عصر خودرو

کاهش ارزش صادرات پتروشیمی در سایه سقوط نفت

عصر بازار: برخی گزارش‌ها نشان از کاهش ارزش محصولات صادر شده پتروشیمی دارد.

کاهش ارزش صادرات پتروشیمی در سایه سقوط نفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، آن‌طور که آمار رسمی شرکت پتروشیمی نشان می‌دهد، در چهار ماه ابتدایی امسال، 6.5 میلیون تن محصولات پتروشیمی و پلیمری صادر شده است. با این حال، نگاهی به ارزش صادراتی این محصولات، کاهش را نشان می‌دهد.

    می‌توان این‌طور گفت که با وجود افزایش چهار درصدی تولید و صادرات پتروشیمی در سال جاری، ارزش صادرتی این محصولات کم شده است. سوالی که به میان می‌آید، علت این کاهش ارزش محصولات پتروشیمی است.

    آن‌طور که بیشتر منابع خبری عنوان کرده‌اند، کاهش قیمت نفت عامل اصلی این کاهش ارزش در محصولات صادراتی پتروشیمی بوده است. برهمین اساس با کاهش قیمت نفت، قیمت محصولات پتروشیمی نیز در سایه این کاهش، دستخوش تغییر شده و رشد تولید و صادرات ایران را در سایه خود خنثی کرده است.

    در این راستا، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی نیز مسئله تاثیر کاهش قیمت نفت بر محصولات پتروشیمی را تایید کرده است. احمد مهدوی در این رابطه عنوان کرده که این کاهش قیمت در برخی از محصولات پتروشیمی با خوراک نفتا و میعانات گازی تاثیر بیشتری داشته و در برخی محصولات خود را نشان نداده است.

    آن‌طور که برخی موسسات بین‌المللی پیش‌بینی کرده‌اند، این کاهش قیمت نفت تا سطح 30 دلار نیز ادامه دارد و برهمین اساس نمی‌توان انتظار بهبود اوضاع در حوزه پتروشیمی را نیز داشت.

    برچسب ها