع پیوستن، بیشترین بهره را نصیب کشور کنیم.

    *محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران

    برچسب ها