عصر خودرو

به منظور ایجاد دو غول دولتی؛

چین کارخانه‌های فولادسازی خود را ادغام می‌کند

عصر بازار- چین در نظر دارد تا با ایجاد تحولات گسترده در صنعت فولاد خود، تولیدکنندگان اصلی فولاد را به دو غول فولادسازی اصلی در شمال و جنوب این کشور تبدیل کند.

چین کارخانه‌های فولادسازی خود را ادغام می‌کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز،‌ گروه آهن و فولاد هبی، بزرگترین کارخانه فولاد چین و گروه شائو‌گنگ با هم گروه فولاد شمال چین را تشکیل می‌دهند؛ در حالی که گروه بائو‌استیل شانگهای و گروه آهن و فولاد ووهان، شرکت فولاد جنوب چین را ایجاد خواهند کرد. این ترکیب کارخانه‌های فولاد چین را قابل رقابت با رقبای جهانی خود نظیر آرسلورمیتال خواهد کرد.

    پس از اعلام این خبر سهام واحدهای گروه آهن و فولاد هبی و شائوگنگ به بیشترین سطح دو هفته اخیر خود رسیده است. سهام شرکت هی‌استیل در شن‌ژن رشدی 2.8 درصدی داشته در حالی که سهام شرکت شوگنگ پکن نیز با رشدی 3.7 درصدی مواجه شده است. واحدهای بائو‌استیل و ووهان در ماه گذشته از معاملات محروم بودند.
    بر اساس اعلام منابع آگاه به این موضوع، شرکت‌های فولاد کوچک‌تر نیز می‌توانند بعدها به این دو گروه جدید ملحق شوند.

    کاهش ظرفیت مازاد
    این ادغام در راستای پیشرفت تلاش‌های دولت به منظور کاهش ظرفیت مازاد در بزرگترین تولیدکننده فولاد دنیا و بخشی از تحول بخش ناکارآمد دولتی و تقویت رشد اقتصادی بوده است. بر اساس آمار اتحادیه آهن و فولاد چین، ظرفیت تولید فولاد خام چین در پایان سال 2015 به رکود 1.2 میلیارد تن رسیده است.

    هلن لائو، تحلیلگر آرگونات اعلام کرد: «این طرح موجب سرعت‌گرفتن حذف ظرفیت مازاد فولاد شده و محصولات تکراری را حذف خواهد کرد. این طرح همچنین باعث بیشتر شدن رقابت، تقویت کیفیت و خارج شدن کارخانه‌های کوچک غیر رقابتی خواهد شد.»

    چن دیرانگ، مدیر کل شرکت بائواستیل گفت: با وجود اینکه تولید فولاد چین به اوج خود رسیده، بازارهای داخلی همچنان اشباع شده باقی مانده‌اند. در حالی که دولت چین به دنبال پاک‌کردن مازاد خود است،‌ صادرات همچنان در سطوح بالا باقی مانده و باعث ایجاد عرضه بیش از تقاضای جهانی فولاد و شعله‌ور شدن آتش رقابت میان تولیدکنندگان در سراسر دنیا شده است.

    برچسب ها