عصر خودرو

تحلیل آمارهای تجاری چین در بخش فلزات ؛

افزایش ۲۱ درصدی واردات مس چین در نیمه نخست ۲۰۱۶

عصر بازار- آمارهای تجاری ماه ژوئن چین که اواسط جولای منتشر شد، نشان می دهد که صادرات و واردات از لحاظ ارزش دلاری به ترتیب ۴.۸ و ۸.۴ درصد کاهش داشته است. پیشتر صادرات و واردات این کشور در ماه می به ترتیب ۴.۱ و یک دهم درصد افت پیدا کرده بود.

افزایش ۲۱ درصدی واردات مس چین در نیمه نخست ۲۰۱۶
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، همان طور که در نمودار یک مشاهده می‌کنید، واردات چین از نظر مقایسه سالانه برای بیستمین ماه پیاپی با کاهش همراه بوده است. همچنین کندی صادرات چین بیش از هر چیز نشانه ضعف تقاضای جهانی است.

    نمودار 1: واردات چین از اکتبر 2014 تا ژوئن 2016(به دلار)


    میزان صادرات و واردات چین در ژوئن در مقایسه با انتظارات بازار پایین‌تر بود. همچنین داده های منفی از تجارت این کشور در حالی منتشر شده که بازارهای آمریکا به پشتوانه بهبود پیش‌بینی‌ها از اقتصاد و محرک‌های امیدوارکننده چین و ژاپن در رکوردهای مناسبی در حال داد و ستد هستند.

    تاثیر بر سرمایه گذاران فلزی
    آمارهای تجاری چین برای سرمایه گذاران فلزات حیاتی و مهم است. چین بازیگر اصلی بازار فلزات صنعتی اعم از فولاد و مس است و تاثیر رکود این کشور بر همه بازار کالاها احساس می شود. به عبارت دیگر، این کشور از راه های مختلفی بر بازار فلزات تاثیر می گذارد.
    به عنوان نمونه در مورد فولاد و آلومینیوم، افزایش صادرات چین می تواند بازارهای جهان را از حالت طبیعی خارج کند. در زمینه مس نیز واردات چین بر بازارها موثر است و کندی تقاضای مس این کشور بر فعالیت معادن بزرگ اثر سویی دارد.

    آلومینیوم
    یکی از چالش های مهم صنایع جهانی آلومینیوم، افزایش صادرات این محصول از سوی چین بوده است. تولیدکنندگان بزرگ آلومینیوم همچون «آلکوا»، «سنچوری» و «نورسک هیدرو» صادرات چین را مقصر مشکلات بازار می دانند.
    صادرات آلومینیوم چین در سال گذشته 10 درصد رشد داشت و این کشور اواخر 2015 اعلام کرد که قصد کاهش ظرفیت مازاد این فلز را دارد. 

    نمودار 2: صادرات آلومینیوم کار نشده چین از آوریل 2014 تا ژوئن 2016Image


    بر اساس نمودار2، صادرات آلومینیوم چین در ماه فوریه 2016 به کمترین میزان در چهار سال اخیر کاهش یافت، در حالی که در دسامبر 2014 به بالاترین سطح رسیده بود.
    در عین حال، چین در ماه ژوئن 380 هزار تن آلومینیوم کار نشده صادر کرد که از نظر سالانه با افت 15.4 درصدی مواجه شد. همچنین صادرات آلومینیوم چین طی نیمه نخست 2016 بیش از 9 درصد کاهش یافته است، بنابراین کاهش صادرات آلومینیوم چین در حال حمایت از قیمت این کالاست.
    کاهش صادرات آلومینیوم چین نشان دهنده تقاضای قوی این فلز همراه با برخی تنبیهات طرف عرضه از سوی ذوب کنندگان چینی است. «آلکوا» در حالی در پیش بینی اخیر خود رشد 6.5 درصدی تقاضای سالانه آلومینیوم چین را حفظ کردکه کسری تولید برای بازار جهانی این فلز را کاهش داد. پیش بینی جدید این شرکت برای کسری آلومینیوم در سال 2016 به 775 هزار تن رسید.

    فولاد
    اوایل امسال چین از کاهش ظرفیت مازاد فولاد خبر داد. با وجود تعهداتی که چندین بار از سوی این کشور تکرار شده، صادرات فولاد کاهش چندانی پیدا نکرده است. چین در ژوئن 10 میلیون و 900 هزار تن فولاد صادر کرد.
    آمارهای مربوطه به چند دلیل نگران کننده است. نخست اینکه افزایش 21 درصدی را از نظر سالانه نشان می دهد و دوم اینکه صادرات فولاد این کشور در بالاترین سطح از سپتامبر 2015 قرار دارد.

    نمودار 3: صادرات فولاد چین در سطح بالایی قرار دارد

    با این وجود، فولاد بین برخی فلزات از جمله مس و سنگ آهن بازده بهتری داشته است. در حال حاضر صنایع فولاد آمریکا با استفاده از قوانین تجاری، بخشی از مازاد ظرفیت را در خارج از مرزها مدیریت می کنند، به طوری که واردات فولاد آمریکا در پنج ماهه نخست 2016 حدود 31 درصد کاهش یافت.
    می توان گفت، مازاد ظرفیت خطر بزرگی برای صنایع فولاد آمریکا محسوب می شود و در میان مدت و بلندمدت این کشور قادر نخواهد بود تا از دسترسی به فولاد ارزان ممانعت به عمل آورد.

    مس
    در حالی که معادن مس جهان در آمریکای لاتین متمرکز شده، بیش از نیمی از فلز سرخ در آسیا مصرف می شود. چین هم اکنون بزرگ ترین وارکننده سنگ مس، آند و مس تصفیه شده است و معادن بزرگ فلز سرخ به تقاضای چین وابسته اند.
    چین در ژوئن امسال 420 هزار تن مس کار نشده و تولیدات مسی وارد کرد که این رقم از نظر سالانه با رشد 20.3 درصدی مواجه شد. البته واردات در مقایسه ماهانه برای سومین ماه پیاپی با افت همراه بود.
    همچنین واردات مس چین در نیمه نخست 2016 بیش از 21 درصد نسبت به دوره مشابه پارسال رشد داشت. واردات سنگ، کنسانتره مس چین در ژوئن یک میلیون و 500 هزار تن بود که از لحاظ سالانه با رشد 40 درصدی مواجه شد. این رقم در مقایسه با ماه می با افت 5.6 درصدی همراه بود.
    رشد واردات مس چین نشانه خوبی برای صنایع جهانی مس است و به نظر می رسد با اخبار مربوط به رکود مقابله کند. افزایش واردات مس چین از قیمت فلز سرخ حمایت می کند.

    نمودار 4: واردات مس کار نشده و تولیدات مسی طی پنج سال اخیر


    افزایش واردات مس چین اوایل امسال از طرف تقاضای مصرف کننده نهایی نبود، چراکه بخشی از واردات مس تصفیه شده راهی انبارهای بورس شانگهای(SHFE) شد و در نتیجه موجودی این بورس نیز افزایش یافت.

    منبع: مارکت رئالیست

    *پرویز امانیان، هلدینگ آتیه اندیشان مس

    برچسب ها