عصر خودرو

شکایت گازی ۶۳ میلیارد دلاری روسیه و اوکراین

عصر بازار- روسیه و اوکراین پس از چندین ماه تنش سیاسی و اقتصادی بی نتیجه بر سر ادعاهای متقابل گازی، دو شکایت را که در برگیرنده خواسته دریافت ۶۵ میلیارد دلار و ۳۰۰ میلیون دلار غرامت است، تسلیم دادگاه داوری بین المللی استکهلم کردند.

شکایت گازی ۶۳ میلیارد دلاری روسیه و اوکراین
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، شرکت نفت و گاز اوکراین با طرح اتهام خودداری طرف روسی از اجرای تعهدهای گازی، خواستار دریافت 26 میلیارد و 600 میلیون دلار شده است و گاز پروم روسیه نیز با تاکید بر اینکه اوکراین به بندهایی از قراردادهای امضا شده عمل نکرده، 38 میلیارد و 700 میلیون دلار تعیین غرامت کرده است.

    خبرگزاری روسیا سگودنیا در باره شکایت های متقابل که متن آن امروز (پنجشنبه) انتشار یافت، نوشت: محور شکایت طرف اوکراینی بهای گاز تحویلی و تعرفه ترانزیت آن از روسیه به اروپا می باشد که پرونده به دادگاه داوری استکهلم ارجاع شده و قرار است فصل پاییز بررسی شود.

    شرکت روسی هم اعلام کرده، اوکراین باید میزان توافق شده ای از گاز را براساس قراردادهای امضا شده برای مصرف داخلی خریداری کند که از این اقدام خودداری کرده است و اکنون باید غرامت بپردازد.
    اوکراین از مدت ها پیش به دلیل بحرانی شدن روابط با روسیه، خرید گاز از این کشور را متوقف کرده و نیاز خود را از منابع دیگر تامین می کند.

    از سوی دیگر اعلام تصمیم کی یف برای خودداری از پرداخت سه میلیارد دلار بدهی به مسکو مربوط به سال 2014 که پیش از سقوط ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری قبلی اوکراین پرداخت شده بود، موضوع مجادله تازه ای شده است.

    اوکراین جمهوری شوروی سابق که پس از فروپاشی سال 1991 تیره ترین روابط را با روسیه را تجربه می کند، اعلام کرده است، طلب مسکو از کی یف یک خواسته سیاسی است، زیرا مقام های وقت مجبور به دریافت این وام شده بودند.

    روسیه نیز تاکید کرده، پرداخت این طلب در تعهد دولت اوکراین است و در صورت لزوم مسکو موضوع را در دادگاه های بین المللی مطرح می کند.

    از سال 2014 پس از سقوط دولت وقت اوکراین با روی کار آمدن حکومت جدید و درگیری شبه نظامیان در شرق این کشور با نیروهای دولتی که روسیه متهم به حمایت از آنان می شود، کی یف و مسکو روابط پرتنشی دارند که به اعمال تحریم های ضد روسی گسترده غرب و همچنین اقدام متقابل مسکو منجر شده است.

    جدایی شبه جزیره کریمه در ساحل دریای سیاه از اکراین و پیوستن آن به روسیه در سال 2014 توسط طرفداران این کشور براساس نتایج برگزاری یک همه پرسی که مورد تایید مسکو قرار گرفت، بزرگترین عامل افزایش تنش در روابط دو کشور بوده است.

    این منطقه 25 هزار و 500 کیلومتری که اکنون دو میلیون و 413 هزار نفر جمعیت شامل یک میلیون و 450 هزار روس، 576 هزار اوکراینی و 245 هزار تاتار است، سال 1954 توسط نیکیتا خروشچف رییس جمهوری وقت شوروی سابق که زادگاهش اوکراین بود در قالب تغییرات نقشه ای به این کشور هدیه شده بود.

    برچسب ها