عصر خودرو

امضای ۵۰تفاهم‏نامه خارجی گردشگری در دولت یازدهم

عصر بازار- انعقاد تفاهم‏نامه‏های همکاری‏های مشترک در حوزه گردشگری با ۵۰ کشور از جمله آلمان، فرانسه، ترکیه، چین، صربستان، کرواسی، عراق، افغانستان و ‏تونس ماحصل تلاش دولت یازدهم در زمینه جلب سرمایه، تبادل گردشگر و همچنین بهره گرفتن از تجربیات کشورهای دیگر در حوزه گردشگری برای ارتقای جایگاه این صنعت در کشور طی سه سال گذشته بوده است.

امضای ۵۰تفاهم‏نامه خارجی گردشگری در دولت یازدهم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بارها اعلام کرده که قرار است طی 10 سال آینده، سالانه 25 هتل 4 و 5 ستاره به مراکز اقامتی کشور اضافه شود. در این راستا، 170 هتل 4 و 5 ستاره توسط بخش خصوصی داخلی در دست ساخت است و سرمایه‏گذاران ترکیه‏ای نیز به‌زودی ساخت 10 هتل 5 ستاره در شهرهای مختلف ایران را آغاز خواهند کرد. علاوه‌بر این، در حال حاضر 3 هتل توسط سرمایه‏گذاران عرب در شهر مشهد در دست احداث است. احداث 3 تا 5 هتل توسط سرمایه‌گذاران جمهوری آذربایجان در مناطقی از ایران که مقصد سفر گردشگران این کشور است نیز از پروژه‏هایی است که به گفته مقام اول گردشگری کشور به‏زودی آغاز خواهد شد.

    به باور کارشناسان، بازار ایران به‌دلیل تنوع و گستردگی و همچنین برخورداری از امکانات و امتیازات انسانی، طبیعی و‏ معدنی بسیار، همواره مورد توجه سرمایه‏گذاران خارجی بوده است. با این‌همه به دلایلی که غالبا منشأ سیاسی داشته، نتوانسته از این فرصت بهره‏مند شود. قوانین دست و پا گیر و در برخی موارد عدم پایبندی به اجرای تمام و کمال مبانی قانونی تسهیلگر موجود، در کنار شاخص‏های نامطلوب کسب و کار در ایران که ریسک ورود به بازار تجارت را در کشور دوچندان می‏کند، از جمله دلایل عدم موفقیت در جذب سرمایه‏های کافی برای توسعه زیرساخت‏های مورد نیاز در کشور به شمار می‏روند. همچنین در کنار عدم توفیقات کافی در جذب سرمایه‏گذاران خارجی، جلب اعتماد سرمایه‏‏گذاران ایرانی مقیم یا غیرمقیم نیز نتوانسته نیازهای پولی پروژه‏های عمرانی و خدماتی را به قدر کافی فراهم کند. با این‌همه در مقطع کنونی و به‌دلیل شکل‏گیری نگاه مثبت در داخل و خارج نسبت به سیاست‌های خارجی و اقتصادی دولت، رفت و آمد هیات‏های تجاری و صاحبان سرمایه برای بررسی موقعیت‏های سرمایه‏گذاری در صنعت گردشگری در پی حصول توافق هسته‏ای میان ایران و کشورهای 1+5 رونق گرفته و گفت‌وگو در زمینه گردشگری و مراودات مربوط به این صنعت به یکی از اجزای اصلی دیدارهای هیات‌های سیاسی و تجاری میان ایران و کشورهای علاقه‏مند به از سرگیری یا گسترش تعاملات فی ما بین بدل شده است.

    در راستای همین تغییرات و در کنار امضای تفاهم‏نامه‏ها با کشورهای مذکور، باید به دیدار سفرای بسیاری از دیگر کشورها از استان‏های کمتر توسعه‏یافته اما دارای پتانسیل برای توسعه گردشگری با هدف بررسی فرصت‏‏های توریستی آنها ، معرفی بسته فرصت‏های سرمایه‏گذاری صنعت گردشگری ایران و انتشار آن به 4 زبان زنده دنیا با هدف دسترسی آسان‏تر سرمایه‏گذاران خارجی، دیدار اتحادیه‏ها و پارلمان‏های بخش خصوصی ایران با همتایان خود از کشورهای مختلف و تلاش استان‏های مرزی برای جذب گردشگران و سرمایه‏گذاران کشورهای همسایه به‌ویژه در زمینه گردشگری سلامت اشاره کرد. علاوه‌بر اینها، رایزنی مقامات گردشگری و وزارت خارجه ایران با کشورهایی همچون سنگاپور، جمهوری آذربایجان، اسپانیا، تاجیکستان، سنگال، کومور و قبرس برای تسهیل صدور روادید، افزایش تعداد یا ایجاد پروازهای مستقیم، ساخت هتل و تعاملات علمی، پژوهشی و آموزشی در زمینه هتلداری و نیز میراث فرهنگی از جمله دیگر اتفاقات مثبتی است که در صدر اخبار این حوزه طی دو سال اخیر قرار گرفته‏اند.

    همچنین ابراز علاقه سوئیسی‏ها برای افتتاح شعبه‏ای از دانشکده هتلداری لوزان در ایران، ابراز تمایل سرمایه‏گذاران کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان و ایتالیا به عنوان شرکای جدی هتلسازی ایران، درخواست وزارت تجارت کره‌جنوبی از دست‏اندرکاران صنایع مختلف از جمله گردشگرى برای بررسی بازار ایران براى ارتقاى گردشگرى و توسعه این عرصه و فراهم‏سازی شرایط براى حضورگردشگران خود در ایران، ابراز تمایل دبیر کل سازمان ملى گردشگرى یونان برای امضاى تفاهمنامه همکارى مشترک و برنامه‏ریزی جدى به‌منظور ایجاد ارتباط میان بخش خصوصى دو کشور و نیز اعلام آمادگی مقامات ایرانی برای میزبانى از کروزهاى گردشگرى یونانى در جزایر کیش و قشم، پیشنهاد تهیه یادداشت تفاهم همکارى در زمینه گردشگرى و صنایع دستى میان ایران و الجزایر، آمادگى اتریشی‏ها براى ارائه خدماتى در زمینه مشاوره در کترینگ هتل‏‏ها، مشاوره در هتلداری، راه‌اندازى پروژه‏هاى املاک، مستغلات و مراکز خرید، طراحى استراتژى‏هاى مدیریت گردشگرى و نیز برگزارى نمایشگاه‏ها و جشنواره‏هاى گردشگرى و البته امضای تفاهم‌نامه راه اندازى اولین قطار گردشگرى ایران، مذاکره با مقامات اسلوونى بر سر توسعه همکاری‏هاى گردشگر، تنظیم سند همکارى مشترک ایران و ایتالیا در حوزه میراث فرهنگى و گردشگرى و موکول شدن امضای آن به سفر رئیس‌جمهور روحانی به ایتالیا، تاکید دردیدار رئیس سازمان میراث فرهنگی و سفیر بنگلادش برای توسعه روابط حوزه گردشگری، صنایع دستی، انتقال تجربیات ایران در حوزه میراث فرهنگی به این کشور و برگزاری موزه‏های مشترک و همچنین لغو روادید میان اتباع ایران و ارمنستان که سفر گردشگران دو کشور را تسهیل می‏کند از دیگر خبرهای امید بخشی است که در این حوزه منتشر شده است. در ادامه به جزئیاتی از مهم‏ترین تفاهم‏نامه‏های منعقد شده بین ایران و دیگر کشورهای خارجی در حوزه گردشگری خواهیم پرداخت.

    برچسب ها