عصر خودرو

آخرین نرخ میانگین اوراق مسکن

عصر بازار- آخرین نرخ میانگین اوراق وام خرید مسکن به ۹۸ هزار و ۳۵۷ تومان برای هر فقره اوراق ۵۰۰ هزار تومانی تسهیلات بدون سپرده رسید.

آخرین نرخ میانگین اوراق مسکن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، براساس آمارهای اعلام شده از سوی سازمان فرابورس، آخرین نرخ میانگین اوراق حق‌تقدم وام مسکن دیروز، به عدد 98 هزار و 357 هزار تومان رسید که این میزان در مقایسه با نرخ‌های قبلی اوراق حق‌تقدم وام مسکن به بیشترین میزان خود، طی دست کم 21 ماه اخیر، رسیده است.

    درحالی‌که شهریور سال 93 تحت تاثیر افزایش سقف وام بدون سپرده خرید مسکن، قیمت هر برگ اوراق وام مسکن در برخی روزها تا 100 هزار تومان افزایش پیدا کرد و میانگین آن ماه به 94 هزار تومان رسید، بعد از آن سطح قیمت اوراق تسهیلات مسکن تا ابتدای تابستان امسال، همواره کمتر از نقطه اوج قرار داشت. این در حالی است که روز گذشته قیمت اوراق رکورد بیشترین سطح دو سال اخیر را زد. متوسط قیمت هر فقره اوراق وام خرید مسکن در سال 94 حدود 12 درصد نسبت به سال 93 کاهش پیدا کرد و به 74 هزار و 700 تومان رسید که این کاهش اگرچه در سالی که سقف وام اوراق از 45 به 70 میلیون تومان افزایش پیدا کرد، رخ داد اما رکود مطلق معاملات مسکن در سال گذشته، مانع رشد قیمت اوراق به خاطر افزایش سقف وام شد.

    هم‌اکنون میانگین قیمت هر فقره اوراق وام مسکن به مرز 100 هزار تومان رسیده است و قیمت برخی اوراق تازه منتشر شده نیز دیروز از 103 هزار تومان هم گذشت. کارشناسان معتقدند: بخشی از رشد قیمت اوراق، متاثر از افزایش سقف تسهیلات از 70 میلیون به 110 میلیون تومان در ابتدای بهار امسال است اما از آنجا که این موضوع (افزایش سقف)، اثر خود را در ماه‌های بهار 95 به شکل رشد 5 درصدی در قیمت اوراق گذاشت، هم‌اکنون، متغیرهای دیگری از جمله کسری حجم عرضه اوراق ماهانه باعث رشد مجدد قیمت اوراق شده است. این در حالی است که میانگین قیمت هر فقره اوراق مسکن در خردادماه 95 به 84 هزار تومان رسیده بود. در حال حاضر متقاضیان خرید مسکن برای دریافت وام 110 میلیونی مجبور به تهیه بسته 220تایی اوراق هستند که در این صورت با قیمت فعلی باید، نزدیک به 21 میلیون و 700 هزار تومان بابت خرید اوراق و تبدیل آن به تسهیلات، هزینه کنند. روند افزایش نرخ اوراق تسهیلات مسکن ناشی از کمبود عرضه اوراق در مقابل افزایش تقاضا برای خرید آپارتمان و همچنین افزایش حجم اوراق مورد نیاز برای تبدیل به تسهیلات جدید خرید مسکن است.

    این در حالی است که هم‌اکنون بانک عامل بخش مسکن برای افزایش عرضه یا انتشار اوراق، با محدودیت ناشی از کمبود منابع مواجه است، چرا که این اوراق به پشتوانه سپرده‌های حساب ممتاز بانک مسکن از سوی این بانک منتشر می‌شود. بانک مسکن به پشتوانه حساب پس‌انداز ممتاز، هر ماه به‌طور میانگین حدود 400 تا 500 میلیارد تومان اوراق حق‌تقدم تسهیلات مسکن منتشر می‌کند که این میزان به‌رغم افزایش سقف تسهیلات مسکن و افزایش تقاضا برای دریافت وام، نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نکرده است. پیش از این در گزارشی  از وضعیت معاملات و قیمت اوراق حق‌تقدم دریافت تسهیلات مسکن اعلام کرده بودیم: 4 متغیر شامل «رشد معاملات خرید آپارتمان در شرایط فعلی پیش‌رونق»، «حذف شرط تاریخ ازدواج از مسیر پرداخت وام 110 میلیونی»، «پیش‌خرید اوراق در پی شایعه کاهش نرخ سود تسهیلات اوراق» و از همه مهم‌تر «کسری حجم انتشار اوراق در مقایسه با میزان تقاضا و خرید اوراق» باعث افزایش قیمت فروش امتیاز این تسهیلات در بازار رسمی مبادله اوراق وام مسکن شده است.

    در حال حاضر، افزایش سقف تسهیلات بدون سپرده با اتکا به اوراق حق‌تقدم وام مسکن، از 70 به 110 میلیون تومان نیاز به خرید حجم بیشتری از اوراق را برای متقاضیان وام مسکن ایجاد کرده است. پیش از این متقاضیان برای دریافت وام 70 میلیون تومانی باید بسته‌های 140 تایی اوراق وام را خریداری می‌کردند که با افزایش سقف وام به 110 میلیون تومان حجم اوراق مورد نیاز برای دریافت تسهیلات مسکن به 220 فقره اوراق افزایش یافته است. این در حالی است که اخیرا بانک مسکن تلاش‌هایی را مبنی بر استفاده از منابع سایر حساب‌ها به‌عنوان پشتوانه انتشار اوراق جدید تسهیلات مسکن آغاز کرده است تا بتواند با استفاده از منابع سایر حساب‌ها علاوه‌بر حساب سپرده ممتاز، نسبت به انتشار حجم بیشتری از اوراق تسهیلات مسکن برای جبران کسری عرضه اقدام کند.

    برچسب ها