عصر خودرو

اصالت بورس های جهانی، ایتالیایی است

پربازده ترین بورس های آسیایی معرفی شدند

عصر بازار: در این اوضاع نابسامان بازارهای جهانی و افت پی در پی شاخص ها که اغلب کارشناسان "چین" را مقصر اصلی آن می دانند، گذری داریم بر پربازده ترین بازارهای آسیایی تا کمی طعم تلخی افت شاخص های جهانی را تغییر دهیم.

پربازده ترین بورس های آسیایی معرفی شدند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، بر طبق تحقیقات اخیر اقتصاددانان برجسته، ریشه و بنیان بورس اوراق بهادار در مباحث مالیات بر درآمد و انجمن های پیمانکاری رم-ایتالیا(Rome) یافت شده است که این انجمن ها برخی از کارهای خدماتی و عمومی را از طرف دولت به انجام می رساندند .
    مارکوس تولیوس سیسرو(سیاست مدار و نظریه پرداز معروف رمی) در آثار خود به این مباحث استناد می کند که "سهام این شرکت ها امکان معامله داشته است"، این نخستین بار در تاریخ بوده است که به خرید و فروش سهام در کتاب و سندی اشاره شده است.
    در حدود 1500 سال بعد به آرمان شهر ایتالیا و هلند می رسیم که نخستین بورس در این کشورها نهادینه شد و در فضای مدرن شهری، بازاری جدید بنا شد.
    در ابتدا این بازارها تنها قهوه و چای خانه هایی بودند که مردم برای تبادل اطلاعات در آن دور هم جمع می شدند و در این میان، معامله هایی نیز صورت می دادند اما پس از گذشت سال ها، این بازارها تبدیل به بازوی پرقدرت اقتصادی کشورها شد و افزایش حجم معاملات در این بازارها، تأثیر بسزایی در روند اقتصادی کشورها بر جای گذاشت.
    بورس لندن که به عنوان یکی از 5 بازار برتر دنیا تلقی می شود در ابتدا قهوه خانه ای بسیار کم نور بود که لیست محصولات قابل معامله را همراه با قیمت های آنها به دیوار قهوه خانه با میخی کوبیده بود.
    پس از سال ها پیشرفت در این بازار، بسیاری از شرکت ها ، سهام خود را به عرضه عمومی گذاشتند و به دنبال سرمایه گذاران خارجی برای پروژه های خود می گشتند.
    مردم به پشتوانه یکدیگر و به دنبال حرکتی جمعی در دسته های بزرگ وارد سرمایه گذاری شدند و سهام شرکت ها را با تشکیل صف های طولانی خریداری کردند.
    این قبیل حرکت های جمعی، موجب بروز نخستین بحران در بورس لندن شد.
    در سال 1720 میلادی، سهام شرکت تجاری ساوت سی(South Sea Trading Company) با سقوط شدید قیمت، اقتصاد بریتانیا را نیز با خود غرق کرد و نخستین و بدترین حباب بازار را به نام خود به ثبت رساند.
    اما در آسیا، قدیمی ترین بورس در اواسط قرن 19 میلادی در شهر بمبئی هند تشکیل شد. با این که بزرگترین بورس در آسیا از لحاظ حجم دارایی به شمار نمی رود اما به عنوان یکی پرسرعت ترین بازارهای آسیا نامیده می شود.
    پس از گذشت دهه های طولانی، با رشد روند اقتصادی در آسیا، بورس های این منطقه نیز سهم بسیار زیادی در اقتصاد جهانی ایفا کردند. بورس های توکیو، شانگهای و هنگ کنگ، هر چند هنوز پشت حجم زیاد بورس وال استریت پنهان شده اند اما، در حال نزدیک شدن به بورس های وال استریت هستند.
    در این میان، به 10 بورس پربازده آسیا نگاهی می اندازیم تا از لحاظ حجم دارایی آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم.
    رتبه 10- بورس اندونزی:
    حجم معاملات ماهانه:7.8 بیلیون دلار
    این بازار در سال 2007 میلادی در پی ادغام دو بورس جاکارتا و سورابایا، راه اندازی شد . از طرف دیگر، می توان ریشه این بورس را در سال 1912 میلادی دنبال کرد وقتی هلند، نخستین بورس اندونزی را در جاکارتا راه اندازی کرد.
    رتبه 9- بورس مالزی:
    حجم معاملات ماهانه :10.5 بیلیون دلار
    این بازار، که به بورس کوآلالامپور هم مشهور است در سال 2007 میلادی راه اندازی شده است.
    رتبه 8- بورس بمبئی:
    حجم معاملات ماهانه: 11.8 بیلیون دلار
    بورس بمبئی، قدیمی ترین بورس آسیا است که در سال 1875 تأسیس شده است.
    رتبه 7- بورس تایوان:
    حجم معاملات ماهانه:54.3 بیلیون دلار
    هر چند این بازار بسیار تحت تأثیر عوامل رشد اقتصادی جمهوری خلق است، اما همچنان یکی از مهم ترین بازارهای دنیا محسوب می شود.
    رتبه 6- بورس ملی هند:
    حجم معاملات ماهانه:62.2 بیلیون دلار
    دومین بورس اوراق بهادار هند که در لیست برترین بازارهای آسیایی وجود دارد بورس ملی این کشور است که در شهر بمبئی واقع شده است و بزرگترین بورس کشور هند نیز محسوب می شود.
    رتبه 5- بورس کره جنوبی:
    حجم معاملات ماهانه: 136 بیلیون دلار
    رتبه 5 این لیست به بورس کره جنوبی KRX تعلق دارد که از سال 2005 میلادی تأسیس شده است و تنها بورس فعال در کشور کره جنوبی است.
    رتبه 4- بورس هنگ کنگ:
    حجم معاملات ماهانه: 155 بیلیون دلار
    نخستین بورس چینی حاضر در این لیست، بورس هنگ کنگ یا HKEx است که در سال 1891 میلادی تأسیس شده است. با وجود رقابت بسیار زیاد در جمهوری خلق چین(ماکائو، هنگ کنگ،پکن، تیانجین، شانگهای، چونگ کینگ) این بازار همچنان به عنوان یکی از بزرگترین مراکز معاملاتی از لحاظ حجم و سرمایه محسوب می شود .
    رتبه 3- گروه بورس ژاپن JPX
    حجم معاملات ماهانه: 402 بیلیون دلار
    گروه بورس ژاپن از ادغام دو بورس اوساکا و توکیو ایجاد شده است که در واقع سومین بورس بزرگ آسیا از لحاظ ارزش بازار محسوب می شود.
    رتبه 2- بورس اوراق بهادار شن ژن SZSE
    حجم معاملات ماهانه: 800 بیلیون دلار
    جوان ترین بورس آسیا، بورس اوراق بهادار شن ژن است که به راحتی جای خود را در میان برترین بازارهای آسیا باز کرد و پس از تأسیس آن در سال 2009 میلادی، به عنوان یکی از برترین بورس های آسیایی قلمداد شد.
    رتبه 1- بورس اوراق بهادار شانگهای SSE
    حجم معاملات ماهانه:1.278 بیلیون دلار
    بورس شانگهای به عنوان نخستین بازار پر بازده آسیا محسوب می شود که پس از بورس نیویورک، پربازده ترین بورس دنیا نیز به شمار می رود.

    برچسب ها