عصر خودرو

آیا قیمت محصولات فولادی به کف رسیده است؟

جهت‌گیری معکوس در بازار فولاد

عصر بازار- بازار فولاد در روزهای اخیر با روند کاهشی پیشین به مسیر خود ادامه داد؛ هرچند برخی جرقه‌های افزایش قیمت را در برخی مصنوعات شاهد بودیم.

جهت‌گیری معکوس در بازار فولاد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، عدم تغییر در حجم خرید از سوی مصرف‌کننده نهایی، کاهش قیمت میلگرد و قراضه فولادی که به کاهش بهای شمش نیز منجر شد، افزایش آرام و گام‌به گام بهای تیرآهن، وجود جو تردید نسبت به نزدیک شدن به کف قیمتی در بازار فولاد، وجود زمینه بازارسازی یا سفته‌بازی در بازار فولاد در شرایطی که هنوز هم کمتر کسی ریسک خرید را می‌پذیرد و خودنمایی مجدد رکود در بازار و ترس از کاهش بیشتر قیمت‌ها را می‌توان از ویژگی‌های این بازار به شمار آورد. در گذشته شواهدی از رشد قیمت‌ها یا وجود زمینه‌هایی از افزایش نرخ با محوریت برخی بازارسازی‌ها یا سفته‌بازی و واسطه‌گری در بازار مشاهده شد ولی هم‌اکنون به دلیل تعمیق رکود و همچنین رقابت منفی جدی بین تولیدکنندگان و فروشندگان کمتر پتانسیلی از افزایش نرخ دیده می‌شود هرچند پایین بودن موجودی انبارها، تضعیف تولید و وجود تقاضا شرایطی را ایجاد کرده که در صورت تزریق منابع مالی یا حتی تلاش برای بازارسازی قیمتی، بازار فولاد مستعد جهش خواهد بود ولی به نظر نمی‌رسد در کوتاه‌مدت چنین امکانی پیش روی بازار باشد؛ هرچند مقاومت بازار در برابر کاهش بیشتر قیمت‌ها از زمینه‌هایی برای به کف قیمتی رسیدن بازار فولاد نیز حکایت دارد. با توجه به این موارد دورنمای بازار ابهام بسیاری پیدا کرده است یعنی دورنمای مبهم فعلی اجازه تحلیل و تفسیر وضعیت موجود را نمی‌دهد. در هر حال جهت‌گیری کاهشی موجود در بازار می‌تواند باز هم ادامه داشته باشد.

    درخصوص میلگردهای ذوب آهن اصفهان و یا فولاد خراسان (‌میلگرد نیشابور) باید به این نکته اشاره داشت که این کالا تا حدودی در برابر کاهش نرخ مقاومت کرده حتی در پاره‌ای از اوقات شاهد رشد قیمت این گروه کالایی مادر نیز بوده‌ایم. البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که عدم انسجام فروش در برخی کانال‌های عرضه این مقاومت را در ذات خود با شکست روبه‌رو می‌سازد، زیرا باز هم ممکن است یکی از عرضه‌کنندگان با قیمت‌های پایین‌تری وارد بازار شده و در نهایت مقاومت فروشندگان در برابر کاهش قیمت‌ها را به شکست بکشاند. البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که فعالان بازار در این مواقع با عدم اعلام گسترده قیمت‌ها و اعلام قیمت موردی یا نهایی شدن نرخ در زمان انعقاد قطعی قرارداد باز هم تلاش می‌کنند که کاهش قیمت‌های بیشتری محقق نشود. رخدادی که هم‌اکنون نیز در حال تجربه آن هستیم ولی نمی‌توان به صراحت از خروجی مطلوب آن خبر داد. البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که در ساعات پایانی معاملاتی روز گذشته قیمت‌های بسیار پایینی از سوی برخی عرضه‌کنندگان میلگرد نیشابور در بازار تهران پیشنهاد شد که می‌تواند تغییرات بسیاری را در بازار پدید آورده و دلیلی بر عدم انسجام عرضه‌کنندگان در بازار تهران خواهد بود.

    عدم انسجام تولیدکنندگان و همچنین بی‌میلی عرضه‌کنندگان اصلی نسبت به مدیریت بازار باز هم کار دست بازار داده و جهت‌گیری کاهشی را به رغم وجود تقاضا به بازار تحمیل می‌کند. این در حالی است که با توجه به کاهش حجم تولید در واحدهای نوردی و افت معامله شمش در نهایت بازار به مدیریتی تحمیلی منتهی خواهد شد یعنی جبر بازار با کاهش عرضه‌ها می‌تواند به کمک قیمت‌ها بیاید و از کلیت بازار در انتها حمایت کند. رخدادی که اگر در هفته‌های اخیر جدی‌تر گرفته می‌شد شاید وضعیت فعلی قیمتی را با چهره‌ای دیگر نظاره می‌کردیم. نکته دیگری که بر بازار حاکم است را باید تفاوت وضعیت فروش یک تولیدکننده بزرگ از طرف کانال‌های مختلف به شمار آورد زیرا در زمانی که یک کالا از یک مبدأ واحد با چند نرخ متفاوت عرضه می‌شود پتانسیل رقابت منفی را در ذات خود پدید آورده و توانمندی مقاومت قیمتی یا مدیریت بازار را به حداقل ممکن کاهش می‌دهد. شاید موارد فوق بسیار ساده یا آسان برآورد شود ولی این واقعیت‌های مشهود فعلی معضلات یا بیماری‌های بازار فولاد به شمار می‌آید که تاکنون امکان بهبود را از بازار فولاد دریغ داشته است.

    درخصوص تقاضای فولاد در بازار داخلی باید گفت که شاهد تغییری جدی نبوده و نیستیم یعنی تقاضای موجود فعلی که البته به نسبت زمستان سال گذشته شرایط نسبتا مطلوبی پیدا کرده است، تغییری نداشته است یعنی در صورت مدیریت بازار می‌توان به بهبود قیمت‌ها امیدوار بود. البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که آمارها و برآوردها از بهبود بازار مسکن خبر داده هرچند هم‌اکنون در حال ورود به مرحله پیش رونق هستیم. به عبارت ساده تر بازار مسکن با افزایش حجم معاملات رو به رو شده و می‌توان به رونق بیشتر و افزایش حجم دادوستد آن نیز بیش از پیش امیدوار بود یعنی بازار آهن نیز می‌تواند از این روند بهبود آرام تأثیر گرفته و به سمت شرایط بهتری حرکت کند. از سوی دیگر بازار ارز نیز مدتی است که قیمت‌هایی با پایه 3400 تومان برای دلار را رها کرده و به نرخ‌هایی نزدیک به 3550 تومان نیز نزدیک شده است. این موارد در کل از احتمال بهبود آرام بازار خبر می‌دهد.

    در بازارهای جهانی به نسبت بازار داخلی شرایط بهتری حکمفرماست. قیمت سنگ‌آهن در بازار نقدی چین تغییر چندانی نداشته ولی بهای سنگ‌آهن آتی چین هم‌اکنون در نقطه اوج 3 ماهه خود قرار داشته و البته شاهد افزایش قیمت فولاد در بازار آتی این کشور نیز هستیم. در بازار فیزیکی قیمت ورق نورد گرم نیز به سمت افزایش متمایل شده ولی هنوز نمی‌توان به صراحت از رشد نرخ این کالا خبر داد. مدتی است که در بازارهای جهانی فولاد شاهد تمایل به افزایش قیمت‌ها هستیم ولی با توجه به کاهش قیمت نفت در هفته‌های اخیر این انتظار تاکنون به تعویق افتاده هرچند عدم کاهش حجم تولید فولاد در چین در کنار برخی محدودیت‌ها در تجارت این کالا نیز در کل از رشد قیمت فولاد جلوگیری کرده است. به عبارت ساده‌تر هم‌اکنون ثباتی نسبی در بازارهای جهانی فولاد حاکم شده ولی می‌توان به رشد قیمت‌ها در آینده میان‌مدت یا حتی کوتاه‌مدت امیدوار بود، بنابراین سیگنالی افزایشی از سمت بازارهای جهانی به بازار داخلی را می‌توان انتظار کشید.

    مهم‌ترین‌ رخدادها در بازار محصولات فولادی در روزهای اخیر

    ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار فولاد پس از چند پله کاهش نرخ در روزها و هفته‌های اخیر

    عدم تغییر جدی قیمت‌ها که غالب مصنوعات فولادی را در بر گرفته هرچند تیرآهن رشد قیمت‌های محدودی داشته است.

    ثبات قیمت شمش در قیمت‌هایی پایین تا جایی که کف قیمتی 1200 تومانی نیز برای این کالا از سوی برخی از تولیدکنندگان خاص نیز شکسته شده است.

    ثبت چند جرقه از افزایش قیمت میلگرد در بازار داخلی در شرایطی که هنوز بازار این کالا به کاهش مجدد قیمت‌ها متمایل است.

    ضعف معامله شمش در بازار که به ضعف تولید این کالا منجر شده تا جایی که شاهد کاهش قیمت قراضه فولادی نیز هستیم.

    وجود این احتمال در بازار فولاد که شاید قیمت‌ها به کف رسیده باشد.

    مقاومت میلگرد نیشابور ( فولاد خراسان) و میلگرد ذوب‌آهن اصفهان در بازار تهران در برابر افت قیمت‌ها هرچند معامله این کالا حالت توافقی نیز به خود گرفته است.

    وجود تقاضا در بازار فولاد هرچند شاهد تغییر جدی در حجم خرید از سوی مصرف‌کننده نهایی نیستیم.

    ضعف نقدینگی در بازار فولاد تا جایی که هنوز تغییری در این وضعیت پدید نیامده است.

    رشد قیمت دلار در هفته‌های اخیر در کنار بهبود آرام بازار مسکن که می‌تواند از رشد قیمت‌ها حمایت کند.

    جهت‌گیری افزایشی در بازار آتی فولاد و سنگ آهن در چین

    میل بازار جهانی به رشد قیمت‌ها

    برچسب ها