عصر خودرو

مهدی تقوی:

اقتصاد ایران در رکود نیست

رونق به اقتصاد بازگشته است

عصر بازار- مهدی تقوی گفت: پیش از برجام روابط بیمه‌های خارجی با ایران به دلیل تحریم ها محدود و در پاره‌ای موارد قطع شده بود و اگر شرکتی اروپایی با ایران کار می‌کرد آمریکا برایشان مشکل بوجود می‌آورد.

اقتصاد ایران در رکود نیست
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، مهدی تقوی در مورد دستاوردهای برجام در حوزه بیمه و بانک گفت: در زمان تحریم‌ها شرکت‌های کشتیرانی ایرانی ‌حمل بار ، نمی‌توانستند در خارج از کشور بیمه شوند اما با اجرای برجام این معضل حل شد و شرکت‌ها از این پس می‌توانند با بیمه های خارجی کار کنند، این در حالی است که پیش از برجام روابط بیمه‌های خارجی با ایران به دلیل تحریم ها محدود و در پاره‌ای موارد قطع شده بود و اگر شرکتی اروپایی با ایران کار می‌کرد آمریکا برایشان مشکل بوجود می‌آورد.

    وی با اشاره به حل شدن برخی از موانع بانکی نیز افزود: بسیاری از موانع از بین رفته و هم اکنون تجار می‌توانند اعتبارات اسنادی باز کنند و مبادله کالا نیز به راحتی صورت می‌گیرد و این اتفاق مبارک با چانه‌زنی‌های آقای ظریف وزیر امور خارجه رخ داد و شرایط اقتصادی رو به عادی شدن است.

    وی با بیان اینکه این موضوع به سرعت صورت نمی‌گیرد و زمانبر خواهد بود، افزود: یکسری از تحریم‌ها همچنان وجود دارد زیرا مربوط به تحریم‌های اولیه می‌شود و ارتباطی با برجام ندارد. اما روابطی که قطع شده بود دوباره برقرار شده و تا رسیدن به نتایج مثبت کمی به زمان نیاز است.

    تقوی تصریح کرد: آقای روحانی زمانی که دولت را تحویل گرفت نرخ تورم 40 درصد و رشد اقتصادی منفی بود و ایشان تمام تلاش خود را برای مثبت کردن این نرخ انجام داد تا نقل و انتقالات و معاملات به زمان قبل از احمدی نژاد برگردد و این دوره انتقال کمی زمانبر خواهدبود.

    این اقتصاددان در مورد وضعیت رکودی گفت: افرادی که مدعی هستند اقتصاد ایران هم اکنون در رکود بسر می‌برد اشتباه می‌کنند. زمانی که نرخ رشد منفی به سمت مثبت شدن در حرکت است دوره رونق آغاز شده و این موضوع را بنده بارها در کلاس های دانشگاه تدریس کرده‌ام و در کتاب نظریه ادوار تجاری نیز به این موضوع اشاره کرده‌ام و این افراد می توانند این کتابها را مطالعه کنند.

    وی تصریح کرد: نرخ رشد اقتصادی منفی 3 درصدی زمان احمدی نژاد هم اکنون مثبت شده و این مسلما رکود نیست و در اقتصاد به آن رونق گفته می شود.

    این اقتصاددان در خاتمه افزود: رکود زمانی است که در سرپایینی هستیم نرخ رشد 4 درصدی زمانی که به منفی 3 درصد در زمان احمدی نژاد رسید رکود وجود داشت ولی زمانی که نرخ رشد سربالایی است به آن رکود نمی‌گویند بلکه دوره رونق خواهد بود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو