عصر خودرو

ویلیام دادلی مطرح کرد:

دعوت فدرال‌رزرو به احتیاط بیشتر در افزایش نرخ بهره

عصر بازار- یکی از تاثیرگذارترین سیاست‌گذاران پولی آمریکا اعلام کرد: فدرال‌رزرو باید در خصوص افزایش نرخ بهره محتاطانه عمل کند.

دعوت فدرال‌رزرو به احتیاط بیشتر در افزایش نرخ بهره
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، ویلیام دادلی، رئیس فدرال‌رزرو نیویورک اعلام کرد: اعمال سیاست‌های انقباضی در سال 2016 زودتر از موعد مقرر است. به دلیل عواقب نامشخص رای به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و دلار قدرتمند، شوک‌های منفی افزایش نرخ بهره بیش از شوک‌های مثبت آن خواهد بود.

    دادلی، حامی نزدیک جانت یلن و رای‌دهنده دائمی سیاست‌های پولی آمریکا اعلام کرد: «واقعیت این است که شرایط مالی آمریکا تحت تاثیر توسعه‌های بازارهای مالی و اقتصادی و فرضیات مدیریت ریسک خواهد بود. این‌ دلیلی است که نشان می‌دهد فدرال‌رزرو در حال حاضر باید نسبت به افزایش نرخ بهره در کوتاه مدت محتاط باشد.»

    این اظهارات در کنار انتخابات ریاست جمهوری هشتم نوامبر آمریکا نشان می‌دهد که بانک مرکزی دست‌کم تا ماه دسامبر تمایل دارد تا نرخ بهره را ثابت نگاه دارد.  این در حالی است که در دسامبر سال گذشته فدرال‌رزرو برای نخستین بار در نزدیک به یک دهه اخیر نرخ بهره را افزایش داد.

    رئیس فدرال‌رزرو نیویورک در کنفرانسی در بالی اعلام کرد: احتمال آن وجود دارد که اقتصاد آمریکا در سال جاری فراتر از انتظارات عمل کند، شرایط مالی تسهیل شده یا خطرات بین‌المللی دیگر کاهش پیدا کند. به این دلایل،‌ من فکر می‌کنم اعمال سیاست‌های پولی انقباضی بیشتر در سال جاری نابهنگام باشد. اگر اقتصاد و بازار نیروی کار سریع بهبود یابد، فدرال‌رزرو نرخ بهره را زودتر افزایش خواهد داد. اگر همه این اتفاقات خیلی سریع رخ دهد، من می‌توانم ببینم که فدرال‌رزرو حتی قبل از انتخابات نرخ بهره را افزایش دهد. اما اگر همه این اتفاقات آهسته رخ دهد، ما نیز به کندی حرکت خواهیم کرد.
    نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان نشان می‌دهد که افزایش نرخ بهره در نشست سیاست‌گذاری دسامبر بیشترین احتمال را خواهد داشت. اما پس از رشد ضعیف اقتصاد آمریکا در روز جمعه، صندوق‌های تامینی فدرال شانس افزایش نرخ بهره را در ماه دسامبر تنها 30 درصد می‌دانند.

    دادلی اعلام کرد که ارقام اخیر GDP آمریکا رشد سالانه 1.2 درصدی را در سه‌ماهه دوم نشان می‌دهد اما انتظار دارد که در 18 ماه آینده رشد اقتصادی آمریکا مجددا به مرز 2 درصدی برسد. به طور کلی چشم‌انداز اقتصادی «مثبت» و «راضی‌کننده» است. وی همچنین اعلام کرد تورم در میان مدت به هدف 2 درصدی فدرال‌رزرو خواهد رسید.

    دادلی گفت: «تسهیل پولی شدید در ژاپن و اروپا در سال جاری موجب تقویت دلار شده و باعث شده تا برخلاف تصور فدرال‌رزرو در ماه دسامبر نرخ بهره را افزایش نخواهد داد.»

    وی افزود: بهره‌وری در آمریکا و سراسر جهان تقریبا ناامیدکننده بوده است اما این موضوع باعث شده تا دولت‌ها و قانون‌گذاران اصلاحات لازم را برای کاراتر کردن اقتصادها بازسازی کنند.

    برچسب ها