عصر خودرو

اطلاعات گمرک در ۴ ماه نخست امسال نشان می‌دهد

افزایش ۲۳ درصدی صادرات، کاهش ۷ درصدی واردات

عصر بازار- در چهار ماه نخست سال جاری صادرات کالا از ایران با ۲۳ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۶.۳ میلیارد دلار رسیده است و واردات کالا نیز با کاهش ۷.۱۲ درصدی به ۱۲.۸ میلیون دلار رسید.

افزایش ۲۳ درصدی صادرات، کاهش ۷ درصدی واردات
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در چهار ماه نخست سال جاری سهم صادرات کالاهای پتروشیمی از کل صادرات غیرنفتی به 41.5 درصد افزایش یافته است. در این مدت 6 میلیارد و 769 میلیون دلار انواع کالای پتروشیمی به وزن 13 میلیون و 684 هزار تن از ایران به سایر کشورها صادر شده است. سهم کالاهای پتروشیمی از کل صادرات ایران در چهار ماه نخست سال گذشته 35.5  درصد بود.

    همچنین صادرات سایر کالاها از مرز 6 میلیارد و 627 میلیون دلار فراتر رفت و با تجربه افزایش 20.7 درصدی، سهم 40.6 درصدی را از کل ارزش صادرات غیرنفتی ایران به خود اختصاص داده است. با وجود افزایش صادرات پتروشیمی و سایر کالاها، شاهد کاهش صادرات میعانات گازی در چهار ماهه نخست سال‌جاری بوده‌ایم، به طوری‌که در این مدت، صادرات میعانات گازی 8.77 درصد کاهش داشت و به مرز 2 میلیارد و 912 میلیون دلار رسید و سهم میعانات گازی از کل صادرات کشورمان به 17.86 درصد کاهش یافت و جای خود را به محصولات پتروشیمی و سایر کالاها داد.

    افزایش واردات چین، ترکیه و کره جنوبی از ایران

    بنابر این گزارش واردات چین، ترکیه و جمهوری کره از ایران در مدت یادشده به ترتیب 8.81 درصد، 10.26 درصد و 2439 درصد افزایش یافت. این در حالی است که صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای امارات متحده عربی و عراق به ترتیب 8.6 درصد و 4.6 درصد کاهش یافته است. با این وجود صادرات غیرنفتی ایران به سایر کشورها با رشد قابل‌توجهی همراه بود و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 32.6 درصد افزایش داشته است.

    اقلام عمده صادرات

    در چهار ماه نخست سال‌جاری به ترتیب میعانات گازی با 2 میلیارد و 912 میلیون دلار و سهم ارزشی 17.8 درصد، گازهای طبیعی مایع شده با یک میلیارد و 940 میلیون دلار و سهم ارزشی 11.8 درصد، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده با 575 میلیون دلار و سهم ارزشی 3.5 درصد، روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین با 510 میلیون دلار و سهم ارزشی 3.13 درصد و پروپان مایع شده با 494 میلیون دلار و سهم ارزشی 3.3 درصد عمده‌ترین کالاهای صادراتی کشورمان بوده‌اند.

    کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران

    در چهار ماه نخست سال‌جاری واردات ایران از کشورهای عمده طرف معامله کاهش داشته است، به‌طوری‌که در این مدت ارزش واردات کشورمان از چین 16.4 درصد، امارات متحده عربی 30.9 درصد، جمهوری کره 26.2 درصد، ترکیه 18.4  درصد و هند 3.9 درصد کاهش داشته است. با این حال واردات ایران از سایر کشورها 26.66 درصد افزایش داشته و به 5 میلیارد و 211 میلیون دلار رسیده است.

    اقلام عمده وارداتی

    بر اساس این گزارش در این مدت کالاهای اساسی همچنان جایگاه نخست را در میان اقلام عمده وارداتی به خود اختصاص داده‌اند، به نحوی که چهار قلم نخست عمده کالاهای وارداتی کشورمان به این کالاها اختصاص دارد و به ترتیب برنج با 475 میلیون دلار و سهم ارزشی 3.70 درصد، ذرت دامی با 335 میلیون دلار و سهم ارزشی 2.6 درصد لوبیای سویا با 315 میلیون دلار و سهم ارزشی 2.4 درصد، کنجاله سویا با 240 میلیون دلار و سهم ارزشی 1.8 درصد اختصاص دارد و قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری با ساخت داخل به ارزش 227 میلیون دلار و سهم ارزشی 1.77 درصد جایگاه بعدی را به خود اختصاص داده است.

    همچنین آمار گمرک نشان می‌دهد در مجموع در چهار ماه نخست سال‌جاری 16 میلیارد و 308 میلیون دلار انواع کالا از ایران به سایر کشورها صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 21.11  درصد افزایش داشته است. در عین حال تراز تجاری کشور هم همچنان مثبت باقی مانده است.   واردات کشور هم به 12 میلیارد و 865 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 7.12  درصد کاهش داشته است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو