عصر خودرو

سهم مصرف‌کنندگان از مالیات چقدر است؟

عصر بازار- در دو ماه ابتدای سال جاری درآمدهای مالیاتی توانست ۸۸/۵ درصد از درآمدهای کشور را سهم‌گیری کند. رقمی که در این مدت از محل دریافت مالیات‌ها به دست آمد ١١ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان بود که نسبت به دو ماهه سال گذشته ۳۱/۶ درصد نیز رشد داشته است.

سهم مصرف‌کنندگان از مالیات چقدر است؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اعتماد، در سال‌های کم‌رونق اقتصادی، رشد سالانه و اندک اندک مالیات بر ارزش افزوده، میزان درآمدهای مالیاتی کشور را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داد به طوری که در ابتدای امسال 34/6درصد درآمدهای مالیاتی به دست آمده از محل این نوع مالیات بوده که مصرف‌کنندگان پرداخت کرده‌اند.

    با توجه به اینکه مالیات‌های دریافتی هر سال مربوط به عملکرد سال قبل بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی است؛ مالیات به دست آمده برای امسال نیز مربوط به فعالیت‌های سال ١٣٩٤ است که اقتصاد کشور درگیر رکود بوده. بنابراین با عنایت به رکود حاکم، انتظار بر کاهش ارقام مالیاتی و کمک به فعالان اقتصادی می‌رود. اما با وجود این انتظار جزییات درآمدهای مالیاتی نشان می‌دهد مالیات اشخاص حقوقی 17/8 درصد، درآمدهای مالیات بر درآمد 29/9 درصد و مالیات بر ارزش افزوده 26/7 درصد افزایش یافته و در مقابل مالیات نهادهای انقلاب ٦٨ درصد کاهش یافته است.

    غیردولتی‌ها ٧٥ درصد بیشتر از دولتی‌ها مالیات پرداخت کردند

    بررسی مالیات اشخاص نشان می‌دهد با وجود درجا زدن مالیات اشخاص حقوقی دولتی در سال‌های گذشته، در دو ماهه ابتدای سال جاری مالیات دولتی‌ها با رشد ١٢٥ درصدی مواجه شد. مالیات معوق اشخاص حقوقی دولتی نیز 13/9 درصد رشد داشته و در مجموع این دو گروه مالیاتی یک هزار و ٢٤٥ میلیارد تومان بوده است. در همین بخش مالیات اشخاص حقوقی غیردولتی یعنی بنگاه‌ها و نهادهایی که زیر چتر دولت نیستند به تنهایی دو هزار و ٢٩٩ میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی را تامین کرده که ٧٥ درصد بیشتر از مالیات بخش دولتی است. در بخش مالیات بر درآمدها یعنی مالیاتی که از محل حقوق کارکنان و کارمندان و مشاغل مختلف به دست می‌آید رشد 29/9 درصدی ملاحظه می‌شود. در این بخش مالیات حقوق کارکنان بخش عمومی 760 میلیارد تومان با رشد 38/9 درصد به ثبت رسیده و مالیات حقوق کارکنان بخش خصوصی 610 میلیارد تومان با رشد 10/6 درصد محاسبه شده است. بخش قابل تامل در بخش مالیات‌ بر درآمد، مالیات مشاغل است. همان بخشی که تا حد زیادی به رکود و رونق وابسته است. در دو ماهه ابتدای امسال مالیات مشاغل به ٣٧٥ میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته  54/8 درصد بیشتر شده است. مالیات مستغلات نیز اگرچه در مقایسه با بخش‌های دیگر مالیاتی رقم قابل توجهی نبوده اما این عدد نسبت به دو ماه سال قبل ٢٥ درصد افزایش نشان می‌دهد.

    ٣٩٤ درصد رشد مالیات بر فروش فرآورده‌های نفتی

    عملکرد مالیاتی در بخش نفت به خوبی نشان می‌دهد وضعیت فروش در این بخش بهبود یافته به طوری که درآمدهای مالیاتی در این بخش ٣٩٤ درصد افزایش داشته است. درآمدهای مالیاتی در این بخش در مدت مورد اشاره ٩١٧ میلیارد تومان محاسبه شده که ٧/٧ درصد از کل درآمدهای مالیاتی سهم دارد.

    مصرف‌کنندگان 4/1 هزار میلیارد تومان مالیات دادند

    مصرف‌کنندگان در مدت مورد بررسی در قالب مالیات بر ارزش افزوده چهار هزار و 103 میلیارد تومان مالیات پرداختند. این میزان مالیات درواقع 34/6 درصد از کل درآمدهای مالیاتی حاصله در بخش مالیات‌های غیرمستقیم بوده است. نگاه دقیق‌تر به بخش مالیات بر ارزش افزوده نیز نشان می‌دهد؛ میزان پرداختی مصرف‌کنندگان به دولت امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 26/7 درصد افزایش یافته است.

    ٦٦ درصد مالیات از سیگار گرفته شد

    با رشد عوارض ورودی سیگار در سال جاری درآمد مالیاتی از محل فروش سیگار از ٤٥ میلیارد تومان در دو ماهه سال ٩٤ به ٧٥ میلیارد تومان در دو ماهه سال ٩٥ رسیده که رشد 66/6 درصدی را نشان می‌دهد. بر این اساس طبق پیش‌بینی فعالان این حوزه، قیمت خرده‌فروشی انواع سیگار وارداتی 40 تومان، تولید مشترک 30 تومان و تولید داخلی 20 تومان افزایش می‌یابد.

    افزایش در عوارض و مالیات از سوی برخی نمایندگان مجلس پیشنهاد شد اما این موضوع احتمال افزایش میزان قاچاق را بالا می‌برد. برخی معتقدند این عوارض قاچاق که هم‌اکنون بیش از 30 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص می‌دهد، به 70 درصد خواهد رسید. بر این اساس، در صورت افزایش قیمت خرده‌فروشی سیگار از محل اخذ این عوارض که در قانون بودجه سال 95 کل کشور پیش‌بینی شده است، سهم سیگار قاچاق بیشتر خواهد شد، این در حالی است که هم‌اکنون از عوارض و مالیاتی که از واردکنندگان کالاهای دخانی دریافت می‌شود، 10 درصد ارزش فوب به حق انحصار مربوط می‌شود، ضمن اینکه عوارض خرید هولوگرام، عوارض 40 درصدی ارزش سیف، سود بازرگانی فوب، مالیات 3 درصدی سلامت و 12 درصدی ارزش افزوده و عوارض 20 ریالی بابت واردات هر نخ سیگار را باید به آن اضافه کرد.

    رشد 57/5 درصدی مالیات شماره‌گذاری خودرو

    بررسی جزییات درآمدهای مالیاتی همچنین نشان می‌دهد؛ مالیات بر نقل و انتقال اتومبیل نیز با رشد 12/7 درصدی ٧٢ میلیارد تومان و مالیات شماره‌گذاری خودرو یک هزار و ٨٦٩ میلیارد تومان محاسبه شده که رشد 57/5 درصدی را نشان می‌دهد. با توجه به میزان مالیات دریافتی از محل شماره‌گذاری خودرو، افزایش واردات خودرو قابل پیش‌بینی است. بر اساس گزارش گمرک در این مدت بالغ بر ٤ هزار و ٧٩٦ خودرو در دو ماه نخست سال وارد کشور شده که از رشد ٢٧ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت دارد. گران‌ترین خودرو وارداتی در دوماهه ابتدای سال٩٥، طبق معمول دو سال اخیر، متعلق به بی‌ام‌وi٨ هیبریدی نو با حجم موتور 1500سی‌سی مدل2016 و ساخت2015 با رنگ سفید است. این خودرو با ارزش 201هزار و ٦٩٨دلار که معادل 609میلیون و ٣٩٩هزار و ١٢تومان است و با ارزش وزنی یک‌هزار و 560کیلوگرم از امارات‌متحده‌عربی و از طریق گمرک غرب تهران وارد شده است. این خودرو هم‌اکنون در بازار ایران با قیمتی حدود یک‌میلیارد و 600میلیون تومان خریدوفروش می‌شود.

    همچنین در دو ماهه ابتدای سال٩٥، ٩دستگاه خودرو برقی که با ارزش حدودی هر دستگاه ٤میلیون و ١٥٣تومان بوده، وارد کشور شده است. البته دو دستگاه خودرو s٢ مینی کراس اوور نیز جهت تحقیق و امور مهندسی وارد کشور شده است که قیمت هر دستگاه آن، ١١میلیون و ٨٣٥هزار و 408 تومان بوده و این خودروها از کشور چین وارد شده است. البته ٣خودرو برقی دیگر نیز از چین وارد شده که قیمت هر دستگاه آن، 20میلیون و ٦٦٦هزار تومان است. هر چند پس از خودروهای برقی و خودرو چینی که برای تحقیقات وارد شده است، خودرو سواری رنو فلوئنس دنده معمولی چهار سیلندر 2000سی‌سی سقف معمولی ساخت2014 و مدل2015 نیز، از ارزان‌ترین خودروهای وارداتی دو ماهه نخست٩٥ محسوب می‌شود که ارزش گمرکی هر دستگاه این خودرو ٩هزار و ٧٧٢دلار است و با رقم ٢٩میلیون و ٥١٤هزار و 600تومان وارد کشور شده است. هر چند قیمت این خودرو در بازار ایران حدود 80میلیون تومان تعیین شده است.

    برچسب ها