عصر خودرو

تحلیل بنیادی بانک سینا

عصر بازار- صورت های مالی بانک سینا منتهی به سال ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ به صورت حسابرسی نشده در سامانه کدال منتشر شد. بر این اساس شرکت برای سال ۹۴ با سرمایه ۱۰,۰۰۰ میلیارد ریال مبلغ ۲۲۷ ریال میزان عایدی محقق کرده است.

تحلیل بنیادی بانک سینا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»،  این بانک در سال 93 با سرمایه 6,000 میلیارد ریال، به ازای هر سهم 235 ریال عایدی محقق کرده بود. همچنین سود انباشته بانک با دو درصد کاهش نسبت به سال گذشته مبلغ 1,758,139 میلیون ریال است.

    براساس این گزارش، سهم درآمد مشاع از درآمدهای شرکت 67 درصد می باشد، این سهم از درآمدهای مشاع با 16 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به مبلغ 4,140,819 میلیون ریال افزایش یافته است. همچنین برآورد بانک از سود تسهیلات اعطایی که مهم ترین منبع درآمدهایش می باشد، در عملکرد سال 94 با 27 درصد افزایش به مبلغ 22,308,369 میلیون ریال رسیده  است، ولی حاشیه سود خالص حدود 4 درصد کاهش یافته است.( از 40.20 درصد به 36.54 درصد کاهش یافته). 

    در مجموع جمع درآمد های بانک در سال 94 با 6,209,598 میلیون ریال نسبت به سال گذشته 5,848,483 میلیون ریال معادل تنها 6 درصد افزایش یافته است. نمودار زیر وضعیت درامد و هزینه های بانک را طی 4 سال گذشته نشان می دهد. ارقام نمودار به میلیون ریال می باشند.

     
    سپرده ها و تسهیلات اعطایی:

    حجم تسهیلات اعطایی 17 درصد نسبت به سال 93 بیشتر شده است. عمده تسهیلات اعطایی بابت مشارکت مدنی، فروش اقساطی،جعاله، مضاربه و اجاره به شرط تملیک می باشد.
    مهم ترین منبع تسهیلات بانک ها از محل مانده سپرده هاست که برای بانک سینا سپرده ها شامل سپرده های دیداری، سپرده های قرض الحسنه پس انداز و مشابه، سپرده های سرمایه گذاری مدت دار و سایر سپرده ها می باشد.همچنین  در سال 94، نسبت تسهیلات اعطایی به سپرده های دریافتی 72 درصد می باشد.

    کاهش نرخ سود سپرده ها : 

    با کاهش نرخ سود سپرده‌ها حاشیه سود تسهیلات اعطایی و حاشیه سود خالص شرکت افزایش می یابد و برعکس. در سال 94 نسبت به سال گذشته سهم سود سپرده گذاران 15 درصد افزایش یافته است که باعث شده حاشیه سود تسهیلات اعطایی از 13 درصد به 10 درصد کاهش یابد، همچنین حاشیه سود خالص همانطور که قبلا اشاره شد 4 درصد کمتر شده است.
    با توجه به اینکه عمده درآمدهای بانکها از محل تسهیلات اعطایی آنهاست، توانایی ایجاد سود از محل این تسهیلات حائز اهمیت است. نسبت حاشیه سود تسهیات اعطایی حاصل تقسیم سود بر تسهیلات اعطایی است که به ارزیابی کیفیت تسهیلات اعطایی توسط بانکها کمک می نماید.

    نسبت کفایت سرمایه:

    نسبت کفایت سرمایه بانک سینا در سال جاری رقم  12.8 درصد است که رقم مناسبی است می دانیم کفایت سرمایه بانک ها نباید از 8 کمتر باشد با این وجود در سال 93 کفایت سرمایه 14.8 درصد بود که 2 درصد کاهش یافته است.

    قیمت گذاری از روش P/E:

    متوسط P/E  صنعت بانکداری هم اکنون 5.67 می باشد. با این نرخ و با در نظر گرفتن سود هر سهم  227 ریال، قیمت سهم حدود 1287 ریال ارزیابی می شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو