عصر خودرو

به دلیل اوضاع آشفته اقتصادی

مصر دست به دامن صندوق بین‌المللی پول شد

احتمال پرداخت وام ۱۲ میلیارد دلاری

عصر بازار- مصر برای سر و سامان بخشیدن به اوضاع آشفته اقتصادی خود و مقابله با چالشهای مالی از صندوق بین المللی پول کمک خواسته است.

مصر دست به دامن صندوق بین‌المللی پول شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، صندوق بین المللی پول درباره میزان و حجم این کمک مالی اطلاعاتی منتشر نکرده، اما برخی رسانه ها از یک وام 12 میلیارد دلاری سخن به میان آورده اند.

    محمد النجّار، کارشناس مالی می گوید: «دولت مصر تصویبات قوه‌ی مقننه را رعایت نمی کند تا قادر باشد سرمایه های خارجی جذب کند. بنابراین حتی اگر صندوق بین المللی پول با این وام 12 میلیارد دلاری موافقت کند به این معنا نیست که سرمایه گذاران خارجی فورا برای سرمایه گذاری به مصر هجوم می آورند. ما از کمبود این قوانین و همچنین فقدان زیرساختهای قوی مالی رنج میبریم.»

    پیش از این در زمان ریاست جمهوری محمد مرسی، مصر با صندوق بین المللی پول برای دریافت 4 میلیارد و 800 میلیون دلار به یک توافق مقدماتی دست یافته بود. اما تنش و ناآرامی در این کشور روند مذاکرات را متوقف کرد.

    اکنون مشکلات عدیده اقتصادی حجم مصرف داخلی در مصر را به شدت کاهش داده است.

    یاسر عبدالله، تاجر مصری می گوید: «در حال حاضر مصرف کنندگان، پول بسیار کمتری نسبت به گذشته خرج میکنند، آنها فقط مایحتاج اولیه خود مانند مواد غذایی را که برای ادامه ی زندگی لازم هست خریداری می کنند، این در حالیست که آنها اخیرا خرید بسیاری از محصولات را متوقف کرده اند، این امر ناشی از افزایش ارزش دلار میباشد که افزایش قیمتها را به همراه داشته است، این تاثیر منفی بر روی زندگی ما یک امر طبیعیست.»

    افت صنعت گردشگری همچنین کاهش درآمد مصر از کانال سوئز بدلیل تنش و ناآرامی در این کشور موجب شده درآمد ارزی این کشور بشدت کاهش یابد و سقوط ارزش واحد پولی آنرا درپی داشته باشد.

    یک شهروند مصری می گوید: «وضعیت اقتصادی در کشور ناپایدار است، دلیل این مشکل سقوط ارزش پوند مصر به پایین ترین سطح خود است. ارزش واحد پولی مصر در برابر دلار آمریکا سقوط کرده و به همین دلیل ما همواره مضطرب و نگران هستیم. به طور حتم پیدا کردن یک راه حل برای این بحران امری ضروری است.»

    مصر علاوه بر صندوق بین المللی پول از برخی از کشورهای عربی نیز کمک خواسته است. عربستان سعودی متعهد شده کمک مالی 5 میلیارد دلاری اعطاء کند. کمک مالی کویت و امارت عربی متحده نیز جمعا به رقم 7 میلیارد دلار می رسد.

    محمد شیخ ابراهیم، خبرنگار یورونیوز در قاهره می گوید: «مردم مصر منتظر نتیجه ی مذاکرات دولت با صندوق بین المللی پول هستند، امیدوارند که این امر عملی گردد و اقتصاد کشور که مشکلاتش هر روز رو به افزایش است دوباره جان تازه بخود گیرد، با این حال عده زیادی از مردم نگرانی های خود را از پیش شرط هایی که ممکن است توسط صندوق بین المللی پول گذاشته شود نشان میدهند.»

    برچسب ها